Gå til innhold

Hvordan holde orden?

Anbefalte innlegg

Gjest mislykket husmor
Skrevet

Jeg sliter med å holde orden i hjemmet. Jeg synes jeg rydder og rydder og rydder, men etter kort tid er kleskapene et kaos, kjøkkenbenken flyter, gangen er full av sko og støvler og jakker og rot, og alt i alt er det bare kaos overalt.

Hvordan klarer dere flinke dobbeltarbeidende kvinner å holde orden med barn som roter og søler fortere enn du klarer å svinge moppen?

Fortsetter under...

Gjest amparro...
Skrevet

Vi har et barn og klarer og holde nogenlunde orden :-) Når både mannen min og jeg rydder jevnt går det faktisk ganske bra.Men det topper seg fort - må likosm holde det unna hele tiden...

Men du er vel ikke alene om å rydde?

Gjest ryddetips
Skrevet

Jeg klarer ikke å holde orden, og jeg synes mannen hjelper heller lite til. Jeg har f.eks. spurt om han kan støvsuge noen rom en gang i uken, men det gjør han ikke. Mitt tips er at du legger bort klær som er for små med en gang+det dere ikke bruker. Ting og tang som flyter rundt omkring kan du også legge bort på boden, og blir det ikke brukt kan du gi bort/kaste. Samle en sekk klær/ting som du kan gi til innsamling/fretex. Finn ut hva som bare ligger i kjøkkenskapene uten å bli brukt, og legg det på boden.

Gjest signatura
Skrevet

I gangen må det skoskap og skohyller til. Drill alle på å sette skoene på plass i hylla. Hver kan ha en egen eske/kasse/skuff i gangen hvor de kan ha sine egne småting, som nøkler, luer, skjerf, solbriller og annet som ellers blir liggende rundt og slenge.

På barneromma også er det et must med esker, skuffer, skap og hyller hvor ting kan ryddes BORT. Vekk fra gulv, slik at det kan gjøres rent. Og bruk tid på å drille folk på å rydde ting opp og bort. Det tar tid, men det nytter. Taler av erfaring.

Så må du dele ut små faste plikter til alle i familien. De kan jo velge fra en liste. Bære ut søpla, ta ut av oppvaskmaskinen, henge opp tøy, vanne uteblomstene eller hva annet de kan klare og du trenger hjelp med.

Kast alt dere ikke trenger og ikke bruker. Eller ikke kast, gi det til loppemarked eller andre som trenger det! Ta vekk alt av møbler dere ikke trenger også, det letter rengjøringen. Mye tepper er feks bare ekstra arbeid. Og vekk med alt pyntepjus. Behold bare litt.

Er det ikke respons å få av familine, må du begynne å demonstrere. Nekt først å gjøre de tinga som betyr mest for den som ikke stiller opp. Si at hvis ikke du gjør dette for meg, så gjør ikke jeg det for deg. Enkelte skjønner bare et slikt språk, iallefall i en snuoperasjon.

Lykke til! Og husk, det ER vanskelig å holde orden med flere i huset. Slurver en bare litt, så er det i gang og en må til med skippertak. Dealen er å klare å gjøre litt hele tida, og at alle må hjelpe til.

Gjest a survivor
Skrevet

Hvorfor skal det være ryddig til enhver tid?

Hvorfor hadde det ikke holdt å tatt en ordentlig opprydning hver måned eksempelvis?

Da ville man nok også underveis funnet akseptable ordninger, veier gjennom rotet.

Gjest Trainis
Skrevet

I gangen må det skoskap og skohyller til. Drill alle på å sette skoene på plass i hylla. Hver kan ha en egen eske/kasse/skuff i gangen hvor de kan ha sine egne småting, som nøkler, luer, skjerf, solbriller og annet som ellers blir liggende rundt og slenge.

På barneromma også er det et must med esker, skuffer, skap og hyller hvor ting kan ryddes BORT. Vekk fra gulv, slik at det kan gjøres rent. Og bruk tid på å drille folk på å rydde ting opp og bort. Det tar tid, men det nytter. Taler av erfaring.

Så må du dele ut små faste plikter til alle i familien. De kan jo velge fra en liste. Bære ut søpla, ta ut av oppvaskmaskinen, henge opp tøy, vanne uteblomstene eller hva annet de kan klare og du trenger hjelp med.

Kast alt dere ikke trenger og ikke bruker. Eller ikke kast, gi det til loppemarked eller andre som trenger det! Ta vekk alt av møbler dere ikke trenger også, det letter rengjøringen. Mye tepper er feks bare ekstra arbeid. Og vekk med alt pyntepjus. Behold bare litt.

Er det ikke respons å få av familine, må du begynne å demonstrere. Nekt først å gjøre de tinga som betyr mest for den som ikke stiller opp. Si at hvis ikke du gjør dette for meg, så gjør ikke jeg det for deg. Enkelte skjønner bare et slikt språk, iallefall i en snuoperasjon.

Lykke til! Og husk, det ER vanskelig å holde orden med flere i huset. Slurver en bare litt, så er det i gang og en må til med skippertak. Dealen er å klare å gjøre litt hele tida, og at alle må hjelpe til.

Applaus til deg :)

Nå skal jeg kjøpe esker!!

Annonse

Gjest a survivor
Skrevet

Består livet i å rydde?

Skrevet

Hvorfor hadde det ikke holdt å tatt en ordentlig opprydning hver måned eksempelvis?

Da ville man nok også underveis funnet akseptable ordninger, veier gjennom rotet.

Fordi de fleste trives bedre med orden og renslighet.

Skrevet

Fordi de fleste trives bedre med orden og renslighet.

