Gjest Syk i dag Skrevet 2. juli 2006 Skrevet 2. juli 2006 Var borte fra jobb på torsdag, pga feber. Følte meg fin igjen og var på jobb igjen på fredagen. Men i helga har feberen gått opp og ned som en jojo. Må jeg ha sykemelding på mandag om jeg er borte fra jobb da, eller er det noe med at man kan bruke samme egen melding innen et visst tidsrom? Vi har ikke enkle sykedager, men 4 gange 3, tror jeg... Er veldig sjeldent syk, så har aldri hatt brukt for å sette meg inn i dette. Bør nok kanksje uansett til legen mandag, men bare sånn i tilfelle? 0 Siter
keinstein Skrevet 2. juli 2006 Skrevet 2. juli 2006 Du må til lege mandag og få tilbakedatert sykemeldingen. De kan bare tilbakedatere en dag. Du har tre egenmeldingsdager inkludert lørdag og søndag hvis du er syk på fredag, så egentlig er du på mandag syk en dag for mye for egenmelding. 0 Siter
Gjest Syk i dag Skrevet 2. juli 2006 Skrevet 2. juli 2006 Du må til lege mandag og få tilbakedatert sykemeldingen. De kan bare tilbakedatere en dag. Du har tre egenmeldingsdager inkludert lørdag og søndag hvis du er syk på fredag, så egentlig er du på mandag syk en dag for mye for egenmelding. Takk for svar. Det jeg har et vagt minne om i bakhode, er at om man ikke bruker tre dager på den egenmeldingen, kan man bruke den samme innen 14 (?) dager, eller noe sånn. Mulig jeg er på tur her.... Men har jeg feber på mandag, blir jo det dag 6 med feber uten "grunn", så det bør nok uansett sjekkes opp. 0 Siter
keinstein Skrevet 2. juli 2006 Skrevet 2. juli 2006 Takk for svar. Det jeg har et vagt minne om i bakhode, er at om man ikke bruker tre dager på den egenmeldingen, kan man bruke den samme innen 14 (?) dager, eller noe sånn. Mulig jeg er på tur her.... Men har jeg feber på mandag, blir jo det dag 6 med feber uten "grunn", så det bør nok uansett sjekkes opp. codex.no hadde noe om dette for en tid tilbake. 0 Siter
flisa Skrevet 2. juli 2006 Skrevet 2. juli 2006 Takk for svar. Det jeg har et vagt minne om i bakhode, er at om man ikke bruker tre dager på den egenmeldingen, kan man bruke den samme innen 14 (?) dager, eller noe sånn. Mulig jeg er på tur her.... Men har jeg feber på mandag, blir jo det dag 6 med feber uten "grunn", så det bør nok uansett sjekkes opp. Det er jo en enkel sak å ringe legen og forklare. 0 Siter
keinstein Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Dette sier paragrafrytterne i Codex Express, codex.no "Mange arbeidstakere tar seg til rette og leverer egenmeldinger i hopetall. Med ”egenmelding” menes det at arbeidstaker melder fra til arbeidsgiver om arbeidsuførhet på grunn av sykdom eller skade uten å legge frem legeerklæring. Hva kan arbeidsgiver gjøre når en arbeidstaker tar seg til rette på denne måten? Egenmeldingen gjelder kun for 3 kalenderdager Arbeidsgiver må for det første merke seg at om arbeidsuførheten varer ut over de tre kalenderdagene egenmelding er nyttet, kan arbeidsgiver kreve legeerklæring. Dersom dette ikke fremskaffes mister arbeidstakeren retten til sykepenger også for egenmeldingsperioden. Når loven sier ”kalenderdager” tilsier dette at dersom arbeidstaker er fraværende på en fredag, så slipper han ikke unna med en egenmelding når han ikke kommer tilbake før på tirsdag. Det gjelder unntak fra kravet om sykemelding 4. dag dersom arbeidstaker har vært forhindret fra å oppsøke lege. Arbeidsgiver kan kreve at muntlig egenmelding skal bekreftes skriftlig. Tap av rett til å nytte egenmelding I de tilfeller arbeidstaker har vært fraværende fra arbeidet 4 ganger på 12 måneder uten å legge frem sykemelding, kan arbeidsgiver aksjonere. Folketrygdloven (§ 8-27) gir da arbeidsgiver anledning til å bestemme at arbeidstaker skal tape retten til sykepenger. Det er viktig å merke seg at egenmeldingsfravær som fortsetter med en legeerklæring ikke regnes med. Det samme gjelder uten krav om 4 fravær dersom arbeidsgiveren har rimelig grunn til å anta at et fravær ikke skyldes sykdom. I disse tilfellene bør arbeidsgiver ha bevis for at dett er tilfelle. Arbeidsgiver må være klar over at arbeidstaker ikke automatisk taper retten til egenmelding etter 4 fravær uten sykemelding eller etter å ha blitt oppdaget i å benytte egenmelding selv om man ikke har vært syk. Loven krever at arbeidstaker må få mulighet til å uttale seg før beslutningen fattes. Det vil for arbeidsgiver være en fordel å skrive et referat fra et slikt møte og få arbeidstaker til å signere dette. 