Gå til innhold

Ikke klasser/avdelinger, men grupper - hva er forskjellen?


Anbefalte innlegg

På skolen nå for tiden er det jo ikke klasser lenger, men trinn og på trinnene er de inndelt i grupper. Hos oss går det på farger - rød, gul og grønn. Og jeg ser at en del barnehager sier de er avdelingsløse også, men opererer med grupper med samme fargekoder.

Hva i huleste er forskjellen!? På skolen vår mener jeg at ordet klasse bare er byttet ut med ordet trinn og at benevnelsene a,b og c er byttet ut med rød, gul og grønn. Det funker ellers som det som kaltes "åpent skolelandskap" da jeg var liten og det er mulig at fargegruppene har noe mer samarbeid seg imellom enn det klassene hadde før i tiden.

Men ellers? Ingen forskjell såvist jeg kan se.

Fortsetter under...

Hos oss er det likedan - det er trinnet delt i a, b og c, til og med. Så påden min går i klasse 2 b, han. Ingen forskjell i det hele tatt!

Jeg vet at andre steder er det annerledes: Ei skole har gått vekk fra trinn/klasse, og setter sammen grupper på tvers av alder. Det skal visstnok fungere veldig OK der, men jeg er såpass gammeldags og konservativ at jeg egentlig er fornøyd med "klasse 1b".

Gjest da blir det uten signatur

Her har det vært slik at to grupper danner en klasse, og så har gruppene skiftet. En gruppe er alltid stabil, og så kommer en ny gruppe inn av og til. Det virker veldig ustabilt, og om elevene begynner å trives skal de plutselig bytte igjen.... Lærerne sier de bytter grupper om de ser at det oppstår uro mellom elever i klassen og de ikke passer sammen. Så her er en gruppe som en klasse, og de har A, B og C. Men gruppen kan altså skifte. 12 elever ca. er alltid samlet, men så kan de få 12 nye. Klassen er ca 24 stk. Jeg tror det gamle systemet var best, jeg. Nå skal eleven kanskje invitere mange han/hun ikke kjenner i bursdag, mens noen han/hun ble kjent med har byttet gruppe.....

Uff, høres ut som noen "smarte" har sittet og funnet ut noe veldig "smart".

Jeg er kjempeglad for at skolen vår opererer med klasser fremdeles.

Storesøster har gått i 1a, men begynner i 2a til høsten.

Mens hun gikk i første hadde hver førsteklasse (de var 2) hver sin klassestyrer og så delte de litt på assistentene.

Som lærer kan jeg vel svare på dette, selv om det blir en smule farga av hva _jeg_ synes om dette....

Nå må det også presiseres at på min skole er det bare en klasse, unnskyld! En gruppe på hvert trinn.

Det er bare bytta navn! Klassestyrer= kontaktlærer

gruppe= klasse

trinn= aldersgruppe (6.klasse= 6.trinn)

Som noen sa lenger nede, det er fru Clemet som er fornøyd med dette, ingen andre!

Men som sagt, på vår skole er det maks 19 elever på hvert trinn, dette utgjør en gruppe på hvert trinn, fordi det er bare en kontaktlærer til hvert trinn, og da blir det også bare en gruppe på hvert trinn.

Det er jo umulig å være kontaktlærer for flere grupper!

Dette er skrivebordspedagogikk, som ikke lar seg gjennomføre i det hele tatt "på gølvet".

Å, så glad jeg er for denne reformen....:-(

Annonse

Som lærer kan jeg vel svare på dette, selv om det blir en smule farga av hva _jeg_ synes om dette....

Nå må det også presiseres at på min skole er det bare en klasse, unnskyld! En gruppe på hvert trinn.

Det er bare bytta navn! Klassestyrer= kontaktlærer

gruppe= klasse

trinn= aldersgruppe (6.klasse= 6.trinn)

Som noen sa lenger nede, det er fru Clemet som er fornøyd med dette, ingen andre!