Gjest signatura
Skrevet

Noen er feks allergiske mot støv, da MÅ det være ryddig siden en ellers ikke klarer å holde det rent. Det beste er å oppbevare ting i skap og skuffer slik at en ikke trenger tørke støv av det. Noen blir ikke syke av støv, da kan en jo tillate seg litt mer rot og møkk rundt seg.

Gjest signatura
Skrevet

Et annet knep er å sette inn kreftene der det synes mest. Det hjelper på humøret. Ha det pent der beøkende oppholder seg, så slipper du panikkrydding når det ringer på døra.

Hvis du vasker yttergangen hver dag, så har du mye igjen for det. Da dras ikke dritten inn. Drill folk på å bruke dørmatta. Mas og mas og mas. Ha dørmatte både ute og inne, og rist dem ofte.

Det er der folk går som det blir støvete og møkkete. Hos oss får det en gangvei mellom bad, sofa og kjøkkenb hvor lodottene samler seg. Har oppdaget at om jeg flyr over med moppen der hver dag, så er mye gjort. Det tar noen minutter. I spisestua der vi sjelden sitter, blir det ikke støv på samme måten. Så fjern støvet der det oppstår, så fordeler det seg ikke.

Bruk, hvis du har råd, engangskluter. Bruk og kast. Noen ganger MÅ en for å rekke over alt. Kjekt til do'en og kjøkkenbenken. Ta søl når du ser det og kast filla i bøtta etterpå. Tar mye mindre tid.

De nye støvtørkerne til Swiffer (tror jeg) er supre. En slik blå kvast på en plaststang. Støvtørring går som en lek. Kastes etter bruk. Jeg spanderer de kronene på å kunne ha det pent rundt meg. Så får jeg heller kjøpe et plagg mindre i året. En må prioritere.

Så hjelper det å lufte godt et par ganger om dagen. Det hjelper å ha få blomster inne. Blomsterstell tar tid. Det får vi sysle med når vi blir pensjonister. Det er mye en kan gjøre for å få et enklere liv. Alt til sin tid.

En kan også kjøpe mye hjelp, om en har ræd. Bilvask, ut- og innvendig, hjelp til maling, sende klær på rens av og til osv.

Gjest signatura
Skrevet

Består livet i å rydde?

Nei, ikke for meg. Men jeg blir olm av å leve i kaos, derfor har jeg funnet ut hvordan jeg enklest kan unngå det. Og siden denne trådstarter spurte om nettopp det, så inneholder selvfølgelig svaret bare ryddetips!

Gjest El Patrik Ark
Skrevet

Mislykket husmor = ufullkommen kvinne?

Annonse

Skrevet

Jeg klarer det ikke, her er det ofte kaos! Så du er ikke alene.

Men som både mannen min og den nyskilte svigerbroren min har sagt til meg; det er bedre med litt rot og støv her og der, enn et kvinnemenneske som bare kjefter og stresser for at huset (av en eller annen grunn) skal se fint ut for naboene. Et godt forhold, tid til hverandre og ei blid dame er mye viktigere!

Skrevet

Jeg klarer det ikke, her er det ofte kaos! Så du er ikke alene.

Men som både mannen min og den nyskilte svigerbroren min har sagt til meg; det er bedre med litt rot og støv her og der, enn et kvinnemenneske som bare kjefter og stresser for at huset (av en eller annen grunn) skal se fint ut for naboene. Et godt forhold, tid til hverandre og ei blid dame er mye viktigere!

Du har en klok mann og en klok svigerbror! :o)

Skrevet

Jeg klarer det i alle fall ikke. Men jeg gjør mye annet, dugnader, verv i idrettslag etc. etc. Det synes jeg er viktigere. Til forskjell fra de fleste andre...

Skrevet

Jeg aner ikke...

Tror folk hadde fått sjokk om de kom inn vårt hus for tida... Gangen er overfylt med sko, jakker, kasser, alt mulig.

Stua ser ikke bedre ut, her henges klær til tørk, det står 3 store stativ her for tida. spisebordet ser vi ikke flaten på lengre, alt mulig ligger å slenger.

Eneste rommet i huset som ser noen lunde ut er kjøkkenet. Nesten ingen oppvask, men en del papirer på kjøkkenbenken (men det er det alltid..).

Slik er det når en har ei mor som skal samle på ALT.....

Gjest togli
Skrevet

Jeg klarer det i alle fall ikke. Men jeg gjør mye annet, dugnader, verv i idrettslag etc. etc. Det synes jeg er viktigere. Til forskjell fra de fleste andre...

Men noen klarer begge deler ;-)

Gjest togli
Skrevet

Du kan selvsagt ikke gjøre alt alene!

Mann og barn må på banen. Selv små barn klarer å rydde opp rotet etter seg. Det tar tid å lære dem opp, men er du konsekvent så går det etter en måned eller to!

Ting ungene ikke "vet" hvor skal være (og det skjer ofte!), legger de i ei balje som står i trappa vår. På kvelden blir balja tømt og de skal sette alt på sin rette plass. Hos oss får de heller ikke gå inn med sko på beina. Da dras sand og møkk rundt i hele huset. jeg går over med tørrmopp en gang pr dag og holder da gulvet noenlunde fritt for møkk. Vi vasker huset sammen hver uke og hopper vi over en uke er det ekstra skittent (og vi bruker mye lengre tid) når vi vasker igjen. Det gjelder altså å "holde hodet over vannet" ;-)

_Før_ barnetv skal alt være rydda på sin rette plass. Det gjør at når ungene er lagt, så kan vi voksne også sette oss ned og slappe av. jeg leger gjerne sammen klær foran TV'n på kvelden. Da føles det ikke som en "jobb".

Skrevet

Består livet i å rydde?

Gjennom system som dette unngår man jo nettopp å "bruke livet til å rydde" ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...