Gå til innhold

Hva er det beste spørsmålet du har fått?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er faktisk ikke alltid like lett å se hvor gamle folk er. Jeg var helt sikker på at jeg hadde en kunde som var under 18. Han var født i 1972:)

Ja ei venninne av meg som er 40 nå ble også spurt om leg på 18.års grense en gang vi var ute sammen, det er vel 3 år siden eller no. Hehe. Morsomt. Han som spurte ble litt flau.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

5

• DarkPink

4

• keinstein

3

• Katt-ja

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er absolutt ikke et dumt spørsmål! "Alle" lurer på dette :-)

Det er mange fellestrekk mellom grammatikken i de fleste tegnspråkene i verden. Ordrekkefølgen er ofte lik. Dessuten utføres ansiktsmimikken (som er en del av grammatikken) ganske (helt?) likt. Selve tegnene er ulike.

Svært mange av tegnspråktegnene er logiske. Ta f.eks. tegnet for "ball" som utføres ved at en former en ball med hendene. Mange lands tegnspråk har derfor, naturlig nok, det samme tegnet for "ball". Når det gjelder mer abstrakt kommunikasjon kan det nok bli litt verre å kommunisere over landegrensene.

Vi døve har oså et slagst internasjonalt tegnspråk som brukes på døvekongresser og ellers når døve fra mange nasjonaliteter er samlet. Den internasjonale varianten av språket, er satt sammen av ulike lands tegnspråk.

En annen viktig grunn til at døve fra ulike land ofte kommuniserer bra, er at de er vant til å bruke mimikk og kroppsspråk.

Mannen min jobber til tider sammen med polske bygningsarbeidere. De hørende nordmennene på arbeidsplassen har ofte problemer med å forklare polakkene saker og ting. Da henter de mannen min og han forklarer med gestikulasjon/mimikk osv. Når han er ferdig blir de andre ganske oppgitte over seg selv. Det var jo sååå enkelt å forklare med å bruke andre kanaler enn hørselen ;-)

Tegnspråk utvikler seg akkurat som annen kommunikasjon: hjernen spesialiserer seg på det. Din mann er nok ekspert.

Alle burde lære litt tegnspråk.

Hvordan er det med polsk tegnspråk? Polsk har 7 kasus og er helt kul kramp å få riktig :-) 3.års studenter i Krakow har hvert år en konkurranse i polsk rettskriving, nesten ingen klarer å få alt riktig.

Skrevet

Heter en snegle snegle fordi den er så treg? Hilde (5,5)

Du skjønner det Hilde, her griper forutsetningen tak i resultatet, sneglen heter snegle fordi ... altså...

JA!

laguna1365380434
Skrevet

Jeg fikk tre litt vriene på rappen i går fra treåringen til veninna mi på kafe..Først om hvorfor jeg likte øl, så hva sigarettene mine var ( de lå i pakke på bordet), så hvorfor jeg hadde kort shorts og til slutt hvor for jeg ikke hadde baby. Det var mye på engang! ;-P

Eller er jo, "Jøss, er det deg?" et klassisk spørsmål ved møte. Det er jo stort sett det.

:-)

Skrevet

Jeg fikk tre litt vriene på rappen i går fra treåringen til veninna mi på kafe..Først om hvorfor jeg likte øl, så hva sigarettene mine var ( de lå i pakke på bordet), så hvorfor jeg hadde kort shorts og til slutt hvor for jeg ikke hadde baby. Det var mye på engang! ;-P

Eller er jo, "Jøss, er det deg?" et klassisk spørsmål ved møte. Det er jo stort sett det.

Haha.

For ikke å snakke om "Har du farga håret", "har du lagt på deg", "er det du som ringer", etc.etc. Forbanna rævspørsmål.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Eh, ja... Det kan være vanskelig å forsvare dårlige vaner når snusfornuftige unger stiller spørsmål.

Jeg fikk spørsmålet av min niese: "Tante, hvorfor røyker du?" Svaret: "Fordi det er tøft!" :D

Kremt, det syntes ikke hun, da. ;)

Gjest Elextra
Skrevet

Det er mange fellestrekk mellom grammatikken i de fleste tegnspråkene i verden. Ordrekkefølgen er ofte lik. Dessuten utføres ansiktsmimikken (som er en del av grammatikken) ganske (helt?) likt. Selve tegnene er ulike.

Svært mange av tegnspråktegnene er logiske. Ta f.eks. tegnet for "ball" som utføres ved at en former en ball med hendene. Mange lands tegnspråk har derfor, naturlig nok, det samme tegnet for "ball". Når det gjelder mer abstrakt kommunikasjon kan det nok bli litt verre å kommunisere over landegrensene.

