Gå til innhold

Bil: klimaanlegg og bensinforbruk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klimaanlegget i bilen trekker visstnok 3-5 KiloWatt når det går på full.

Hvor mye bensin bruker det da pr time?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Motoren i min bil leverer 55 kW om den går på fullt.

La oss si at jeg kjører den på fullt i en time da, hehe.

Så sier vi at klimaanlegget bruker 5 kW (begge er overdrivelser, som muligens utligner hverandre).

Da bruker klimaanlegget 1/12 av all bensinen, og bilen min bruker 0.6 per mil, da bruker klimaenlegget 0.05 per mil.

Skrevet

Så sier vi at klimaanlegget bruker 5 kW (begge er overdrivelser, som muligens utligner hverandre).

Da bruker klimaanlegget 1/12 av all bensinen, og bilen min bruker 0.6 per mil, da bruker klimaenlegget 0.05 per mil.

Bra.

La meg tenke litt på det. Det ser lite ut, men mulig det stemmer.

Skrevet

Bra.

La meg tenke litt på det. Det ser lite ut, men mulig det stemmer.

Jeg glemte en ting da... energieffektiviteten på en bensinmotor er vel 70-80 %... tror jeg!

Er ikke sikkert energieffektiviteten til klimaenlegget er like høy/lav.

Skrevet

Jeg glemte en ting da... energieffektiviteten på en bensinmotor er vel 70-80 %... tror jeg!

Er ikke sikkert energieffektiviteten til klimaenlegget er like høy/lav.

Det er noen stive reimgreier og grove drev i bildet. Det ser ikke så veldig effektivt ut.

Skrevet

Nå sier noen at de fleste bilmotorer yter ca 5-15 KW i vanlig kjøring, men at ytelsen oppgitt er maks driftseffekt.

Skrevet

Nå sier noen at de fleste bilmotorer yter ca 5-15 KW i vanlig kjøring, men at ytelsen oppgitt er maks driftseffekt.

Stemmer sikkert, har ikke greie på bil jeg.

Skrevet

Stemmer sikkert, har ikke greie på bil jeg.

Men fysikken har du greie på :-)

Det hjelper, da bilmekanikere ikke har peiling. Han visste ikke hva en watt er.

Skrevet

Det har vel egentlig ikke noe med saken å gjøre, men på Discovery Channel gjorde de et forsøk som fant ut at bilen bruker mindre bensin når klimaanlegget kjører, enn når man kjører med åpne vinduer.

Skrevet

Det har vel egentlig ikke noe med saken å gjøre, men på Discovery Channel gjorde de et forsøk som fant ut at bilen bruker mindre bensin når klimaanlegget kjører, enn når man kjører med åpne vinduer.

Hvordan?

Åpne vinduer forandrer luftstrømmer.

Skrevet

Heh-heh....MythBusters? Den forskjellen var så minimal, og omstendighetene så like sikre vitenskapelig sett, at den eneste konklusjonen man kan ta er at det i praksis ikke har noe å si. Mener jeg å huske etter at jeg så programmet.

"............................................."

Skrevet

Vet ikke. Men som samboeren min sier: når vi har råd til ny bil (den har straks gått 50 hele mil...), så har vi selvfølgelig råd til å bruke klimaanlegget også. Econ bryteren blir ikke brukt i vår bil.

Skrevet

Hvordan?

Åpne vinduer forandrer luftstrømmer.

Åpne vinduer gjør at luftmotstanden blir større og bensinforbruket øker.

Skrevet

Heh-heh....MythBusters? Den forskjellen var så minimal, og omstendighetene så like sikre vitenskapelig sett, at den eneste konklusjonen man kan ta er at det i praksis ikke har noe å si. Mener jeg å huske etter at jeg så programmet.

Hmmm.. Jeg synes å huske noe annet.. :-) Men, skråsikker er jeg ikke.

Skrevet

Hmmm.. Jeg synes å huske noe annet.. :-) Men, skråsikker er jeg ikke.

Ikke jeg heller, når jeg tenker etter. Men jeg mener å huske at forskjellen var liten. Uansett, samme faen. Jeg har hverken bil eller klimaannlegg :-)

Skrevet

Ikke jeg heller, når jeg tenker etter. Men jeg mener å huske at forskjellen var liten. Uansett, samme faen. Jeg har hverken bil eller klimaannlegg :-)

"Jeg har hverken bil eller klimaannlegg :-)"

Ikke jeg heller... :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...