Gå til innhold

Å være overkvalifisert...

Anbefalte innlegg

Gjest Aimabel
Skrevet

Vil det si at du jobber innen et fagområde der du er utdannet til å ha en høyere stilling, men du jobber "på gulvet"?

Eller er det slik at Du er overkvalifisert så lenge du har en hvilkensomhelst høyere utdanning, og jobber som ufaglært?

Virker som folk har litt ulike oppfattninger, så jeg blir litt forvirret.

Hva mener du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du en utdannelse og erfaring som tilsier en høyere stilling enn den du har er du jo overkvalifisert.

Hvis en sivilingeniør søker jobb som montør er han overkvalifisert. Ikke det at han nødvendigvis har noe mer greie på montørjobben enn en faglært. Men sjangsen er jo stor for at han ikke vil fortsette i den jobben så veldig lenge, fordi han vil strekke seg etter noe som passer utdannelsen hans.

Nå skrev jeg hele tiden han, men kan like gjerne være en hun, selvsagt.

Skrevet

Det spørs på øyet som ser.

Men mer utbredt er et fenomen som jeg ikke har navn på:

Mange sier de har 30 års erfaring, men egentlig har de 10 års erfaring som er 20 år gammel....

Gjest Aimabel
Skrevet

Har du en utdannelse og erfaring som tilsier en høyere stilling enn den du har er du jo overkvalifisert.

Hvis en sivilingeniør søker jobb som montør er han overkvalifisert. Ikke det at han nødvendigvis har noe mer greie på montørjobben enn en faglært. Men sjangsen er jo stor for at han ikke vil fortsette i den jobben så veldig lenge, fordi han vil strekke seg etter noe som passer utdannelsen hans.

Nå skrev jeg hele tiden han, men kan like gjerne være en hun, selvsagt.

Leste i en tråd nedenfor om akkurat det med å være overkvalifisert og kjede seg på jobb. Jeg har høyere utdanning, men jobber som ufaglært innen et annet fagfelt. Men jeg stortrives! Får mange utfordringer der. Så det er ikke nødvendigvis tilfelle. Men det er kjedelig å få mindre lønn. Jeg synes nå uansett at man må velge trivsel fremfor lønn, så det for så være. Jeg er altså overkvalifisert jeg da, selv om jeg ikke har lang erfaring innen dette området?

Skrevet

Leste i en tråd nedenfor om akkurat det med å være overkvalifisert og kjede seg på jobb. Jeg har høyere utdanning, men jobber som ufaglært innen et annet fagfelt. Men jeg stortrives! Får mange utfordringer der. Så det er ikke nødvendigvis tilfelle. Men det er kjedelig å få mindre lønn. Jeg synes nå uansett at man må velge trivsel fremfor lønn, så det for så være. Jeg er altså overkvalifisert jeg da, selv om jeg ikke har lang erfaring innen dette området?

Jeg mener at du er overkvalifisert. Som sagt, det betyr ikke at du kan jobben du har noe bedre enn en ufaglært, men du kunne ha fått en høyere stilling.

Du får velge det du mener du

trives med, men det er også viktig at du får nytte av utdannelsen din også, før det går for lang tid.

Får du ikke jobb innenfor utdannelsen din så vil en arbeidsgiver heller foretrekke en nyutdannet en i forhold til deg.

Gjest Aimabel
Skrevet

Jeg mener at du er overkvalifisert. Som sagt, det betyr ikke at du kan jobben du har noe bedre enn en ufaglært, men du kunne ha fått en høyere stilling.

Du får velge det du mener du

trives med, men det er også viktig at du får nytte av utdannelsen din også, før det går for lang tid.

Får du ikke jobb innenfor utdannelsen din så vil en arbeidsgiver heller foretrekke en nyutdannet en i forhold til deg.

Da jeg gikk på videregående snakket alle om hvor fint det var med utdannelse, At man kommer noen vei bare man har høyere utdanning. Er ikke så nøye hvilken retning man velger, fordi det finnes alltid noen som kan ha nytte av din fagkombinasjon, hadde jeg inntrykk av. Men sånn er det jo ikke har jeg funnet ut.

Skrevet

Jeg mener du ikke er overkvalifisert når din utdanning ikke er relevant i forhold til den jobben du utfører.

Gjest Aimabel
Skrevet

Jeg mener du ikke er overkvalifisert når din utdanning ikke er relevant i forhold til den jobben du utfører.

Nei, jeg synes også det høres litt ulogisk ut. Men, det er vel som mrxx sier da, at jeg kunne (burde) Jobbe med noe innen området jeg er utdanndet til....Jeg har for mye utdannelse til å jobbe der jeg er, altså overkvalifisert?

Kanskje feilkvalifisert ville være mer rette utrykk?

Gjest Aimabel
Skrevet

Men hvorfor sies det alltid i forbindelse med arbeidsledighet at skrekk og gru, legen måtte ta en vaskejobb hun var overkvalifisert for?

Skrevet

Nei, jeg synes også det høres litt ulogisk ut. Men, det er vel som mrxx sier da, at jeg kunne (burde) Jobbe med noe innen området jeg er utdanndet til....Jeg har for mye utdannelse til å jobbe der jeg er, altså overkvalifisert?

Kanskje feilkvalifisert ville være mer rette utrykk?

Jeg forbinder det å være overkvalifisert med å ha unødvendig mye utdannelse i forhold til den oppgaven man skal utføre.

Men det blir litt flytende overganger.

