Gå til innhold

Boligmarkedet for oss unge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste i avisen her en dag at forståsegpåere mente det ville snu om ca to år.

De aller fleste må starte på bunn og jobbe seg oppover uansett. Nå har vi en grei leilighet på ca 80 kvm, men om ikke altfor lenge vil den nok være litt for liten, og da må vi satse litt oppover igjen. I enden av drømmetunnelen lyser det mot meg en stor og fantastisk beliggende enebolig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg leste i avisen her en dag at forståsegpåere mente det ville snu om ca to år.

De aller fleste må starte på bunn og jobbe seg oppover uansett. Nå har vi en grei leilighet på ca 80 kvm, men om ikke altfor lenge vil den nok være litt for liten, og da må vi satse litt oppover igjen. I enden av drømmetunnelen lyser det mot meg en stor og fantastisk beliggende enebolig.

"I enden av drømmetunnelen lyser det mot meg en stor og fantastisk beliggende enebolig. "

Ikke sant? Det gjør det i min tunell også. :-)

Skrevet

Jeg kjøpte noe tilsvarende denne her http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=7876577&sid=9a922wEpG480735&pos=4&tot=22.

Et sted må man jo begynne og man kan ikke starte der man helst vil bo. Det tok meg 20 år å havne her jeg bor nå.

Denne leiligheten på finn.no hadde du antagelig hatt råd til :o)

Den hadde jeg hatt råd til, men en slik en vil jeg ganske enkelt ikke ha. Da vil jeg heller ha noe større og mer landlig, utenfor oslo :-)

Det er greit at man ikke kan få det man helst vil ha med én gang. Men det er jaggu forskjell på å være 20 år og jypling med få andre krav enn kort vei til byen og sofaplass til forspiel og x-box, og å være over 30 og være ferdig med ungdomstiden :-)

"............................................."

Skrevet

"I enden av drømmetunnelen lyser det mot meg en stor og fantastisk beliggende enebolig. "

Ikke sant? Det gjør det i min tunell også. :-)

Sukk, den som hadde vært rik.. I garasjen (den doble selvsagt) kan det gjerne stå en Volvo XC90, eller en noe slikt + en tøff liten Golf.

*sukk* Jaja, vi har det jo fint på 80 kvm vi... c",)

Skrevet

Den hadde jeg hatt råd til, men en slik en vil jeg ganske enkelt ikke ha. Da vil jeg heller ha noe større og mer landlig, utenfor oslo :-)

Det er greit at man ikke kan få det man helst vil ha med én gang. Men det er jaggu forskjell på å være 20 år og jypling med få andre krav enn kort vei til byen og sofaplass til forspiel og x-box, og å være over 30 og være ferdig med ungdomstiden :-)

"............................................."

Jeg var 23 år og ville egentlig heller ikke ha en slik leilighet. Men jeg hadde ikke råd til noe annet.

Så kjøpte jeg neste leilighet og betalte 10 000 i mellom og deretter kjøpte jeg på Løkka og betalte 50 000 i mellom. Da var jeg 35. Så flyttet jeg for 2,5 år siden og da var taksten omtrent den samme slik at mellomlegget ble lik 0.

Jeg tror taksten her er mellom 2,5 og 2,9 og jeg har bare litt lån. Så jeg har kjøpt meg oppover for å si det slik og jeg ser at det lønte seg for meg å starte i det små. Hadde jeg ikke gjort det så hadde jeg gått personlig konkurs for mange år siden for jeg har aldri hatt en mann som har delt utgiftene med meg :o)

Gjest liten familie
Skrevet

Vi leier og har heller ikke råd til bolig. For et par år siden kunne vi muligens hatt råd, men nå er det bare en fjern drøm.... Han jobber og jeg jobber 25% stilling (studerer også).

Skrevet

Jeg tror ikke det kommer til å fortsette å stige i all evighet.

Dessuten kan dere jo begynne med å kjøpe noe smått, og etter noen år bytte det ut med noe større.

Alle begynner jo fra null og jobber seg opp. Det ordner seg alltid.

Gjest Rusle
Skrevet

Er evig glad jeg ikke er ung og skal etablere meg. Stakkars folk. Renten vil stige og det gjør også boligprisene. Skjønner ikke at enkelte tør.

Gjest Rusle
Skrevet

Jeg kjøpte noe tilsvarende denne her http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=7876577&sid=9a922wEpG480735&pos=4&tot=22.

Et sted må man jo begynne og man kan ikke starte der man helst vil bo. Det tok meg 20 år å havne her jeg bor nå.

Denne leiligheten på finn.no hadde du antagelig hatt råd til :o)

"Et sted må man jo begynne og man kan ikke starte der man helst vil bo. Det tok meg 20 år å havne her jeg bor nå"

Det er så sant så sant. Men det virker som om enkelte unge skal ha i sekk med det første.

