Gjest Angiel Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Jeg har vært på flere visninger og blir skuffet hver gang. Bildene på finn.no er utvidet slik at rommene virker større enn de egentlig er. Har meglere virkelig lov til dette? 0 Siter
akicha Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Meglerne bruker ofte vidvinkel på kameraet når de tar bilder. Slik ser rommene større ut, og de får også med en større del av rommene på bildene. På en måte så blir jo bildene mer lik slik man faktisk ser det når man står i rommet, men hvis man ikke er klar over denne virkningen så kan kan man jo bli lurt ja. Tviler på at meglerne gjør noe ulovlig når de bruker vidvinkel... Jeg syns bildene blir bedre og hadde foretrukket dette hvis jeg skulle både kjøpt og solgt leilighet. 0 Siter
alwaysme Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Om det er lov er jeg ikke kjent med. Jeg morer meg når jeg ser do som på bildet er bredere enn høyt. Og ellers når det vises godt ;-) Er det så vanskelig å se om bildene er tatt med vidvinkel? 0 Siter
Gjest Been there, done that Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Er helt lovlig; rett og slett bare fototeknikk og knep som brukes. Er man flink til å ta bilder kan de mest utrolige ting manipuleres. Egentlig litt fasinerende, men veldig irriterende når DET fine kjøkkenet ikke var så fint likevel 0 Siter
bb71 Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Jeg synes det er så idiotisk når de jeg kjenner som skal selge driver å lager alt for pene bilder av huset sitt. Man må jo bli skuffa når man ser ting i virkeligheten. Men jeg kjenner flere som mener at man må lokke mange til å komme på visning, og derfor må bildene være flotte. Det er vel lov å bruke vidvinkel for å få ting til å virke større og å ellers være litt kreativ med bildebruken, men det er jo litt uetisk da. 0 Siter
petter smart Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Det er ikke det eneste jukset med bilder. De retusjerer ofte bildene. Enten for å fjerne høytspentledninger og annet uønsket eller for å forbedre fargen på huset eller gjøre himmelen blå og skyfri. 0 Siter
keinstein Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Det er ikke det eneste jukset med bilder. De retusjerer ofte bildene. Enten for å fjerne høytspentledninger og annet uønsket eller for å forbedre fargen på huset eller gjøre himmelen blå og skyfri. De har tatt etter Vi Menn. Damene er limt sammen, og kunne like godt vært dokker. 0 Siter
keinstein Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Markedsføringslovens §2 tillater ikke det, etter min mening. Meglere markedsfører leiligheter i nybygg og oppgir bare innskuddet uten å angi fellesgjeld, andel fellesutgifter og antall år avdragsfrihet. Dette er klart ulovlig. Det er også ulovlig å skrive "et steinkast fra Aker Brygge", når avstanden er 1 km, og selv baseballkastere ikke klarer mer enn 60 meter. 0 Siter
Lillemus Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 De bruker kamera med vidvinkellinse rett og slett. Ser du nøyere på bildene så ser du at de kan være forvrengte ute i kanten. 0 Siter
KaVa Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Vidvinkel er selvsagt helt lovlig å bruke, og vidvinkel gjør jo at man får med mer av selve rommet i bildet. Dersom man tar med "normallinse" (50 mm som ikke forvrenger bildet i det hele tatt) får man bare små deler av rommet av gangen, og det gir heller ikke et riktig inntrykk av hvordan rommet egentlig er. Men det foregår juks også - bytte ut himmelen, friske opp fargene i photoshop etc. 0 Siter
mumitrollet Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 http://www.dinside.no/php/art.php?id=216332 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.