Gjest mislykket husmor Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Dere som har det ryddig i hjemmene deres, som klarer å kaste unødvendig, som kvitter dere med ting dere ikke bruker osv, ... føler dere at det er flyt på andre områder i livet også? jeg har lest en del bøker om livsstil og rot, også noe såkalt alternativt, og der blir det stadig hevdet at skal man ha orden på livet sitt, økonomi osv må man rydde i det fysiske rotet også. "Rydde plass til det nye". Stemmer det,eller finnes det noen her som har det veldig ryddig men samtidig ikke har økonomi til å fylle opp? Det ble hevdet i en bok at å samle på ødelagte, gamle ting var som å be om fattigdom. 0 Siter
DarkPink Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 En klok doler sa engang det var snakk om rotete hjem "Det betyr bare at de hadde noe bedre å gjøre", og det er det smarteste jeg noen gang har hørt. Jeg tror virkelig det er noe i det, at de som ikke bryr seg så jævlig hardt om å ha det støvfritt og strøkent og hva nabokjerringene kan si osv, nok er ganske mer fredelige og avslappede - og dermed lykkeligere andre områder i livet også. 0 Siter
mosj Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 En klok doler sa engang det var snakk om rotete hjem "Det betyr bare at de hadde noe bedre å gjøre", og det er det smarteste jeg noen gang har hørt. Jeg tror virkelig det er noe i det, at de som ikke bryr seg så jævlig hardt om å ha det støvfritt og strøkent og hva nabokjerringene kan si osv, nok er ganske mer fredelige og avslappede - og dermed lykkeligere andre områder i livet også. Jeg vet ikke helt om jeg er så enig i det sitatet... Tar man unna ting etter hvert,har system og "hver ting har sin plass" syns ikke jeg det er så vanskelig å holde orden. Tror ikke jeg bruker så unormalt mye tid på husarbeid og har tid til familien min,hobbyer osv.Men får ofte kommentarer om at jeg har støv på hjernen ol.Er alltid strøkent her,jeg trives med å ha det sånn og slapper bare av hvis det ser ordentlig ut.Og så lenge det ikke går ut over andre ting ser jeg ikke noe problem med det heller. Har hørt folk si (her på DOL) at det er koselig med litt rot. Har aldri klart å skjønne det....... Men jeg ser lite på TV da.. Fikk plutselig mye mer fritid når jeg slo av den! Og for å svare trådstarter: jeg tror jeg har kontroll på alle områder i livet,økonomisk,jobb,familie osv. Er vel på mange måter litt kontroll-frik,men mest i det skjulte hvis du skjønner. Planlegger det meste og trives med det! Men folk er jo så forskjellige,noen liker best å ta ting litt på sparket,men har forsatt ordnet økonomi osv. 0 Siter
Gjest Princess Peach Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 En klok doler sa engang det var snakk om rotete hjem "Det betyr bare at de hadde noe bedre å gjøre", og det er det smarteste jeg noen gang har hørt. Jeg tror virkelig det er noe i det, at de som ikke bryr seg så jævlig hardt om å ha det støvfritt og strøkent og hva nabokjerringene kan si osv, nok er ganske mer fredelige og avslappede - og dermed lykkeligere andre områder i livet også. Ah, det argumentet skal jaggu meg jeg også slå i bordet med! Bedre ting å gjøre: DOLe, trene og sove. 0 Siter
Lillemus Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 En klok doler sa engang det var snakk om rotete hjem "Det betyr bare at de hadde noe bedre å gjøre", og det er det smarteste jeg noen gang har hørt. Jeg tror virkelig det er noe i det, at de som ikke bryr seg så jævlig hardt om å ha det støvfritt og strøkent og hva nabokjerringene kan si osv, nok er ganske mer fredelige og avslappede - og dermed lykkeligere andre områder i livet også. *Hehe* Når jeg så de hybelkaninfarmene som åpenbarte seg etterhvert som bokhyller og saker ble flyttet ut av leiligheten min før helga så skjønner jeg at jeg må ha vært svært lykkelig der... ) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 En klok doler sa engang det var snakk om rotete hjem "Det betyr bare at de hadde noe bedre å gjøre", og det er det smarteste jeg noen gang har hørt. Jeg tror virkelig det er noe i