Gå til innhold

Jeg tror ikke sannhet kan eksistere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror ikke sannhet kan eksistere.

Grunnen til at jeg tror dette, er som følgende:

Det er strid om det finnes en sannhet for alle eller om sannheten er for hver enkelt å finne.

Det som er mest akseptert å mene er vel at det er litt av begge deler. Noen ting, som feks matematiske sannheter, er sant for alle, mens andre ting, som religion, er sant for individet.

Men for meg blir dette feil. Man tåkelegger begrepet "sannhet" for å få det til å passe inn med resten av det etablerte. Bruker det om hverandre.

Jeg forkaster rett og slett sannheten jeg, tror ikke den finnes.

Sannheten er menneskeskapt. Med det mener jeg at vi bruker vår intellektuelle kapasitet til å bygge opp en verden av dogmer, for ulike formål. Men hvorvidt dette kan relateres til virkeligheten (som forsåvidt ikke eksisterer den heller) er et annet spørsmål (som forsåvidt også er helt meningsløst så lenge det ikke finnes noe svar på det).

Videoannonse
Annonse
Gjest Violsa
Skrevet

ja.

det finnes noe som heter moralsk relativisme eller noe sånt.

For meg finnes det noe som er rett og galt. Og jeg mener vestlige samfunn er overlegen de muslimske. I forhold til vilke verdier som er rådende.

Vet at svært mange muslimer mener det motsatte.

Skrevet

Alt er relativt. også sannhet.

Når du nevner matematikk, og sier det finnes bare en sannhet der, så gjør det forsåvidt det. så lenge man har en definisjon på hva man skal finne sannheten av. to+to=fire så lenge to=verdien 2.

Skrevet

ja.

det finnes noe som heter moralsk relativisme eller noe sånt.

For meg finnes det noe som er rett og galt. Og jeg mener vestlige samfunn er overlegen de muslimske. I forhold til vilke verdier som er rådende.

Vet at svært mange muslimer mener det motsatte.

Politikk er ikke åndsliv, i og med at det springer ut fra et ønske om gevinst.

Filosofien min, derimot, er åndsliv av høy rang. =)

Skrevet

Alt er relativt. også sannhet.

Når du nevner matematikk, og sier det finnes bare en sannhet der, så gjør det forsåvidt det. så lenge man har en definisjon på hva man skal finne sannheten av. to+to=fire så lenge to=verdien 2.

Ja, men jeg tror ikke bare sannheten er relativ... jeg tror også den ikke finnes...

Sett at man er i egypt, så vil alle si at ofte er solen i senit. Dette er jo ikke sant her i norge, så da er sannheten relativ som du sier...

MEN...

Jeg tror heller ikke det kan være sant at solen står i senit veldig ofte i egypt, selv om alle kan se det.

Og selv om alle er enige om hva definisjonen av senit og sol er (akkurat som deifinsjonene av "2" og "pluss" i matematikken).

Gjest Samfunnskritiker
Skrevet

I filosofihistorisk perspektiv, er nok sannhet et menneskesapt begrep uten innhold eller uten sannhet. Sosiologene mener vel derimot at sannheten defineres av hver enkelt menneske- "øynene som ser".

Sett at sannheten ikke er sannhet likevell, hvilken fktorer mener du er avgjørende for at sannhet som fenomen må forkastes?

Gjest Violsa
Skrevet

I filosofihistorisk perspektiv, er nok sannhet et menneskesapt begrep uten innhold eller uten sannhet. Sosiologene mener vel derimot at sannheten defineres av hver enkelt menneske- "øynene som ser".

Sett at sannheten ikke er sannhet likevell, hvilken fktorer mener du er avgjørende for at sannhet som fenomen må forkastes?

finnes det rett og galt

eller er alt relativt?

Skrevet

Sannhet er noe som bare kan eksistere om det eksisterer... høres bare så ufattelig lite "sant" ut. :P

Skrevet

Ja, men jeg tror ikke bare sannheten er relativ... jeg tror også den ikke finnes...

Sett at man er i egypt, så vil alle si at ofte er solen i senit. Dette er jo ikke sant her i norge, så da er sannheten relativ som du sier...

MEN...

Jeg tror heller ikke det kan være sant at solen står i senit veldig ofte i egypt, selv om alle kan se det.

Og selv om alle er enige om hva definisjonen av senit og sol er (akkurat som deifinsjonene av "2" og "pluss" i matematikken).

Ja, det blir jo et definisjonsspørsmål.

Sannhet er jo et annet type ord enn to(som i 2). der to har en endelig definisjon (per idag), men sannhet ikke har noen definisjon. Sannhet er relativt, sånn at det egentlig ikke eksisterer, ordet kan brukes etter eget ønske. For lissom, hva er sannhet? To er tallet 2, men hva er sannhet?

Skrevet

Ja, det blir jo et definisjonsspørsmål.

Sannhet er jo et annet type ord enn to(som i 2). der to har en endelig definisjon (per idag), men sannhet ikke har noen definisjon. Sannhet er relativt, sånn at det egentlig ikke eksisterer, ordet kan brukes etter eget ønske. For lissom, hva er sannhet? To er tallet 2, men hva er sannhet?

Man kan vel bli enig om hva begrepet sannhet skal inneholde, men er enig i at det blir mer komplisert enn å definere tallet 2.

Eller egentlig ikke, matte er jævlig vanskelig egentlig. Det er ikke bare å peke på to pinner, liksom. Definisjonen av tallet 2 er nok over mitt hode.

Men det at vi tror eller aller tror noe er sant, eller kanskje tilogmed vet det og har bevist det, så er det ikke sikkert at det finnes noe som er sant allikevel!

For alle fakta bygger på aksiomer, jeg mener all kunnskap ideelt sett følger et aksiomatisk deduktivt system!

Skrevet

Man kan vel bli enig om hva begrepet sannhet skal inneholde, men er enig i at det blir mer komplisert enn å definere tallet 2.

Eller egentlig ikke, matte er jævlig vanskelig egentlig. Det er ikke bare å peke på to pinner, liksom. Definisjonen av tallet 2 er nok over mitt hode.

Men det at vi tror eller aller tror noe er sant, eller kanskje tilogmed vet det og har bevist det, så er det ikke sikkert at det finnes noe som er sant allikevel!

For alle fakta bygger på aksiomer, jeg mener all kunnskap ideelt sett følger et aksiomatisk deduktivt system!

Jeg begynte å skrive svar på denne, men fant ut at..........det var like greit å bare drite i det! Ble jo helt forvirra av megselv!

:-D

Skrevet

Jeg begynte å skrive svar på denne, men fant ut at..........det var like greit å bare drite i det! Ble jo helt forvirra av megselv!

:-D

Er bare å innrømme at sannheten ikke finnes det =)

Skrevet

Er bare å innrømme at sannheten ikke finnes det =)

Ja er nok det. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...