Gå til innhold

Cerazette

Anbefalte innlegg

Gjest Håndballspiller

Hei.

I vinter var jeg så uheldig å ryke korsbåndet i kneet mitt og ble liggende på sofaen. Som en følge av dette (legene har ikke funnet noen annen årsak) fikk jeg dyp venetrombose i leggen og var innlagt på sykehus i 3 dager og fikk behandling med Fragmin og Marevan. Marevan skal jeg gå på frem til september.

Som en følge av dette måtte jeg slutte med p-pillen Microgynon som jeg var meget fornøyd med gjennom 10 år, og fikk utstkrevet Cerazette i steden for.

I nesten 2 mnd. uteble mensen, men nå har jeg i 5 uker hatt brun og slimete utflod. Gått på denne pillen i totalt 3 mnd. nå. Dette er meget sjenerende for meg og det ser ikke ut til å stoppe heller. Er dette normalt? Vet man kan få diverse forstyrrelser, men etter 5 uker er det vel nok?

Finnes det noe annet prevensjonsmiddel jeg kan bruke mtp. at jeg hadde blodpropp? Savner noe som kan gi meg en fast syklus uten noe tull.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/237224-cerazette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg går på Cerazette, og hadde nettopp en periode med brun utflod/småblødninger som har vart 2mnd. (visstnok etter en penicillinkur, så tror det var årsaken til at det har vart så lenge). Hvis du liker regelmessig syklus så er ikke cerazette det beste valget, den mest vanlige bivirkningen er uregelmessige blødninger..Disse er jo ikke farlige da, men litt irriterende. (For meg er det ingen andre bivirkninger så jeg har valgt å fortsette med pillen) Standardsvaret fra leger på dette er at man må selv finne ut om blødningene er akseptable..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/237224-cerazette/#findComment-1824751
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Dessverre må du holde deg bort fra østrogenholdig prevensjon, dvs. p-pille, p-plaster og p-ring. Men du kan bruke all form for gestagen-prevensjon: minipille, p-sprøyte, hormonspiral, hormonimplantat og Cerazette (samt angrepille). Minipille vil vanligvis ikke endre på syklus, men måtas regelmessig daglig (innenfor tre timer). Alle de andre gestagenpreparater har tendens til å gi uregelmessige blødninger, oftere i starten for så etter hvert å gi mindre blødning og opphør av blødninger i en del tilfeller, spesielt ved bruk av p-sprøyte og hormonspiral. Det tar ofte mye lengre tid enn 5 uker til stabile forhold, heller 5 måneder. Du kan også bruke kobber-spiral selv om du ikke har født barn, man bør sikre at du ikke har en infeksjon før den oppsettes.

En siste mulighet er pessar som er like enkelt å bruke som tampong, men da må du nok til en gynekolog for å det tilpasset.

Det skulle være nok å velge mellom! Jeg håper du finner noe du er fornøyd med. Kanskje du skal gi Cerazette enda en sjanse?

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/237224-cerazette/#findComment-1826214
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...