Gjest Aimabel Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Meningen med å ta høyere utdanning er jo å få seg en utfordrendre jobb. Vaskejobb kan hvem-som-helst som har klart barnekolen klare. Reellt sett _taper_ legen i forhold til den ufaglærte, siden legen har "kastet" bort mange pensjonspoenggivende år på å ta utdanning, samt må betjene flere hundre tusen i studielån med vaskejobb-lønna. Joda, jeg er jo enig i at det er en kjedelig jobb for en som ønsker å være lege. Men det var nå dette med utrykket "Overkvalifisert" jeg var ute etter. _ER_ legen overkvalifisert innen vasking? Det kan hende h*n er elendig til å vaske selv om h*n har høyere utdanning. Ja, det _er_ kjedelig å ha studielån og dårlig betalt jobb, det kan jeg skrive under på. Men jeg må også si at livet mitt har forandret seg til det positive etter at jeg begynte i den nye jobben, så for meg er det verdt det. Like mye utfordringer, men innen et annet fagfelt 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Da er det en lettlurt arbeidsgiver. De som viser mest engasejment er ofte de som spiller best. Og en skuespiller er ikke det beste. Trenden i dag er at nesten ingen over 30 får jobber. Vikarbyråene klarer ikke leie ut folk over 50 lenger. Det problemet har økt ganske mye. "Da er det en lettlurt arbeidsgiver. De som viser mest engasejment er ofte de som spiller best. Og en skuespiller er ikke det beste." Ikke enig der.I mange jobber er engasjement og nytenking viktig og her har jo unge urerfarne en fordel, framfor en eldre som er lite engasjert. Men det er selvsagt best med en med erfaring OG som er innovativ og engasjert. Jeg tror de fleste arbeidsplasser har utbytte av en kombinasjon her. 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Meningen med å ta høyere utdanning er jo å få seg en utfordrendre jobb. Vaskejobb kan hvem-som-helst som har klart barnekolen klare. Reellt sett _taper_ legen i forhold til den ufaglærte, siden legen har "kastet" bort mange pensjonspoenggivende år på å ta utdanning, samt må betjene flere hundre tusen i studielån med vaskejobb-lønna. Nå har ikke jeg vaskejobb altså. Da tror jeg at jeg hadde gått på veggen. Jeg tror det går mye på hva man gjør det til. Jeg Gjør hva jeg kan for at arbeidsdagen skal være spennende og utfordrende. Jeg får ansvar og utfordring. Arbeidsdagen går fort, jeg koser meg og har det nesten alltid topp på jobb. Jeg vil bare frem til at det er flere måter å gjøre ting på. Du er ikke låst hvis du velger "feil" utdanning. Blir jobben min kjedelig etterhvert kan jeg da bare studere igjen? Har vært igjennom en lang lang tenkeperiode søkt hundre tusen jobber uten napp, og vært ganske nedfor. Var redd for å kaste meg uti denne jobben pga andres fordommer. Føler at jeg har gjort det riktige for meg. Denne diskusjonen ble plutselig veldig personlig....? Jeg som bare ville ta opp uttrykket _overkvalifisert_ Jaja :-) 0 Siter
keinstein Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 "Da er det en lettlurt arbeidsgiver. De som viser mest engasejment er ofte de som spiller best. Og en skuespiller er ikke det beste." Ikke enig der.I mange jobber er engasjement og nytenking viktig og her har jo unge urerfarne en fordel, framfor en eldre som er lite engasjert. Men det er selvsagt best med en med erfaring OG som er innovativ og engasjert. Jeg tror de fleste arbeidsplasser har utbytte av en kombinasjon her. Fart er viktigere enn erfaring. 50-åringer med lang erfaring og gode referanser får ikke jobb. Det er 185 ledige i denne kommuen, og 139 er over 50 sier avisen. 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Fart er viktigere enn erfaring. 50-åringer med lang erfaring og gode referanser får ikke jobb. Det er 185 ledige i denne kommuen, og 139 er over 50 sier avisen. gjelder det både kommunalt ansatte og privat? Regner med at det er mer unge i private. Tidligere var det iallefall sånn at det var bortimot umulig å si opp komunalt ansatte, så jeg regner med de fleste jobbet til det beynte å gro mose på dem. Det er vel skjedd forandringer i kommunen også kanskje... 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Fart er viktigere enn erfaring. 50-åringer med lang erfaring og gode referanser får ikke jobb. Det er 185 ledige i denne kommuen, og 139 er over 50 sier avisen. Mener du at det er værre å være femti og være arbeidsledig, enn å være 20? Bare lurer siden du tok det opp. Å komme rett fra studie, og rett ut i arbeidsledighet er iallefall ikke noe greit. På samme tid som du forsøker å etablere deg, og har studielån oppetter øra. Det er vel ingen alder som egner seg bra å være ledig men... 0 Siter
