Gjest krakra Skrevet 1. april 2001 Del Skrevet 1. april 2001 Jeg har fått livmorhalskreft og har en del spørsmål. Jeg tok en konisering for 10 uker siden og det er disse prøvene som viser kreft i epitelcellevev. Etter størrelsen ble det ansett å være stadium 1b uten rene kanter. Litt historikk; Jeg har en mor som selv har hatt livmorhalskreft. Jeg fikk en datter for 20 uker siden. Under svangerskapet ble jeg undersøkt nøye fordi jeg hadde celleforandringer og det ble for et halvt år siden tatt biopsi som viste CIN fase 3 og jeg var på ytterligere en kontroll uten biopsi hvor det ble avtalt fjerning med laser etter fødselen. Jeg var i utgangspunktet innstilt på og beholde livmor siden jeg har bare 1 barn, men dette ble ikke anbefalt av gynekolog. Så for 3 uker siden ble det foretatt en radikal hysterktomi. Jeg har siden fått tilbake fantastiske nyheter om at det ikke ble funnet maligne celler hverken i livmorhals, livmor eller lymfekjertler. Som du sikkert skjønner er jeg sjeleglad for dette men det får meg til å stille en del spørsmål. - Er det ingen måte som kan gjøre det enklere vite utbredelsen på forhånd (eks. kontrastmiddel el. lignende)? Ettersom MR ikke så ut til å gi andre resultater enn om lymfekjertlene var hovnet opp eller ikke. - Hvor ofte får en helt negativt svar på maligne celler etter et slikt inngrep og hvordan er det mulig siden det ikke var rene kanter på den biten som ble fjernet ved koniseringen. - Kan jeg stole på at den biten fra koniseringen virkelig var fra meg og at patologen ikke har gjort feil ved analyse evt. nummering??? - Hva vet du om livmorhalskreft som har oppstått under svangerskapet. Er det større sjanse for tilbakefall når kreften sannsynligvis oppsto under svangerskapet? (Jevnfør eks. artikkel av Sood et al. 2000, Obstr.& Gyn. vol. 95, iss. 6, 832-838, "Cervical cancer diagnosed shortly osv....") Hva er prognosene etter livmorhalskreft, stadium 1b, med radikal hysterektomi? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23721-livmorhalskreft-en-del-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 2. april 2001 Del Skrevet 2. april 2001 Ved stadium 1b kan kreftforandringene være så små som 5 mm og er lokalisert bare til livmorhalsen, og det ser man kun ved en vevsprøve. Ved ultralyd og/eller MR ser man bare større svulster. Jeg kan ikke gi deg prosentall, men hvis det er kreftvev helt ut til kanten i det man har fjernet, så kan man frykte at det også er på den andre siden, altså det som står tilbake. I denne kantsone kan laserbehandlingen ødelegge 'grensen', så noe av vevet som står igjen blir ødelagt (pga. dårlig blodforsyning og /eller lokal betennelse). Det er streng kontroll med merking av prøver, så jeg kan ikke tenke meg at noe går feil. Jeg kjenner ikke til at der er verre med kreft i graviditet annet enn problemet med at man må utsette behandlingen. Jeg har ikke lest omtalte artikkel. Mon ikke du er 100% helbredet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23721-livmorhalskreft-en-del-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-100334 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.