6 måneder etter at beslutningen om tap av retten til å nytte egenmelding er fattet skal saken vurderes på ny. Arbeidstaker har etter disse 6 månedene ikke noen automatisk rett på å få tilbake retten. Oppsigelse Avslutningsvis nevnes at fravær uten sykemelding i de tilfeller arbeidstaker ikke er berettiget til å benytte egenmelding, kan være oppsigelsesgrunn. I ethvert tilfelle har ikke arbeidstaker krav på sykepenger fra arbeidsgiveren disse fraværsdagene. " 0 Siter
Gjest Syk i dag Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Dette sier paragrafrytterne i Codex Express, codex.no "Mange arbeidstakere tar seg til rette og leverer egenmeldinger i hopetall. Med ”egenmelding” menes det at arbeidstaker melder fra til arbeidsgiver om arbeidsuførhet på grunn av sykdom eller skade uten å legge frem legeerklæring. Hva kan arbeidsgiver gjøre når en arbeidstaker tar seg til rette på denne måten? Egenmeldingen gjelder kun for 3 kalenderdager Arbeidsgiver må for det første merke seg at om arbeidsuførheten varer ut over de tre kalenderdagene egenmelding er nyttet, kan arbeidsgiver kreve legeerklæring. Dersom dette ikke fremskaffes mister arbeidstakeren retten til sykepenger også for egenmeldingsperioden. Når loven sier ”kalenderdager” tilsier dette at dersom arbeidstaker er fraværende på en fredag, så slipper han ikke unna med en egenmelding når han ikke kommer tilbake før på tirsdag. Det gjelder unntak fra kravet om sykemelding 4. dag dersom arbeidstaker har vært forhindret fra å oppsøke lege. Arbeidsgiver kan kreve at muntlig egenmelding skal bekreftes skriftlig. Tap av rett til å nytte egenmelding I de tilfeller arbeidstaker har vært fraværende fra arbeidet 4 ganger på 12 måneder uten å legge frem sykemelding, kan arbeidsgiver aksjonere. Folketrygdloven (§ 8-27) gir da arbeidsgiver anledning til å bestemme at arbeidstaker skal tape retten til sykepenger. Det er viktig å merke seg at egenmeldingsfravær som fortsetter med en legeerklæring ikke regnes med. Det samme gjelder uten krav om 4 fravær dersom arbeidsgiveren har rimelig grunn til å anta at et fravær ikke skyldes sykdom. I disse tilfellene bør arbeidsgiver ha bevis for at dett er tilfelle. Arbeidsgiver må være klar over at arbeidstaker ikke automatisk taper retten til egenmelding etter 4 fravær uten sykemelding eller etter å ha blitt oppdaget i å benytte egenmelding selv om man ikke har vært syk. Loven krever at arbeidstaker må få mulighet til å uttale seg før beslutningen fattes. Det vil for arbeidsgiver være en fordel å skrive et referat fra et slikt møte og få arbeidstaker til å signere dette. 6 måneder etter at beslutningen om tap av retten til å nytte egenmelding er fattet skal saken vurderes på ny. Arbeidstaker har etter disse 6 månedene ikke noen automatisk rett på å få tilbake retten. Oppsigelse Avslutningsvis nevnes at fravær uten sykemelding i de tilfeller arbeidstaker ikke er berettiget til å benytte egenmelding, kan være oppsigelsesgrunn. I ethvert tilfelle har ikke arbeidstaker krav på sykepenger fra arbeidsgiveren disse fraværsdagene. " Skal si du har drevet resurch for meg, tusen takk =0) Det ble lege besøk, halsbetendelse og sykemelding på meg i dag, så da trenger jeg ikke tenke så mye på egenmeldingsbruken over helg. Men takk for hjelpen. 0 Siter
keinstein Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Skal si du har drevet resurch for meg, tusen takk =0) Det ble lege besøk, halsbetendelse og sykemelding på meg i dag, så da trenger jeg ikke tenke så mye på egenmeldingsbruken over helg. Men takk for hjelpen. Fint å høre. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.