keinstein Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 gjelder det både kommunalt ansatte og privat? Regner med at det er mer unge i private. Tidligere var det iallefall sånn at det var bortimot umulig å si opp komunalt ansatte, så jeg regner med de fleste jobbet til det beynte å gro mose på dem. Det er vel skjedd forandringer i kommunen også kanskje... Der nevner du LOs skrekk. Det er fullt mulig å si opp kommuneansatte, men det er for stekt kameraderi i kommunene, kall det korrupsjon eller sløsing med skattepenger. Os kommune er et eksempel. LO brukte 50 mill og mange årsverk på å stoppe prosessen som de "idiotene" i FrP startet. Når bruker de enda mer på å svartmale hele opplegget, med null respekt for skattebetalernes penger. det er kun medlemmene som teller, og rasjonalisering er et skjellsord. Skattebetalerne i OS er såre fornøyde og ordføreren er et eneste stort glis. Over 50 årsverk/stillinger er spart inn, og det sier litt. De medlemmene som stemmer FrP skulle bare visst hva pengene deres går til. 50 mill er mye bare for å motarbeide et enkelt partis aktivitet. Håper denne linken funker: http://www.os.hordaland.no/eway/default.aspx?pid=218&trg=RightPage_4175&MainPage_4169=4175:0:&RightPage_4175=4780:17806::0:4143:13:::0:0'>http://www.os.hordaland.no/eway/default.aspx?pid=218&trg=RightPage_4175&MainPage_4169=4175:0:&RightPage_4175=4780:17806::0:4143:13:::0:0 eller søk på "Største overskot i Os kommune gjennom alle tider" http://www.os.hordaland.no 0 Siter
keinstein Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 "Da er det en lettlurt arbeidsgiver. De som viser mest engasejment er ofte de som spiller best. Og en skuespiller er ikke det beste." Ikke enig der.I mange jobber er engasjement og nytenking viktig og her har jo unge urerfarne en fordel, framfor en eldre som er lite engasjert. Men det er selvsagt best med en med erfaring OG som er innovativ og engasjert. Jeg tror de fleste arbeidsplasser har utbytte av en kombinasjon her. Sannheten er ofte ubehagelig, og eldre jobber tregere. For mange setter seg for godt til rette på laurbærene tror jeg, og utvikler gruppetenking og kameraderi som ofte er svært gjennomsiktig. Jeg ahr selv sett eldre favorisere hverandre og det irriterer meg stadig. Mange gjør knapt et arbeisslag. 0 Siter
keinstein Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Mener du at det er værre å være femti og være arbeidsledig, enn å være 20? Bare lurer siden du tok det opp. Å komme rett fra studie, og rett ut i arbeidsledighet er iallefall ikke noe greit. På samme tid som du forsøker å etablere deg, og har studielån oppetter øra. Det er vel ingen alder som egner seg bra å være ledig men... Økonomisk sett er det kanskje lettere for 50-åringer. Og som regel har en 20-åring mer "bruk for penger". Vi har mange rike 50-åringer i dette landet, og de blir stadig rikere. Mye skyldes arv. 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Sannheten er ofte ubehagelig, og eldre jobber tregere. For mange setter seg for godt til rette på laurbærene tror jeg, og utvikler gruppetenking og kameraderi som ofte er svært gjennomsiktig. Jeg ahr selv sett eldre favorisere hverandre og det irriterer meg stadig. Mange gjør knapt et arbeisslag. ja, det har du nok rett i. Jeg kan også forstå at man er litt lei, etter så mange år. 0 Siter
