Gjest Eksplodert marked Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Jeg og samboeren min studerer nå, og vil ikke få muligheten til å komme oss inn på boligmarkedet de første årene. Derfor er det svært skremmende å følge med på hvordan prisene bare øker og øker. Når vi endelig kommer til det punktet at vi kan kjøpe, så er vel prisene på et slik nivå at vi ikke kan drømme om å kjøpe noe annet enn en 2-roms (bor i en liten/middels by). Hvis jeg sammenligner med mine eldre søsken så kjøpte ene en leilighet til 990 000 kr for 3 år siden. Nå selges denne for 1 890 000, uten at noe spesielt er pusset opp. En lignende historie har broren til samboeren min. Kjøpte for 700 000 kr og solgte nettopp for 1 300 000. Lønningene vil jo ikke stige tilsvarende, så dermed er det generasjonen over oss som vil sitte igjen med den økonomiske gevinsenten og vi som vokser opp nå blir lidende av dette. Er det flere som tenker slik som meg og er bekymret? 0 Siter
Gjest soldier Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Du kan vel ikke kalle de som har hatt en bra verdistigning de siste 6-7 år for "en hel generasjon"? Egen bolig vil alltid være en lønnsom investering i et langsiktig perspektiv. 0 Siter
gullfisk Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Alle har tenkt slik som deg og vært bekymret, det var sikkert de personene du nevner også. Hvis de hadde kjøpt den samme leiligheten for ti år siden og ikke tre, ville de ha tjent enda mer, for ikke å snakke om tyve år siden. Prisene stiger og stiger, og det vil de gjøre ETTER at dere eventuelt har kjøpt en bolig også. Jeg tror de som kjøpte bolig for 15 år siden også tenkte slik. Ingen ting du kan gjøre med det, annet enn å spare på BSU og forsøke å komme dere inn i markedet så fort som mulig. 0 Siter
Gjest Eksplodet marked Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Du kan vel ikke kalle de som har hatt en bra verdistigning de siste 6-7 år for "en hel generasjon"? Egen bolig vil alltid være en lønnsom investering i et langsiktig perspektiv. Jeg velger å kalle det en hel generasjon fordi de som stort sett er eldre enn meg allerede er inne på boligmarkedet. Vi som ikke har kommet opp i boligkjøpalderen (under 20) blir da den yngre generasjonen. Greit at de som har bolig og selger dyrt må kjøpe tilsvarende dyrt, men de fikk likevel en billigere inngangsbillett til boligmarkedet og har tjent store penger på dette. Uansett hvordan man vrir og vender på dette så har den enorme prisøkningen ført til at vi som vokser opp nå får vil få store problemer med å komme inn på markedet med vanlige lønninger. Dette bekymrer meg... 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Vi hadde spart opp endel egenkapital mens vi studerte, og litt da vi begynte å jobbe. Men vi fikk ikke kjøpt noe mer enn en toroms nei. Det er vel ganske vanlig å starte med noe lite for å komme seg inn på boligmarkedet. 0 Siter
Gjest soldier Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Jeg velger å kalle det en hel generasjon fordi de som stort sett er eldre enn meg allerede er inne på boligmarkedet. Vi som ikke har kommet opp i boligkjøpalderen (under 20) blir da den yngre generasjonen. Greit at de som har bolig og selger dyrt må kjøpe tilsvarende dyrt, men de fikk likevel en billigere inngangsbillett til boligmarkedet og har tjent store penger på dette. Uansett hvordan man vrir og vender på dette så har den enorme prisøkningen ført til at vi som vokser opp nå får vil få store problemer med å komme inn på markedet med vanlige lønninger. Dette bekymrer meg... Alle debutanter på boligmarkedet har til alle tider hatt de tankene du nå har. Mine foreldre bygde hus i 1971, og lånte den svimlende summen 100.000,- for å finansiere huset, og var livredde hvorvidt de skulle greie det.. Det er den beste investeringen de ha gjort. Også i 1986 var det "dyrt" for folk å kjøpe bolig, men verdien på samme bolig var i 1992 nesten halvert, og renta var 13-14 %. Ønsker du slike tilstander? 0 Siter