det, at de som ikke bryr seg så jævlig hardt om å ha det støvfritt og strøkent og hva nabokjerringene kan si osv, nok er ganske mer fredelige og avslappede - og dermed lykkeligere andre områder i livet også. Det er jeg faktisk veldig uenig i! Slike ting sier folk kun for å få bedre samvittighet fordi de ikke har det ryddig hjemme ;-) Jeg har det stort sett veldig ryddig, men det er ikke fordi jeg går rundt og rydder og rydder. Jeg tar ting med det samme, vi har systemer som gjør det enkelt å slippe å rydde, mann og barn vet (stort sett) hvor ting skal plasseres og gjør det med det samme. Istedetfor å legge en ferdiglest avis på salongbordet, legges den i papiravfallet med det samme. Da slipper tingene å gå via en "mellomstasjon" og man slipper ergo å rydde opp etter seg. Ingenting er mer utmattende enn skippertaksrydding/vasking en gang i blant. Da synes jeg egentlig det er mindre stress å ta ting med det samme :-) Forøvrig synes jeg folk må få ha det så rotete/ryddig de selv vil ha det hjemme, men jeg undrer meg over alle som hele tiden må forsvare at de har det rotete. Jeg aner en smule dårlig samvittighet og et behov for anerkjennelse for at man har det rotete. Til de som har det slik vil jeg bare si at de må slappe helt av. Liker de å ha det sånn, så må de få lov til det - og det er ingen som helst grunn til å ha dårlig samvittighet :-) 0 Siter
Gjest LucySky Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 *Hehe* Når jeg så de hybelkaninfarmene som åpenbarte seg etterhvert som bokhyller og saker ble flyttet ut av leiligheten min før helga så skjønner jeg at jeg må ha vært svært lykkelig der... ) Jeg syns folk må ha det som de vil eller har muligheter til. Det er mye mer ryddig hos oss nå enn da vi hadde småbarn og var i full jobb, naturlig nok. Det eneste jeg ønsker meg, var at ikke venninner sa: - Gud, gidder du sånt!/Gjør du slikt ennå/ Nei, det har jeg da sluttet med! Når jeg stolt kan si i at i dag har jeg faktisk pusset vinduer/vasket gulv osv. Jeg skjønner jo at de sier det for å forsvare seg sjøl, men jeg er litt lei det. Særlig fordi jeg så sjelden orker/har tid til å gjøre sånt, og er veldig lettet når det er gjort. 0 Siter
Glimtipper Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Jeg blir i hvert fall ganske så motløs når det er rotete rundt meg. Ikke er det koselig å slappe av foran tven, romantiske måltider drukner i ståket rundt, jeg føler meg umotivert og rett og slett lat. Hver gang jeg jeg rydder og vasker stort (ikke vanlig helgevask, men kanskje en gang i måneden om jeg ikke er for sliten), så kaster jeg alt vi ikke har bruk for. Små klær ryddes unna, ødelagte klær går i søpla og småting kastes. Føler meg mye lykkeligere etterpå 0 Siter
Lillemus Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Jeg syns folk må ha det som de vil eller har muligheter til. Det er mye mer ryddig hos oss nå enn da vi hadde småbarn og var i full jobb, naturlig nok. Det eneste jeg ønsker meg, var at ikke venninner sa: - Gud, gidder du sånt!/Gjør du slikt ennå/ Nei, det har jeg da sluttet med! Når jeg stolt kan si i at i dag har jeg faktisk pusset vinduer/vasket gulv osv. Jeg skjønner jo at de sier det for å forsvare seg sjøl, men jeg er litt lei det. Særlig fordi jeg så sjelden orker/har tid til å gjøre sånt, og er veldig lettet når det er gjort. Jeg skulle vel egentlig vært flinkere med vasking og sånt i huset, men det er jo så mye annet som er så mye morsommere... 0 Siter
DarkPink Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Det er jeg faktisk veldig uenig i! Slike ting sier folk kun for å få bedre samvittighet fordi de ikke har det ryddig hjemme ;-) Jeg har det stort sett veldig ryddig, men det er ikke fordi jeg går rundt og rydder og rydder. Jeg tar ting med det samme, vi har systemer som gjør det enkelt å slippe å rydde, mann og barn vet (stort sett) hvor ting skal plasseres og gjør det med det samme. Istedetfor å legge en ferdiglest avis på salongbordet, legges den i papiravfallet med det samme. Da slipper tingene å gå via en "mellomstasjon" og man slipper ergo å