Gjest Rusle
Skrevet

Renta var 12% da.. :-)

Husker da den var 15% ;o)

Skrevet

De som tjener mest på dette er de over 50 år. De som har nedbetalt hus, som de ikke har gjort noe med siden det var bygd. De kan innkassere gevinster i millionklassen pga de kjøper seg mindre leiligheter. Et eksempel på dette fra min by er et hus som må totalrenoveres, det gikk for nærmere 3,3 mill. Da var det ikke store huset heller. Tror nok at det er lurt som andre sier å "kjøpe seg opp". Det gjorde vi selv som førstegangsetablerere. Vi kjøpte et rekkehus som ikke lå i det dyreste strøket, etter hvert avanserte vi oppover. Endel oppussing må en jo regne med. Dersom en ikke er redd for det og kan pusse opp litt etter litt, så er nok et krypinn oppnåelig. Men er enig med deg om at det er hårreisende at prisene har økt slik. Kan nevne at det rekkehuset vi kjøpte for 850 tusen for 10 år siden går nå for 2,2 mill. Vi solgte for 7 år siden for litt over 1 mill. Ikke er det tomt eller kveldssol heller....

Skrevet

Jeg og samboern har akkurat kjøpt oss et koselig lite rekkehus rett utenfor Oslo til 1,7 millioner. Vi er 25 og 26 år gamle og har aldri eid før. Vi brukte førstehjemslån som er et fantastisk tilbud til oss som ikke har lånt til eiendom før. Vi tok 100% lån og 30 års betaling. Vi tjener gjennomsnittelig men har ingen problemer med å håndtere en rente på en 7-8% om det skal komme til det.

Vi valgte å kjøpe et sted barna våre kan vokse opp. Vi trenger ikke jobbe oss oppover i stigen av leiligheter og be til høyere guder at boligprisene skal stige, for vi har funnet et hjem som skal holde i mange år. For førstehjemslån med 100% av lånesummen tl 3,5% effektiv rente får man bare en gang i livet, og hvis du bruker opp det på en leilighet til 1 million så kan man fort bli sittende med et lite kott lenge.

Tror jeg da. Var sånn jeg tenkte hvertfall :)

PS: Til dere som bjaller om skyhøy rent for noen år siden så kunne man da virkelig skrive av vanvittig mye mer på skatten også?

Skrevet

Fem millioner er nok å overdrive, ja. Men leiligheter som er små som kott blir fett solgt til nærmere to millioner. Og det hadde vært helt greit, hvis norge hadde vært som andre land i europa: Høye priser i de store byene, og en merkbar forskjell når man kommer ut av byene eller til mindre steder. Den forskjellen blir mindre og mindre nå, og du må faenmeg 7-8 mil nordover fra oslo-grensen - langt, langt ut på jordene og i skauen - før det er merkbare forskjeller i prisene.

"........................................."

Det var en drøy påstand. Vest for Oslo kansje, men ikke øst.

petter smart
Skrevet

Er det de samme forståsegpåerne som for 3 år siden spådde at renten skulle gå opp til over 10%, ja kanskje opp til 15%, mens den i virkeligheten gikk ned til 2-3%?

Skrevet

Tja - samtidig så er det jo slik at om man er villig til å kjøre en halvtimes tid med bil eller så; får man eneboliger til samme pris som 2-roms inne i sentrumsområder.

Men selvsagt - for mange er jo beliggenhet viktigere enn boflate - så det er et valg man må foreta det og.

mumitrollet
Skrevet

Du må da skjønne at det ikke ender med at en ettroms kommer til å koste fem millioner. :-) Så blir det ingen som har råd til å bo, og prisene synker automatisk.

På begynnelsen av 90-tallet var det billig å kjøpe bolig, men rentene var så høye at folk fikk skyhøye boligutgifter allikevel.

http://www.dagbladet.no/dinside/2006/07/05/470748.html

mumitrollet
Skrevet

Jeg bekymrer meg for hvordan det skal gå med ungene mine.

Men når jeg tenker etter så var det ikke så mye enklere den gangen jeg kjøpte min første. Den kostet tre ganger årslønna mi og var en liten to-roms i Groruddalen. Og lånerenta var 12%. Og det er vel ikke så veldig forskjellig i dag bortsett fra at renta er mye lavere og renter og avdrag slik at renteutgiftene er mye lavere nå.

Men jeg hadde spart opp endel egenkapital ved å bo hjemme hos foreldrene mine isteden for å leie et sted. Og jeg betalte 1/4 av lønna mi til dem og sparte 2/4 og hadde resten til lommepenger.

Renta er riktignok lavere nå, men 3 ganger årslønna er ikke særlig oppsiktsvekkende. Mine lån utgjør nesten fem ganger årslønna. Er likevel ikke veldig bekymret, har lagt inn god margin mht økt rente.

Skrevet

Renta er riktignok lavere nå, men 3 ganger årslønna er ikke særlig oppsiktsvekkende. Mine lån utgjør nesten fem ganger årslønna. Er likevel ikke veldig bekymret, har lagt inn god margin mht økt rente.

Jeg overlever renta nå men jeg har lån på under 2% av taksten :o)

Bedre føre var enn etter snar. Jeg har holdt på å konk i begynnelsen av 90-åra, Kjempehusleie og lån på 650 000 leilighet som var verdt 50 000 kr. Det var et helvete.

10 år etter og den var verdt 2 mill. Boligmarkede er uforutsigbart, det er flaks og uflaks.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...