keinstein Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 ja, det har du nok rett i. Jeg kan også forstå at man er litt lei, etter så mange år. Evig eies kun et dårlig rykte, og eldre ødelegger for seg selv. Jeg har hørt mange si at de "fortjener" å ha det godt, men aner ofte ikke at andre ser det annerledes. Til og med slepende skritt, tomme hender og tomt hode går de rundt med. Noen tror de er ansatt som sosialkurator, og ikke som en som skal få jobbene unna. Noen syns det er viktigere å møte opp 30 min før arb tid enn å gjøre en efffektiv jobb resten av dagen. Dette er ment til de som har /burde ha dårlig samvittighet, de andre kan overse det. 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Evig eies kun et dårlig rykte, og eldre ødelegger for seg selv. Jeg har hørt mange si at de "fortjener" å ha det godt, men aner ofte ikke at andre ser det annerledes. Til og med slepende skritt, tomme hender og tomt hode går de rundt med. Noen tror de er ansatt som sosialkurator, og ikke som en som skal få jobbene unna. Noen syns det er viktigere å møte opp 30 min før arb tid enn å gjøre en efffektiv jobb resten av dagen. Dette er ment til de som har /burde ha dårlig samvittighet, de andre kan overse det. Da passer det dårlig å poste det til meg :-D :-D :-D 0 Siter
keinstein Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Da passer det dårlig å poste det til meg :-D :-D :-D Jeg har erta på meg så mange latsabber at jeg er immun. Og krangla med så mange overempatiske som vil beskytte latsabber, at jeg ikke lenger lar meg lure. Kommunen har nå brukt 5-6 år på å få på en list i en trapp. Lista er ingens jobb. Folka er så slappe som kokt spagetti. 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Jeg har erta på meg så mange latsabber at jeg er immun. Og krangla med så mange overempatiske som vil beskytte latsabber, at jeg ikke lenger lar meg lure. Kommunen har nå brukt 5-6 år på å få på en list i en trapp. Lista er ingens jobb. Folka er så slappe som kokt spagetti. Problemet i kommunen er vel at det er for mange ansatte i administrasjon og for få til å ta seg av slike jobber som du beskriver. Hvem vet hva som foregår innen lukkede vegger der, ja det kan du si. Det spares inn på vaktmestertjenester og vaskehjelp. De får for mange arbeidsoppgaver, og blir nødt til å slurve for å rekke igjennom. Ja, og da kan det være at slike ting du beskriver kommer nederst på prioriteringslista. 0 Siter
mumitrollet Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Elkjøp bruker mye vikarer.De sier: vi skal ikke ha noen vikarer over 30! En jernvarekjede bruker heller skolegutter/jenter framfor eldre med 20 års erfaring. enda varekunnskap er -meget- viktig i den bransjen. De -vet- at eldre er tregere, og det er nok sant også. De fleste som jobber i byråene er folk som søker jobb, og bruker byråene som formidler, vil ha deltid eller er studenter som vil jobbe en tid. Veldig få er ukvalifisert, byråene bruker ikke ukvalifiserte, så -de- får ikke jobb der heller. En vikar er en som vikarierer for noen andre, som av en eller annen grunn ikke kan være på jobb. Jeg antar du mener deltidsansatte? Uansett tror jeg ikke El-kjøp kan si noe sånt, det er ikke lov å diskriminere på den måten. El-kjøp ville uansett ikke vært noe sted jeg kunne tenke meg å jobbe på fast basis, men som studentjobb er det sikekrt bra. Uansett faller det å hevde at nesten ingen over 30 får jobb på sin egen urimelighet. El-kjøp og vikarbyråer er en bitteliten marginal del av arbeidsmakedet. 0 Siter
mumitrollet Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Nå har ikke jeg vaskejobb altså. Da tror jeg at jeg hadde gått på veggen. Jeg tror det går mye på hva man gjør det til. Jeg Gjør hva jeg kan for at arbeidsdagen skal være spennende og utfordrende. Jeg får ansvar og utfordring. Arbeidsdagen går fort, jeg koser meg og har det nesten alltid topp på jobb. Jeg vil bare frem til at det er flere måter å gjøre ting på. Du er ikke låst hvis du velger "feil" utdanning. Blir jobben min kjedelig etterhvert kan jeg da bare studere igjen? Har vært igjennom en lang lang tenkeperiode søkt hundre tusen jobber uten napp, og vært ganske nedfor. Var redd for å kaste meg uti denne jobben pga andres fordommer. Føler at jeg har gjort det riktige for meg. Denne diskusjonen ble plutselig veldig personlig....? Jeg som bare ville ta opp uttrykket _overkvalifisert_ Jaja :-) Personlig???? Nå skjønner jeg ikke hva du mener. Var den feilpostet, kanskje? 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Personlig???? Nå skjønner jeg ikke hva du mener. Var den feilpostet, kanskje? Hehe, det med at tråden plutselig ble personlig var det jeg tenkte akkurat da jeg svarte deg. Men jeg mente sånn generelt. Siden jeg i tidligere svar trakk inn min egen situasjon. Det var vel i svar til mrxx det da kanskje. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.