rydde opp etter seg. Ingenting er mer utmattende enn skippertaksrydding/vasking en gang i blant. Da synes jeg egentlig det er mindre stress å ta ting med det samme :-) Forøvrig synes jeg folk må få ha det så rotete/ryddig de selv vil ha det hjemme, men jeg undrer meg over alle som hele tiden må forsvare at de har det rotete. Jeg aner en smule dårlig samvittighet og et behov for anerkjennelse for at man har det rotete. Til de som har det slik vil jeg bare si at de må slappe helt av. Liker de å ha det sånn, så må de få lov til det - og det er ingen som helst grunn til å ha dårlig samvittighet :-) Jeg eier ikke dårlig samvittighet for det. Har det egentlig ikke _så_ rotete heller, har system som du sier, tallerknen inn i maskina rett etter bruk, osv. Men noen ganger synes jeg det er jævlig deilig å bare kunne sove middag før man tar oppvasken, e.l. Jeg har vokst opp i et hjem der det aldri kunne ligge barneleker fremme, og en krøll på duken var et stort irritasjonsmoment. Og nabokonene, som ikke hadde det slik, ble pratet om og ledd litt av. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg trives mye bedre slik jeg har det nå når jeg bestemmer selv. Men om en _liker_ å ha støv på hjernen, så er det jo greit. Men man trenger ikke å se ned på de som liker det annerledes. 0 Siter
mosj Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Jeg eier ikke dårlig samvittighet for det. Har det egentlig ikke _så_ rotete heller, har system som du sier, tallerknen inn i maskina rett etter bruk, osv. Men noen ganger synes jeg det er jævlig deilig å bare kunne sove middag før man tar oppvasken, e.l. Jeg har vokst opp i et hjem der det aldri kunne ligge barneleker fremme, og en krøll på duken var et stort irritasjonsmoment. Og nabokonene, som ikke hadde det slik, ble pratet om og ledd litt av. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg trives mye bedre slik jeg har det nå når jeg bestemmer selv. Men om en _liker_ å ha støv på hjernen, så er det jo greit. Men man trenger ikke å se ned på de som liker det annerledes. Jeg ser overhodet ikke ned på de som velger/tenker/gjør ting anderledes enn meg hverken på dette eller andre områder. Når jeg er på besøk hos andre så bryr jeg meg fint lite om hvordan de har det. Men _jeg_ får gjerne komentarer om hvordan _jeg_ har det. Det er liksom lov,på samme måte som at mange tror det er greit å kommentere at folk er tynne,men ikke overvektige... Men syns det virker like nedelatende når noen sier at DE _velger_å ha det rotete, og DE prioriterer sånn og sånn og DE hadde aldri giddet å gjøre ting sånn... Da tror ikke det er jeg som ser ned på folk som gjør ting på andre måter! Og jeg tror også mye skyldes dårlig sammvittighet og "misunnelse"(ikke hos _deg_ selvfølgelig!) 0 Siter
DarkPink Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Jeg ser overhodet ikke ned på de som velger/tenker/gjør ting anderledes enn meg hverken på dette eller andre områder. Når jeg er på besøk hos andre så bryr jeg meg fint lite om hvordan de har det. Men _jeg_ får gjerne komentarer om hvordan _jeg_ har det. Det er liksom lov,på samme måte som at mange tror det er greit å kommentere at folk er tynne,men ikke overvektige... Men syns det virker like nedelatende når noen sier at DE _velger_å ha det rotete, og DE prioriterer sånn og sånn og DE hadde aldri giddet å gjøre ting sånn... Da tror ikke det er jeg som ser ned på folk som gjør ting på andre måter! Og jeg tror også mye skyldes dårlig sammvittighet og "misunnelse"(ikke hos _deg_ selvfølgelig!) Hm.. kanskje i noen tilfeller. Men hvis man kommer til et ryddig hus, og slenger litt med leppa, så er det nok fordi man føler, oj, hadde de komt hjem til meg, så hadde de sikkert syntes kjempedårlig om oss. Men jeg synes generelt sett at folk bare skal klappe igjen smella, og la folk få ha det som de vil, begge veier. Det verste jeg veit er å høre mamma sladre om hvor rotete noen av venninne hennes har det. Som om jeg BRYR meg! 0 Siter