Men som sagt, på vår skole er det maks 19 elever på hvert trinn, dette utgjør en gruppe på hvert trinn, fordi det er bare en kontaktlærer til hvert trinn, og da blir det også bare en gruppe på hvert trinn.

Det er jo umulig å være kontaktlærer for flere grupper!

Dette er skrivebordspedagogikk, som ikke lar seg gjennomføre i det hele tatt "på gølvet".

Å, så glad jeg er for denne reformen....:-(

Hos oss er det ca. 72 unger på trinnet og de er inndelt i 3 grupper. På disse 3 gruppene er det 5 (?) kontaktlærere som har ansvar for "sine" barn på tvers av gruppene, tror jeg.

Det er litt kaotisk for meg fremdeles og poden begynner i 3. til høsten! Men poden takler det på strak arm og synes ikke det er noe innviklet eller vanskelig i det hele tatt, så da så... :o)

hos oss har de tre grupper, samt storgrupper; da er de tre gruppene delt inn i to store grupper.

Storgruppeinndeling skjer ved sykdom, og når de mangler lærerkrefter (kurs) eller kanskje noen timer i uken, hvor det skorter litt på lærerressursene. Tror det var to-tre faste timer i uken i 1.klasse.

Men utenom det, blir det vel helt som i gamle dager med klasser tror jeg. Samholdet i smågruppene er som i en klasse. Barna leker stort sett med andre barn i samme smågruppe er vår erfaring.

Gjest Persille

Vet ikke noe om skolene - men kan fint forklare det for barnehagene;

Når man har en avdeling har hver avdeling krav på ped.leder, førskolelærer, et antall assistenter, garderobe, etc.

Med tre avdelinger betyr det tre av alt det der - rent lovmessig.

Om man ikke har avdelinger, så kan man ha én ped.leder - og mange førskolelærere, noe som er billigere for barnehagen. Man kan ha ett personalrom, ett personalbad, assistentene kan "flyte" og være der det passer barnehagen at de er - osv.

Dette er langt mer et økonomisk enn et praktisk spørsmål for de aller fleste vil jeg tro.

Man slipper også problematikken med antall barn per voksen for hver avdeling, for det er antall barn per voksen totalt sett for barnehagen som er det de ser på - noe som forenkler ganske mye ressursmessig.

Gjest venter tredjemann

Du har sikkert fått mange gode svar allerede, men jeg kan jo beskrive hvordan det fungerer her.

Alle barna tilhører en gruppe -er er det blomstergrupper. Læreren som har blomtergruppen er kontaktlærer for "sine" barn.

I blomstergruppene har de enkelte aktiviteter som samling, litt fag f.eks. matte. Men det er mye todeling av trinnet - i gym, i krl, endel av lese/matteopplæringen. Hele klassen er sammen i musikk og tur. Og på toppen av dette er de delt inn i skrive grupper på tvers av alt.

Det fungere på et vis - men kan ikke se noen store fordeler unntatt at alle er kjent med alle på samme trinn.

Du har sikkert fått mange gode svar allerede, men jeg kan jo beskrive hvordan det fungerer her.

Alle barna tilhører en gruppe -er er det blomstergrupper. Læreren som har blomtergruppen er kontaktlærer for "sine" barn.

I blomstergruppene har de enkelte aktiviteter som samling, litt fag f.eks. matte. Men det er mye todeling av trinnet - i gym, i krl, endel av lese/matteopplæringen. Hele klassen er sammen i musikk og tur. Og på toppen av dette er de delt inn i skrive grupper på tvers av alt.

Det fungere på et vis - men kan ikke se noen store fordeler unntatt at alle er kjent med alle på samme trinn.

Vi var på et foreldremøte før poden begynte på skolen, der skulle ledelsen fortelle om denne nye ordningen og vi fikk stille spørsmål.

En del av foreldrene hadde problemer med å skjønne prinsippet bak denne nye greia (noe jeg godt kan skjønne!) og spurte og spurte og ledelsen svarte helt bak mål! Skikkelige god-dag-mann-økseskaft-svar og jeg lo så jeg grein! :o)

Men det ser ut til å funke og det er vel det viktigste...