Vi døve har oså et slagst internasjonalt tegnspråk som brukes på døvekongresser og ellers når døve fra mange nasjonaliteter er samlet. Den internasjonale varianten av språket, er satt sammen av ulike lands tegnspråk.

En annen viktig grunn til at døve fra ulike land ofte kommuniserer bra, er at de er vant til å bruke mimikk og kroppsspråk.

Mannen min jobber til tider sammen med polske bygningsarbeidere. De hørende nordmennene på arbeidsplassen har ofte problemer med å forklare polakkene saker og ting. Da henter de mannen min og han forklarer med gestikulasjon/mimikk osv. Når han er ferdig blir de andre ganske oppgitte over seg selv. Det var jo sååå enkelt å forklare med å bruke andre kanaler enn hørselen ;-)

Takk for grei forklaring :-).

Gjest Princess Peach
Skrevet

Haha.

For ikke å snakke om "Har du farga håret", "har du lagt på deg", "er det du som ringer", etc.etc. Forbanna rævspørsmål.

Får så lyst til å svare småfrekt når folk spør om jeg har klipt meg. Nei, det er jo ikke JEG som har klipt meg, det er faktisk frisøren! Hadde jeg skulle gjort det selv, så hadde jeg jo sett helt forferdelig ut. ;)

Gjest togli
Skrevet

Tegnspråk utvikler seg akkurat som annen kommunikasjon: hjernen spesialiserer seg på det. Din mann er nok ekspert.

Alle burde lære litt tegnspråk.

Hvordan er det med polsk tegnspråk? Polsk har 7 kasus og er helt kul kramp å få riktig :-) 3.års studenter i Krakow har hvert år en konkurranse i polsk rettskriving, nesten ingen klarer å få alt riktig.

Du har nok rett i det!

Jeg kjenner et par døve polakker, men de har bodd i Norge i så mange år at de snakker norsk tegnspråk feilfritt. Skal nok spørre dem ut om polsk tegnspråk, for nå ble jeg litt nysgjerrig selv ;-)

Gjest Elextra
Skrevet

For øvrig kan jeg opplyse om at min femårige sønn lærer litt tegnspråk i barnehagen. Det er en vanlig, kommunal barnehage, og det er ingen døve barn eller ansatte der.

De lærer gjerne et par tegn om gangen, og de sitter jo. Han kan derfor tegnene for daglige gloser som "sulten", "god", "stille", "sove", "ferdig", "leke" etc. etc. Ikke verst :-).

Gjest a survivor
Skrevet

Heter en snegle snegle fordi den er så treg? Hilde (5,5)

Du skjønner det Hilde, her griper forutsetningen tak i resultatet, sneglen heter snegle fordi ... altså...

JA!

Godt spørsmål! :)

Gjest a survivor
Skrevet

Får så lyst til å svare småfrekt når folk spør om jeg har klipt meg. Nei, det er jo ikke JEG som har klipt meg, det er faktisk frisøren! Hadde jeg skulle gjort det selv, så hadde jeg jo sett helt forferdelig ut. ;)

Good point... ;o)

Gjest a survivor
Skrevet

Eh, ja... Det kan være vanskelig å forsvare dårlige vaner når snusfornuftige unger stiller spørsmål.

Jeg fikk spørsmålet av min niese: "Tante, hvorfor røyker du?" Svaret: "Fordi det er tøft!" :D

Hehe... Ingen kommentar... ;o)

Skrevet

Hehe, sånn er jeg også.

Venninna mi presterte å si "nemmen, så STOR du har blitt!" da jeg kom hjem fra Australia, og det er rimelig mange år siden jeg sluttet å vokse - i høyden. Hadde derimot lagt på meg 10 kilo.

"Nemmen, så grå du har blitt" svarte jeg, som sant var. Håret hennes hadde grånet nesten helt siden sist jeg så henne.

Mamma snakket ikke til meg resten av dagen da, men jeg syntes det var helt på sin plass.

Gjest yessyessyess
Skrevet

Har du sjekka lottokupongen din i dag?

Skrevet

Godt spørsmål! :)

Det er nesten så du blir redd.

hare1365380455
Skrevet

Beste? Hm.... Om jeg er 22/25 år.... (Jeg er 32.)

Skrevet

En dag jeg kom for å hente den fire år gamle datteren til en venninne spurte hun: -Kan ikke du lære å lage dine egne barn??

Hun var nok akkurat passe lei av meg. Jeg hadde nettopp passet henne i flere uker mens broren og foreldrene var på Rikshospitalet :o))

laguna1365380434
Skrevet

Det har jeg svart en oppløpen sneip engan og..;-p Men denne var mere oppriktig interessert, så den ble vrien.

laguna1365380434
Skrevet

Haha.

Har du lagt på deg?! Da hadde jeg blitt SUR! Om det syntes så godt trengte da folk neggu ikke å spørre i tillegg! ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...