mariamamma Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Sitter med lønnslipp for juni og skjønner ingenting. Har vært sykemeldt siden 1.november. Jeg hadde 10 feriedager tilgode fra forrige jobb da jeg ble ansatt i min nåværende jobb 1.august ifjor. Ifølge min lønnslipp står det at jeg har opparbeidet meg 25 feriedager, men jeg har jo ikke tatt ut noen av disse da jeg har vært 100% sykemeldt. Er det riktig at jeg skal trekkes i lønn for ferie jeg ikke har hatt? Trodde feriepenger skulle komme som et pluss jeg...... Lønna mi for juni var bare 2.600 mot normalt 20.000 brutto og netto utbetalt fikk jeg nøyaktig det samme som jeg ellers gjør, men nå inklusive feriepenger. Skjønner ingen ting. Noen som kan hjelpe meg litt? 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Uten å si noe om loven her - så er det jo slik at nesten alle firmaer betaler ut feriepenger i stedet for lønn i juni - og dermed kan det hende du har forsvunnet inn i den store mengden? At de har glemt at du er sykemeldt? Men samtidig er det vel sånn at man da får ta ut "gratis" ferie senere - at du ikke mister feriedagene dine, men at de forventer at du bruker dem i år. Der jeg jobber trekkes alltid all ferien i juni - selv om vi sprer den utover året rent praktisk. 0 Siter
fyrlykt Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Hos min arbeidsgiver trekkes ferien automatisk i juni, hvis det ikke skal trekkes gir vi beskjed. (Hvis vi ikke har opparbeidet rett til ferie med lønn) Du kan søke om å få overført to ferieuker til neste år, og hvis du ikke skal ta ut resten av ferien i år må du be om å få den utbetalt. Men arbeidsgiver kan pålegge deg å ta ut ferien, det forutsetter jo selvsagt at du kommer tilbake til jobben din i år. (dette gjelder ikke de to ukene du har rett til å overføre). 0 Siter
mariamamma Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Skrevet 5. juli 2006 Hos min arbeidsgiver trekkes ferien automatisk i juni, hvis det ikke skal trekkes gir vi beskjed. (Hvis vi ikke har opparbeidet rett til ferie med lønn) Du kan søke om å få overført to ferieuker til neste år, og hvis du ikke skal ta ut resten av ferien i år må du be om å få den utbetalt. Men arbeidsgiver kan pålegge deg å ta ut ferien, det forutsetter jo selvsagt at du kommer tilbake til jobben din i år. (dette gjelder ikke de to ukene du har rett til å overføre). Takk for svar. jeg hadde opparbeidet meg 10 dagers ferie i fjor som jeg ikke tok ut da jeg ikke hadde kontrakt den sommeren. Jeg ble trukket pga misforståelse men fikk dette tilbakebetalt da jeg således ikke hadde et kontraktsforhold å ta ferie fra (hadde jobbet som vikar). jeg tok ikke ut ferie i løpet av de mnd jeg jobbet fast frem til jeg ble sykemeldt. Iflg lønnslippen har jeg som sagt 25 dager opperbeidete feriedager. Men er det altså riktig at jeg skal bli trukket i lønn for feriedager jeg ikke har hatt? Er det riktig at jeg både mister de feriedagene jeg har opparbeidet og atpåtil blir trukket for disse dagene? Jeg er jo 100% sykemeldt. Så hvis jeg skjønner deg riktig skal jeg ikke trekkes men få tbetalt de dagene jeg har jobbet meg opp, hvertfall de fra før jeg ble sykemeldt? Tror jeg må ta meg en tur til arbeidsgiver. Jobber i kommunen og lønnslippene er ikke lette å forstå seg på gitt. 0 Siter
fyrlykt Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Takk for svar. jeg hadde opparbeidet meg 10 dagers ferie i fjor som jeg ikke tok ut da jeg ikke hadde kontrakt den sommeren. Jeg ble trukket pga misforståelse men fikk dette tilbakebetalt da jeg således ikke hadde et kontraktsforhold å ta ferie fra (hadde jobbet som vikar). jeg tok ikke ut ferie i løpet av de mnd jeg jobbet fast frem til jeg ble sykemeldt. Iflg lønnslippen har jeg som sagt 25 dager opperbeidete feriedager. Men er det altså riktig at jeg skal bli trukket i lønn for feriedager jeg ikke har hatt? Er det riktig at jeg både mister de feriedagene jeg har opparbeidet og atpåtil blir trukket for disse dagene? Jeg er jo 100% sykemeldt. Så hvis jeg skjønner deg riktig skal jeg ikke trekkes men få tbetalt de dagene jeg har jobbet meg opp, hvertfall de fra før jeg ble sykemeldt? Tror jeg må ta meg en tur til arbeidsgiver. Jobber i kommunen og lønnslippene er ikke lette å forstå seg på gitt. Feriepengene vi får er penger vi har opparbeidet oss gjennom å jobbe, en viss prosentandel av lønna skal vi ha utbetalt som feriepenger når vi tar ferie (12%). Ingen har krav på ferie med lønn, vi trekkes i lønn når vi tar ferie. Mange kommuner praktiserer å utbetale feriepengene i juni og trekke for fem uker ferie i juni. Dermed består junilønna av feriepengene vi opparbeidet oss i fjor; 12 prosent av lønnen din i fjor (11 fulle månedslønner minus fire dagslønner) Hvis du ikke tar ut ferie skal du heller ikke trekkes for ferie, men likevel skal du ha utbetalt 12% av det du tjente i fjor. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.