Hos oss er det ca. 72 unger på trinnet og de er inndelt i 3 grupper. På disse 3 gruppene er det 5 (?) kontaktlærere som har ansvar for "sine" barn på tvers av gruppene, tror jeg.

Det er litt kaotisk for meg fremdeles og poden begynner i 3. til høsten! Men poden takler det på strak arm og synes ikke det er noe innviklet eller vanskelig i det hele tatt, så da så... :o)

Ja, det er som regel lettere for ungene enn for voksne, som er vant til å ha det slik som i gamle dager! Og med 5 kontaktlærere er det jo en litt annen sak. Selv om antall unger pr voksen blir som i en gammeldags klasse.

Bra at det fungerer, da!;-)

Gjest Samfunnskritiker

I min klasse på barneskolen var vi 14 elever, a,b,c,d og e

VI hadde vær vår lærer og lærere knyttet til klassen.

Nå er skolen organisert i trinn. Hele førsteklassen er 1. trinn osv Alle lærerne er innom alle gruppene som har ulike blomsternavn. Det betyr at elevene har flere voksne å forholde seg til, men at gruppene er relativt stabile.

Det vil si at i enkelte fag, forming, gymnastikk, turdager ol kan gruppene se litt anerledes ut- av og til er alle sammen.

Personlig mener jeg at både barna og lærerne får mer å forholde seg til- og ikke alltid positiv i alle sammenhenger.

Alle lærerne som har 1. klassingene hører til trinnet, og har felles ansvar for å løse utfordringene.

Annonse

Jeg har gjort meg samme betraktning, men jeg merker også at "grensene " mellom gruppe rød og blå er mer utvisket enn klasse A og B da jeg gikk på skolen. Jeg gikk i B og kjente ingen av de som gikk i A. I 1.klassen til sønnen min leiker de mye på tvers av gruppene.

Det er vel primært en måte å få noe til å virke veldig mye mer nytt og revlusjonerende enn det egentlig er.

Alternativt er det en måte å holde foreldre og besteforeldre forvirret på.

Gir meg assosiasjoner til når noen virkelig skal ta seg sammen å begynne å trene: De flyr avgårde å kjøper nytt treningstøy. Hvor mye det brukes blir en annen sak...

;-)

mvh

Ja, det er som regel lettere for ungene enn for voksne, som er vant til å ha det slik som i gamle dager! Og med 5 kontaktlærere er det jo en litt annen sak. Selv om antall unger pr voksen blir som i en gammeldags klasse.

Bra at det fungerer, da!;-)

Hvor gammeldags klasse da.

I min tid måtte man opprette en ny klasse når det ble mer enn 30 per klasse. Altså maks 30 elever per lærer. Ingen ekstralærere utenom noen ganger i forming. I sløyd og håndarbeid ble klassen delt gutter/jenter.

mvh

Hos oss er det veldig likt det som "venter tredjemann" beskriver. Fordelene jeg ser med det er:

at barna får flere barn å leke med og dermed større sjanse for å finne gode venner,

at de kjenner alle på trinnet og det er i seg selv en trygghet å kjenne mange,

at de kjenner alle lærerne, noe som er bra når det blir rokkeringer pga. sykdom osv,

at lærerne på trinnet samarbeider om opplegget, noe som sikrer jevnere opplegg og er mindre sårbart for om lærerne er flinke, oppfinnsomme osv.

at lærerne kan brukes litt ulikt ut fra interesser og kunnskaper, dvs. hvis en lærer er kjempeglad i matte mens den andre elsker engelsk, kan de brukes mer i "sine" fag,

at gruppesammensetningen kan varieres i løpet av skoleåret og fra år til år ettersom lærerne ser hvordan gruppene fungerer og hvilke barn som trives og ikke trives sammen,

at gruppeinndeling på tvers er enklere når barn og voksne kjenner hverandre godt.

Alt i alt synes jeg det er en positiv reform og heldigvis er lærerne på vår skole positivt innstilt også (ihvertfall er det det de formidler til oss). Jeg synes skolehverdagen til min gutt er ganske forskjellig fra det min egen var og jeg ønsker meg ikke tilbake.

