Gjest a survivor Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Kommer på to gode spørsmål sånn i farten: Da jeg kom hjem fra føden følte jeg meg så slank og fin uten den store magen. En nabojente kom for å se på babyen. Hun så alvorlig på magen min og spurte "skal du ha en til?". En gang pyntet jeg babyen i den fineste kjolen jeg fant. Rosa og dillete. Jeg traff en bekjent. Han spurte "Er det gutt eller jente?" hihi... man blir sterk av kritiske spørsmål hihi..... 0 Siter
Aryane Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Det tror jeg må ha vært da min beste venn og jeg fant ut at vi var forelsket i hverandre og han spurte om jeg var villig til å satse på et forhold med ham. Mange var skeptiske, vi hadde vært bestevenner i over 20 år og hadde et helt unikt forhold, og de fleste trodde ikke det ville vare hvis vi ble kjærester, men nå har vi vært sammen i nøyaktig 1 år og har aldri hatt det bedre ) 0 Siter
Gjest GA Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Når jeg svarer i fasttelefonen og svigerfar spør "er du hjemme?" Jeg er jo det når jeg tar telefonen dah! 0 Siter
Gjest togli Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Et spørsmål jeg får titt og ofte: "Du kan vel jobbe som døvetolk du?" (jeg er døv og _tolkebruker_) 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Det tror jeg må ha vært da min beste venn og jeg fant ut at vi var forelsket i hverandre og han spurte om jeg var villig til å satse på et forhold med ham. Mange var skeptiske, vi hadde vært bestevenner i over 20 år og hadde et helt unikt forhold, og de fleste trodde ikke det ville vare hvis vi ble kjærester, men nå har vi vært sammen i nøyaktig 1 år og har aldri hatt det bedre ) Dette var veldig koselig å høre ja!! Masse lykke til videre Jeg for min del tror at det som dere har gjort er oppskriften til et godt ekteskap eller samboerskap... ...nemlig at man er bestevenner i veldig mange år først! Jeg tror verden har en vrangforestilling om at det ikke er bra å være venner i minst 5 år først Tusen takk for det innlegget For hvis man blir forelsket med det samme, i løpet av få uker, så blir man jo egentlig aldri kjent med den egentlige personen bak forelskelsen før man plutselig våkner opp en morgen etter x antall år 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Når jeg svarer i fasttelefonen og svigerfar spør "er du hjemme?" Jeg er jo det når jeg tar telefonen dah! hehehehe veldig bra 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Et spørsmål jeg får titt og ofte: "Du kan vel jobbe som døvetolk du?" (jeg er døv og _tolkebruker_) hihihihi Da har man innsikt i det man spør om ja 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Et spørsmål jeg får titt og ofte: "Du kan vel jobbe som døvetolk du?" (jeg er døv og _tolkebruker_) Vet lite om døvespråk, dessverre. Derfor et nysgjerrig, og kanskje dumt, spørsmål: Er det mulig for en døv tegnspråkbruker å forstå en engelsk? Eller hva med svensk/dansk? Skjønner det sikkert er forskjeller, men er det tilstrekkelig likheter til at man kan forstå hverandre? 0 Siter
Prozak Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 "Hjem til meg eller deg"? har alltid vært en klar vinner :-) "......................................." 0 Siter
Gjest Signert Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 "Har du leg?" Voksen vakt ved ølservering på konsert, 18.års-grense, jeg var 31. Det er faktisk ikke alltid like lett å se hvor gamle folk er. Jeg var helt sikker på at jeg hadde en kunde som var under 18. Han var født i 1972:) 0 Siter
Gjest Signert Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Damen på passkontoret spurte meg hvilken hårfarge jeg har. Det måtte da være innlysende da jeg stod rett foran henne;) 0 Siter
Katt-ja Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Damen på passkontoret spurte meg hvilken hårfarge jeg har. Det måtte da være innlysende da jeg stod rett foran henne;) Hun mente vel hvilken hårfarge du _egentlig_ hadde 0 Siter
Katt-ja Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Når jeg svarer i fasttelefonen og svigerfar spør "er du hjemme?" Jeg er jo det når jeg tar telefonen dah! Kanskje svigerfaren din er så teknisk oppegående at han vet at man kan rute telefonsamtaler videre til et annet nummer 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 "Hjem til meg eller deg"? har alltid vært en klar vinner :-) "......................................." Takker... ;o) 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Damen på passkontoret spurte meg hvilken hårfarge jeg har. Det måtte da være innlysende da jeg stod rett foran henne;) Goodo questiono, myo friendo... ) 0 Siter
Gjest GA Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Kanskje svigerfaren din er så teknisk oppegående at han vet at man kan rute telefonsamtaler videre til et annet nummer ja, kanskje, men da hører man jo ofte et klikk. Og han bor i nabohuset, og burde i tillegg sett at det var noen der. 0 Siter
siddisen Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Damen på passkontoret spurte meg hvilken hårfarge jeg har. Det måtte da være innlysende da jeg stod rett foran henne;) Det er ikke alle som har den hårfargen de har i dag i morgen, vettu. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 hihihihi Da har man innsikt i det man spør om ja De fleste blir temmelig flaue når de får tenkt litt etter, ja ;-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Vet lite om døvespråk, dessverre. Derfor et nysgjerrig, og kanskje dumt, spørsmål: Er det mulig for en døv tegnspråkbruker å forstå en engelsk? Eller hva med svensk/dansk? Skjønner det sikkert er forskjeller, men er det tilstrekkelig likheter til at man kan forstå hverandre? Det er absolutt ikke et dumt spørsmål! "Alle" lurer på dette :-) Det er mange fellestrekk mellom grammatikken i de fleste tegnspråkene i verden. Ordrekkefølgen er ofte lik. Dessuten utføres ansiktsmimikken (som er en del av grammatikken) ganske (helt?) likt. Selve tegnene er ulike. Svært mange av tegnspråktegnene er logiske. Ta f.eks. tegnet for "ball" som utføres ved at en former en ball med hendene. Mange lands tegnspråk har derfor, naturlig nok, det samme tegnet for "ball". Når det gjelder mer abstrakt kommunikasjon kan det nok bli litt verre å kommunisere over landegrensene. Vi døve har oså et slagst internasjonalt tegnspråk som brukes på døvekongresser og ellers når døve fra mange nasjonaliteter er samlet. Den internasjonale varianten av språket, er satt sammen av ulike lands tegnspråk. En annen viktig grunn til at døve fra ulike land ofte kommuniserer bra, er at de er vant til å bruke mimikk og kroppsspråk. Mannen min jobber til tider sammen med polske bygningsarbeidere. De hørende nordmennene på arbeidsplassen har ofte problemer med å forklare polakkene saker og ting. Da henter de mannen min og han forklarer med gestikulasjon/mimikk osv. Når han er ferdig blir de andre ganske oppgitte over seg selv. Det var jo sååå enkelt å forklare med å bruke andre kanaler enn hørselen ;-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Vet lite om døvespråk, dessverre. Derfor et nysgjerrig, og kanskje dumt, spørsmål: Er det mulig for en døv tegnspråkbruker å forstå en engelsk? Eller hva med svensk/dansk? Skjønner det sikkert er forskjeller, men er det tilstrekkelig likheter til at man kan forstå hverandre? at norsk og dansk tegnspråk er mer likt enn f.eks. norsk og svensk tegnspråk. Jeg har forøvrig gått på et kort kurs for å prøve å lære litt BSL (British Sign language), men jaggu var det vanskelig å huske tegnene :-/ 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.