Prozak Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Alle debutanter på boligmarkedet har til alle tider hatt de tankene du nå har. Mine foreldre bygde hus i 1971, og lånte den svimlende summen 100.000,- for å finansiere huset, og var livredde hvorvidt de skulle greie det.. Det er den beste investeringen de ha gjort. Også i 1986 var det "dyrt" for folk å kjøpe bolig, men verdien på samme bolig var i 1992 nesten halvert, og renta var 13-14 %. Ønsker du slike tilstander? Én ting er ihvertfall sikkert: Jeg synes ikke et fnugg av synd på de som evt. måtte komme i alvorlig uføre hvis renta går opp et par poeng. "............................................" 0 Siter
Sofline Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 På et eller annet tidspunkt stagnerer det. Det har det gjort nå i landet jeg bor i, og det er ikke lenger like lett å få solgt bolig, og kjøpere begynner å kunne prute igjen. Norge følger helt sikkert etter snart. 0 Siter
Sofline Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Jeg velger å kalle det en hel generasjon fordi de som stort sett er eldre enn meg allerede er inne på boligmarkedet. Vi som ikke har kommet opp i boligkjøpalderen (under 20) blir da den yngre generasjonen. Greit at de som har bolig og selger dyrt må kjøpe tilsvarende dyrt, men de fikk likevel en billigere inngangsbillett til boligmarkedet og har tjent store penger på dette. Uansett hvordan man vrir og vender på dette så har den enorme prisøkningen ført til at vi som vokser opp nå får vil få store problemer med å komme inn på markedet med vanlige lønninger. Dette bekymrer meg... Du må da skjønne at det ikke ender med at en ettroms kommer til å koste fem millioner. :-) Så blir det ingen som har råd til å bo, og prisene synker automatisk. På begynnelsen av 90-tallet var det billig å kjøpe bolig, men rentene var så høye at folk fikk skyhøye boligutgifter allikevel. 0 Siter
Prozak Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Du må da skjønne at det ikke ender med at en ettroms kommer til å koste fem millioner. :-) Så blir det ingen som har råd til å bo, og prisene synker automatisk. På begynnelsen av 90-tallet var det billig å kjøpe bolig, men rentene var så høye at folk fikk skyhøye boligutgifter allikevel. "Du må da skjønne at det ikke ender med at en ettroms kommer til å koste fem millioner. :-)" Hvor stopper det da, tror du? Det er jo helt surrealistisk at prisene stiger 15% i løpet av et år, når renten faktisk har gått opp? Og selv om det var snakk om høy renteoppgang, så hadde det ingen edruelig effekt på kjøpehysteriet? ".........................................." 0 Siter
Sofline Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 "Du må da skjønne at det ikke ender med at en ettroms kommer til å koste fem millioner. :-)" Hvor stopper det da, tror du? Det er jo helt surrealistisk at prisene stiger 15% i løpet av et år, når renten faktisk har gått opp? Og selv om det var snakk om høy renteoppgang, så hadde det ingen edruelig effekt på kjøpehysteriet? ".........................................." Her jeg bor begynner det å stabilisere seg nå. Den trenden kommer nok til Norge også på et tidspunkt... Og som du sier: Renta har ikke gått SÅ mye opp. Det er jo svært få i målgruppen til en ettroms som vil har råd til en ettroms til fem millioner. 0 Siter
Prozak Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Her jeg bor begynner det å stabilisere seg nå. Den trenden kommer nok til Norge også på et tidspunkt... Og som du sier: Renta har ikke gått SÅ mye opp. Det er jo svært få i målgruppen til en ettroms som vil har råd til en ettroms til fem millioner. Fem millioner er nok å overdrive, ja. Men leiligheter som er små som kott blir fett solgt til nærmere to millioner. Og det hadde vært helt greit, hvis norge hadde vært som andre land i europa: Høye priser i de store byene, og en merkbar forskjell når man kommer ut av byene eller til mindre steder. Den forskjellen blir mindre og mindre nå, og du må faenmeg 7-8 mil nordover fra oslo-grensen - langt, langt ut på jordene og i skauen - før det er merkbare forskjeller i prisene. "........................................." 0 Siter