Hos oss er det veldig likt det som "venter tredjemann" beskriver. Fordelene jeg ser med det er:

at barna får flere barn å leke med og dermed større sjanse for å finne gode venner,

at de kjenner alle på trinnet og det er i seg selv en trygghet å kjenne mange,

at de kjenner alle lærerne, noe som er bra når det blir rokkeringer pga. sykdom osv,

at lærerne på trinnet samarbeider om opplegget, noe som sikrer jevnere opplegg og er mindre sårbart for om lærerne er flinke, oppfinnsomme osv.

at lærerne kan brukes litt ulikt ut fra interesser og kunnskaper, dvs. hvis en lærer er kjempeglad i matte mens den andre elsker engelsk, kan de brukes mer i "sine" fag,

at gruppesammensetningen kan varieres i løpet av skoleåret og fra år til år ettersom lærerne ser hvordan gruppene fungerer og hvilke barn som trives og ikke trives sammen,

at gruppeinndeling på tvers er enklere når barn og voksne kjenner hverandre godt.

Alt i alt synes jeg det er en positiv reform og heldigvis er lærerne på vår skole positivt innstilt også (ihvertfall er det det de formidler til oss). Jeg synes skolehverdagen til min gutt er ganske forskjellig fra det min egen var og jeg ønsker meg ikke tilbake.

Jeg er helt enig i det du skriver, jeg skjønner bare ikke hvorfor de må "omdøpe" det til trinn og grupper istedetfor klasser og a,b og c. :o)

Men at poden har en mye bedre skolehverdag enn det jeg selv hadde er utvilsomt! Selv om jeg trivdes godt på skolen selv altså.

Hvor gammeldags klasse da.

I min tid måtte man opprette en ny klasse når det ble mer enn 30 per klasse. Altså maks 30 elever per lærer. Ingen ekstralærere utenom noen ganger i forming. I sløyd og håndarbeid ble klassen delt gutter/jenter.

mvh

Slik burde det være fortsatt! Altså 30 elever på en lærer er for mange elever, men poenget mitt er at det ikke er alle reformer som faktisk er til det beste for ungene! Slik det er i dag, er det faktisk ikke noe "tak" på antall elever pr. lærer. Det er det oppt il hver enkelt kommune å bestemme, - og det er helt skrullete, etter mitt syn.Det betyr jo at i rike kommuner, som prioriterer skole, får elevene en bedre tilrettelagt undervisning enn i små, fattige kommuner, som har andre ting øverst på prioriteringslista. Jeg er kommunepolitiker også, og vet at prioriteringer er _vanskelig_!

Hos oss er det maks 19 elever pr.lærer, men det er fordi det ikke er flere elever pr trinn. Hadde det kommet et kull med 34 elever, ville situasjonen antagelig vært den samme: 1 lærer på trinnet. (altså 1 lærertime pr time, uten deling av gruppa)

Håper egentlig at jeg har misforstått dette, og at noen kan si meg at slik er det ikke!;-)

Jeg er helt enig i det du skriver, jeg skjønner bare ikke hvorfor de må "omdøpe" det til trinn og grupper istedetfor klasser og a,b og c. :o)

Men at poden har en mye bedre skolehverdag enn det jeg selv hadde er utvilsomt! Selv om jeg trivdes godt på skolen selv altså.

Navneendringen er vel bare for å markere at det er en annen tenkning enn før, ved at man skal arbeide med hele trinnet under ett. Før var det jo hver klassestyrer som jobbet med sin klasse uten å skjele så mye til parallelklassen. Hos oss er lærerne på trinnet organisert i team med en teamleder som rapporterer oppover i systemet. Det betyr at bemanningen på trinnet kan organiseres av teamet og er derfor en annen organisering enn det var med klasser.

Men det er klart de kunne kalt det klasser og a,b,c, osv uten at det hadde hatt noen betydning, og kanskje vi foreldre hadde vært lykkeligere da :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...