Gå til innhold

Er det frekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Frekt er det ja.

En nabo har leid en kontainer som hun av alle ting har plassert på vår eiendom... selv om det frister meg å gå å kaste noe oppi pga plasseringen, så gjør jeg det ikke.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

5

• Lillemus

4

• laban

3

• mumitrollet

3

Skrevet

Det er veldig frekt... De betaler tross alt en del for containeren.

Utenfor blokka vår står søplekassene våre lett tilgjengelig - også for alle andre. Så selv om de andre blokkene har egne søplekasser bærer gjerne naboer med seg skrotet sitt over til våre kasser. De er nemlig ikke låst inn, slik de andre er.

Nå må vi i sameiet vurdere å kjøpe en stor kasse til, pga alle naboene.. irriterende!

Skrevet

Det er veldig frekt... De betaler tross alt en del for containeren.

Utenfor blokka vår står søplekassene våre lett tilgjengelig - også for alle andre. Så selv om de andre blokkene har egne søplekasser bærer gjerne naboer med seg skrotet sitt over til våre kasser. De er nemlig ikke låst inn, slik de andre er.

Nå må vi i sameiet vurdere å kjøpe en stor kasse til, pga alle naboene.. irriterende!

Hva med en svær plakat:"Kast søpla di i din egen søppelkasse!"?

Skrevet

I vårt sameie hadde vi en containerordning som i starten fungerte bra for oss som bor her. Vi betalte for den selv, over fellesutgiftene.

Den ordningen måtte vi avvikle fordi naboene misbrukte den. De kom med biler og tilhengere i mørket og fylte opp containerne våre. Så nå har vi mistet en av fordelene vi hadde ved å være et stort sameie, fordi mange tenkte som deg.

mumitrollet
Skrevet

I vårt sameie hadde vi en containerordning som i starten fungerte bra for oss som bor her. Vi betalte for den selv, over fellesutgiftene.

Den ordningen måtte vi avvikle fordi naboene misbrukte den. De kom med biler og tilhengere i mørket og fylte opp containerne våre. Så nå har vi mistet en av fordelene vi hadde ved å være et stort sameie, fordi mange tenkte som deg.

Lås?

Skrevet

Lås?

Det ble vurdert. Men med nesten 200 husstander som hadde lov til å bruke containerne, ville det blitt vanskelig å administrere det. Jeg ville heller ikke vært den som skulle oppbevare den nøkkelen, for å si det sånn.

Skrevet

Hva med en svær plakat:"Kast søpla di i din egen søppelkasse!"?

Har tenkt på det ja...

Skrevet

Det er frekt. Men jeg har ved et par anledninger spurt naboer/byggearbeidere med container om jeg kan få shippe inn med en hundrings eller så om jeg trenger å bli kvitt en stor boss og sånn, det har gått veldig fint:-)

Så¨slipper jeg å måtte betale så himla mye, og det er ikke altid de fyller helt opp. De er noe skit at det skal være så himla umulig å bli kvitt litt utradisjonell søppel i Oslo!

:-)

Hvis du bor i Oslo så er det vel ikke noe problem!

På Brobekk Miljøstasjon kan du kaste allslags søppel - GRATIS. sålenge du sorterer det selv, og kaster det i "riktig" kontainere.

Vi har vært der flere ganger, og det er både velorganisert og praktisk lagt opp!

Skrevet

Man kan leie låsbare containere. I et sameie kan man holde den låst på nattestid f.eks.

Skrevet

Man kan leie låsbare containere. I et sameie kan man holde den låst på nattestid f.eks.

Det ble vurdert, men forkastet pga. for mye administrasjon.

Vi kan ikke ha kontinuerlig vakthold der på dagtid, heller.

En annen viktig årsak var nok at en del av sameierne er gjerrigknarker som heller vil salte ned sameiets inntekter (slik at vi får påslag på inntekten hvert år, uten å ha noe igjen for det) enn å bruke dem til noe som fellesskapet har glede av. Men misbruket (som absolutt var reelt) var kronargumentet deres.

Gjest gjøk1
Skrevet

Er ikke sånn gjøken oppererer?

...og derfor kalles han

laguna1365380434
Skrevet

Hvis du bor i Oslo så er det vel ikke noe problem!

På Brobekk Miljøstasjon kan du kaste allslags søppel - GRATIS. sålenge du sorterer det selv, og kaster det i "riktig" kontainere.

Vi har vært der flere ganger, og det er både velorganisert og praktisk lagt opp!

Men du må ha lappen og bil..Hvis ikke må du både leie bil og få tak i sjåfør..Eller ta taxi..Dyrt, dyrt dyrt - og jævlig upraktisk!