Skrevet

Da jeg gikk på videregående snakket alle om hvor fint det var med utdannelse, At man kommer noen vei bare man har høyere utdanning. Er ikke så nøye hvilken retning man velger, fordi det finnes alltid noen som kan ha nytte av din fagkombinasjon, hadde jeg inntrykk av. Men sånn er det jo ikke har jeg funnet ut.

Har du valgt en utdannelse som det ikke er så lett å få jobb som da?

Jeg tror at det er mulig selv om det kan være vanskelig. Men man må bruke de rette metodene.

Generelt vil jeg si at det som ble sagt på videregående er sant, men selvsagt finnes det unntak.

Men ikke alltid like lett å finne seg jobb som man vil ha.

Det viktigste er ikke hva man jobber med, men at man trives. Det er hjelper ikke å være direktør, hvis du mistrives stort på jobben, da er det bedre å være søppeltømmer og ha det bra.

Gjest Aimabel
Skrevet

Jeg forbinder det å være overkvalifisert med å ha unødvendig mye utdannelse i forhold til den oppgaven man skal utføre.

Men det blir litt flytende overganger.

Ja, det er ofte det. Kan ikke si at jeg ikke har noe igjen for utdannelsen der jeg er nå, men den kreves ikke, og jeg blir ikke lønnet for den. Men utdannelse er aldri bortkastet sånn for din egen del. Har jo vokst på det, og lært mye annet enn akkurat fag.

Gjest Aimabel
Skrevet

Har du valgt en utdannelse som det ikke er så lett å få jobb som da?

Jeg tror at det er mulig selv om det kan være vanskelig. Men man må bruke de rette metodene.

Generelt vil jeg si at det som ble sagt på videregående er sant, men selvsagt finnes det unntak.

Men ikke alltid like lett å finne seg jobb som man vil ha.

Det viktigste er ikke hva man jobber med, men at man trives. Det er hjelper ikke å være direktør, hvis du mistrives stort på jobben, da er det bedre å være søppeltømmer og ha det bra.

"Det er hjelper ikke å være direktør, hvis du mistrives stort på jobben, da er det bedre å være søppeltømmer og ha det bra"

Ja, det er nettopp det jeg mener. Så får heller tiden vise når jeg er klar for nye utfordringer. Det er aldri forsent ønsker jeg å tro. Og jeg får jo erfaringer der jeg er nå også.

Gjest Aimabel
Skrevet

Det spørs på øyet som ser.

Men mer utbredt er et fenomen som jeg ikke har navn på:

Mange sier de har 30 års erfaring, men egentlig har de 10 års erfaring som er 20 år gammel....

hehe, du får sagt det.

Det hender jo arbeidsgivere legger erfaring til side og går for en arbeidstaker som viser størst interesse og engasjement. Og da hender det jo de yngre går foran i køen.

Gjest a survivor
Skrevet

Begrepet overkvalifisert er vel litt utdatert vel.

Er det noen som kan alt som trengs i jobber nå tildags?

Skrevet

hehe, du får sagt det.

Det hender jo arbeidsgivere legger erfaring til side og går for en arbeidstaker som viser størst interesse og engasjement. Og da hender det jo de yngre går foran i køen.

Da er det en lettlurt arbeidsgiver. De som viser mest engasejment er ofte de som spiller best. Og en skuespiller er ikke det beste.

Trenden i dag er at nesten ingen over 30 får jobber. Vikarbyråene klarer ikke leie ut folk over 50 lenger. Det problemet har økt ganske mye.

mumitrollet
Skrevet

Da er det en lettlurt arbeidsgiver. De som viser mest engasejment er ofte de som spiller best. Og en skuespiller er ikke det beste.

Trenden i dag er at nesten ingen over 30 får jobber. Vikarbyråene klarer ikke leie ut folk over 50 lenger. Det problemet har økt ganske mye.

"Trenden i dag er at nesten ingen over 30 får jobber. "

I _vikarbyråene_, kanskje. Og de som jobber i sånne sliter vel litt i utgangspunktet med å få seg fast, ordinær jobb.

mumitrollet
Skrevet

Men hvorfor sies det alltid i forbindelse med arbeidsledighet at skrekk og gru, legen måtte ta en vaskejobb hun var overkvalifisert for?

Meningen med å ta høyere utdanning er jo å få seg en utfordrendre jobb. Vaskejobb kan hvem-som-helst som har klart barnekolen klare. Reellt sett _taper_ legen i forhold til den ufaglærte, siden legen har "kastet" bort mange pensjonspoenggivende år på å ta utdanning, samt må betjene flere hundre tusen i studielån med vaskejobb-lønna.

mumitrollet
Skrevet

Joda, det stemmer fortsatt det, så lenge du ikke har en veldig sær utdannelse eller på død og liv insisterer på å bo uti gokk et sted. All utdannelse er relevant.

Skrevet

"Trenden i dag er at nesten ingen over 30 får jobber. "

I _vikarbyråene_, kanskje. Og de som jobber i sånne sliter vel litt i utgangspunktet med å få seg fast, ordinær jobb.

Elkjøp bruker mye vikarer.De sier: vi skal ikke ha noen vikarer over 30!

En jernvarekjede bruker heller skolegutter/jenter framfor eldre med 20 års erfaring. enda varekunnskap er -meget- viktig i den bransjen. De -vet- at eldre er tregere, og det er nok sant også.

De fleste som jobber i byråene er folk som søker jobb, og bruker byråene som formidler, vil ha deltid eller er studenter som vil jobbe en tid. Veldig få er ukvalifisert, byråene bruker ikke ukvalifiserte, så -de- får ikke jobb der heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...