kaffepiken Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Det føles godt å rydde opp og kaste ting som er ødelagt. Men man blir dessverre ikke noe rikere av det.. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Jeg eier ikke dårlig samvittighet for det. Har det egentlig ikke _så_ rotete heller, har system som du sier, tallerknen inn i maskina rett etter bruk, osv. Men noen ganger synes jeg det er jævlig deilig å bare kunne sove middag før man tar oppvasken, e.l. Jeg har vokst opp i et hjem der det aldri kunne ligge barneleker fremme, og en krøll på duken var et stort irritasjonsmoment. Og nabokonene, som ikke hadde det slik, ble pratet om og ledd litt av. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg trives mye bedre slik jeg har det nå når jeg bestemmer selv. Men om en _liker_ å ha støv på hjernen, så er det jo greit. Men man trenger ikke å se ned på de som liker det annerledes. Jeg ser ikke ned på de som liker det annerledes og egentlig tenker jeg at det kunne vært greit å drite i rot! Mulig jeg formulerte meg litt uklart.. Det rare er at i vår generasjon har det blitt sånn at mange av de som liker å ha det litt rotete på en måte ser ned på oss som ikke trives med rot. I forrige generasjon var det vel helst motsatt. Da var det en skam å ha det rotete. Sånn tror jeg absolutt ikke det er nå. See? :-) 0 Siter
Åsemor Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Jeg har det aldri ryddig hjemme, er helt elendig på det området der. Prøver hardt å skjerpe meg, og nå som vi nettopp har flyttet skal vi prøve å lage systemer som gjør at vi klarer å holde det ryddig. Men på andre ting så har jeg stålkontroll. De på jobb tror meg nesten ikke når jeg sier at jeg er så rotete, for der har jeg alltid full oversikt og gode systemer for alt mitt. 0 Siter
DarkPink Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Jeg ser ikke ned på de som liker det annerledes og egentlig tenker jeg at det kunne vært greit å drite i rot! Mulig jeg formulerte meg litt uklart.. Det rare er at i vår generasjon har det blitt sånn at mange av de som liker å ha det litt rotete på en måte ser ned på oss som ikke trives med rot. I forrige generasjon var det vel helst motsatt. Da var det en skam å ha det rotete. Sånn tror jeg absolutt ikke det er nå. See? :-) Hm. Jeg synes det fremdeles er de ryddige som ser ned på de rotete, jeg. Men jeg tror kanskje du har rett i at de rotete "rakker litt ned" på de ryddige som et slags forsvar pga dårlig samvittighet eller fordi de er redd for å bli rakket ned på selv.. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Hm. Jeg synes det fremdeles er de ryddige som ser ned på de rotete, jeg. Men jeg tror kanskje du har rett i at de rotete "rakker litt ned" på de ryddige som et slags forsvar pga dårlig samvittighet eller fordi de er redd for å bli rakket ned på selv.. Jeg ser iallefall ikke ned på de rotete :-) Jeg vil heller si at jeg er imponert over at de klarer å ha orden i hodet med rot rundt seg. Det klarer nemlig ikke jeg ;-) 0 Siter
DarkPink Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Jeg ser iallefall ikke ned på de rotete :-) Jeg vil heller si at jeg er imponert over at de klarer å ha orden i hodet med rot rundt seg. Det klarer nemlig ikke jeg ;-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Hm.. kanskje i noen tilfeller. Men hvis man kommer til et ryddig hus, og slenger litt med leppa, så er det nok fordi man føler, oj, hadde de komt hjem til meg, så hadde de sikkert syntes kjempedårlig om oss. Men jeg synes generelt sett at folk bare skal klappe igjen smella, og la folk få ha det som de vil, begge veier. Det verste jeg veit er å høre mamma sladre om hvor rotete noen av venninne hennes har det. Som om jeg BRYR meg! Sladre om sånt gjør nok nesten alle i foreldregenerasjonen vår. Jeg tviler på at vi kommer til å gjøre det når vi blir "gamle" ;-) 0 Siter
mosj Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Jeg ser iallefall ikke ned på de rotete :-) Jeg vil heller si at jeg er imponert over at de klarer å ha orden i hodet med rot rundt seg. Det klarer nemlig ikke jeg ;-) Nemlig! Godt formulert! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.