Så det har funket fint for meg å spørre andre, noe annet har ikke funket i det hele tatt! Men jeg har vel og merke både spurt, og betalt.

Skrevet

Men du må ha lappen og bil..Hvis ikke må du både leie bil og få tak i sjåfør..Eller ta taxi..Dyrt, dyrt dyrt - og jævlig upraktisk!

Så det har funket fint for meg å spørre andre, noe annet har ikke funket i det hele tatt! Men jeg har vel og merke både spurt, og betalt.

Javel. Men da er det jo mangelen på tilgang på bil som er det største problemet.

Ikke mangelen på muligheten til å kaste søppel i Oslo...

laguna1365380434
Skrevet

Javel. Men da er det jo mangelen på tilgang på bil som er det største problemet.

Ikke mangelen på muligheten til å kaste søppel i Oslo...

Jo, faktisk, jeg synes det er et problem..At du MÅ ha egen bil for å bli kvitt skrot i Oslo på en rimlig måte. Ikke særlig miljøvenlig.

Jeg ringte en lengre runde, og INGEN, absoltt ingen innen renovasjonsetaten kunne hjelpe meg. Det kunne ikke betales ekstra for å bli kvitt ubehendig skrot. Det er svakt. For å bli kvitt en madrass (i mitt tilfelle) ville utgiftene komme på en 1500(!!) kroner. Det resulterer i at mange bare dumper sånt. Og det er en skam at man ikke har et system som gjør mere for å unngå slikt.

Når jeg bodde i USA kjøpte vi garbagestickers, og klistret på etter vekt. Dvs en vnlig søppelpose kostet ca en femmer og ei seng eller en sofa ville koste en hundrings eller to. I tillegg kan folk ta av "søppelet" mens det venter på å bli hentet, det er en utmerket oppfordring til gjenbruk.

Jeg synes systemet i Oslo er en vits sammenlignet. Ikke tømmer de kassene når de bør, og jaggu burde de ha et betal system om folk ønsker å kaste noe som er større en en vanlig rimipose.

Synes jeg.

Skrevet

Ja - det er frekt.

De andre betaler tross alt for den.

Skrevet

Jo, faktisk, jeg synes det er et problem..At du MÅ ha egen bil for å bli kvitt skrot i Oslo på en rimlig måte. Ikke særlig miljøvenlig.

Jeg ringte en lengre runde, og INGEN, absoltt ingen innen renovasjonsetaten kunne hjelpe meg. Det kunne ikke betales ekstra for å bli kvitt ubehendig skrot. Det er svakt. For å bli kvitt en madrass (i mitt tilfelle) ville utgiftene komme på en 1500(!!) kroner. Det resulterer i at mange bare dumper sånt. Og det er en skam at man ikke har et system som gjør mere for å unngå slikt.

Når jeg bodde i USA kjøpte vi garbagestickers, og klistret på etter vekt. Dvs en vnlig søppelpose kostet ca en femmer og ei seng eller en sofa ville koste en hundrings eller to. I tillegg kan folk ta av "søppelet" mens det venter på å bli hentet, det er en utmerket oppfordring til gjenbruk.

Jeg synes systemet i Oslo er en vits sammenlignet. Ikke tømmer de kassene når de bør, og jaggu burde de ha et betal system om folk ønsker å kaste noe som er større en en vanlig rimipose.

Synes jeg.

Systemet med søppelmerker høres kjempelurt ut! Jeg antar du har tipset Oslo renholdsvesen (eller hva de nå heter) om det?

laguna1365380434
Skrevet

Systemet med søppelmerker høres kjempelurt ut! Jeg antar du har tipset Oslo renholdsvesen (eller hva de nå heter) om det?

Joda, jeg nevnte det for dem..;-) Det er et veldig godt system..Jeg fatter ikke at Massachuteretterne er så mye lurere enn oss på dette!

Skrevet

Synes jeg.

Dette er jeg helt enig med deg i!

Det burde være flere offentlige / kommunale containere som kunne stått litt strategisk plassert rundt omkring i boligområder der de var lett tilgjengelige for "alle". De burde også blitt tømt såpass ofte at de ikke ble overfylt på noen få dager.

For det ER faktisk et tiltak å bli kvitt litt større gjenstander...(selv når man har bil) og dessverre er det som du sier mange som dumper skrotet i naturen av mangel på et enklere alternativ..

Men vi måtte nok ha belaget oss på å betale for en slik ordning også. Hadde nok blitt dyrere husleier og høyere kommunale avgifter på oss..

Så da spørs det jo da... hva som hadde kostet mest i lengden...

Gjest Princess Peach
Skrevet

Synes jeg.

Seriøst, går folk rundt og roter i søppelet etter ting der borte? Kunne ikke falt meg inn å hepse med meg noe som andre har kastet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...