Sofline Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Fem millioner er nok å overdrive, ja. Men leiligheter som er små som kott blir fett solgt til nærmere to millioner. Og det hadde vært helt greit, hvis norge hadde vært som andre land i europa: Høye priser i de store byene, og en merkbar forskjell når man kommer ut av byene eller til mindre steder. Den forskjellen blir mindre og mindre nå, og du må faenmeg 7-8 mil nordover fra oslo-grensen - langt, langt ut på jordene og i skauen - før det er merkbare forskjeller i prisene. "........................................." På ett eller annet tidspunkt MÅ det jo stagnere. (Sier jeg, som ikke skal inn på boligmarkedet før om noen år. Drømmen ser selvsagt at renten blir så høy at prisene blir begynnelsen-av-90-tallet-lave igjen, så kan jeg kjøpe uten å ta opp lån. *gni seg i hendene*) :-) 0 Siter
Dorthe Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Jeg bekymrer meg for hvordan det skal gå med ungene mine. Men når jeg tenker etter så var det ikke så mye enklere den gangen jeg kjøpte min første. Den kostet tre ganger årslønna mi og var en liten to-roms i Groruddalen. Og lånerenta var 12%. Og det er vel ikke så veldig forskjellig i dag bortsett fra at renta er mye lavere og renter og avdrag slik at renteutgiftene er mye lavere nå. Men jeg hadde spart opp endel egenkapital ved å bo hjemme hos foreldrene mine isteden for å leie et sted. Og jeg betalte 1/4 av lønna mi til dem og sparte 2/4 og hadde resten til lommepenger. 0 Siter
Prozak Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 På ett eller annet tidspunkt MÅ det jo stagnere. (Sier jeg, som ikke skal inn på boligmarkedet før om noen år. Drømmen ser selvsagt at renten blir så høy at prisene blir begynnelsen-av-90-tallet-lave igjen, så kan jeg kjøpe uten å ta opp lån. *gni seg i hendene*) :-) Ja, vi sa også for 8 år siden at det må stagnere snart. Det har aksellerert mer enn det har sakket av. "............................................" 0 Siter
Sofline Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Ja, vi sa også for 8 år siden at det må stagnere snart. Det har aksellerert mer enn det har sakket av. "............................................" Som sagt, her jeg bor har det stagnert. :-) 0 Siter
Prozak Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Jeg bekymrer meg for hvordan det skal gå med ungene mine. Men når jeg tenker etter så var det ikke så mye enklere den gangen jeg kjøpte min første. Den kostet tre ganger årslønna mi og var en liten to-roms i Groruddalen. Og lånerenta var 12%. Og det er vel ikke så veldig forskjellig i dag bortsett fra at renta er mye lavere og renter og avdrag slik at renteutgiftene er mye lavere nå. Men jeg hadde spart opp endel egenkapital ved å bo hjemme hos foreldrene mine isteden for å leie et sted. Og jeg betalte 1/4 av lønna mi til dem og sparte 2/4 og hadde resten til lommepenger. Tre ganger årslønnen er ikke så ille. Hvis jeg skulle kjøpt det jeg vil ha, så må jeg opp i 2-2.5 mill. Og jeg tjener ikke 7-900.000 :-) "............................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Som sagt, her jeg bor har det stagnert. :-) Bare vent. Det begynner nok å øke igjen skal du se :-) "............................................" 0 Siter
Sofline Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Tre ganger årslønnen er ikke så ille. Hvis jeg skulle kjøpt det jeg vil ha, så må jeg opp i 2-2.5 mill. Og jeg tjener ikke 7-900.000 :-) "............................................." Renta var 12% da.. :-) 0 Siter
Dorthe Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Tre ganger årslønnen er ikke så ille. Hvis jeg skulle kjøpt det jeg vil ha, så må jeg opp i 2-2.5 mill. Og jeg tjener ikke 7-900.000 :-) "............................................." Jeg kjøpte noe tilsvarende denne her http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=7876577&sid=9a922wEpG480735&pos=4&tot=22. Et sted må man jo begynne og man kan ikke starte der man helst vil bo. Det tok meg 20 år å havne her jeg bor nå. Denne leiligheten på finn.no hadde du antagelig hatt råd til ) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.