Gjest Hjemmet nr 27 Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Noen som har lest denne historien i siste hjemmet? Jeg er helt rystet over hvor egoistisk noen mennesker kan være. Historien er om en jente på 26 år med 3 barn som sier hun må kunne FORVENTER at hennes mor,enke på 60 år skal stille opp å hjelpe henne i en stressende hverdag.Moren jobbet jo "bare" halv stilling..! Hun kommer med eksempel på at hun mener moren skulle kunne hente barna i barnehagen,ta den hjem å lage middag til dem!!!?? Hun har presset moren til å være barnevakt,men moren har klaget etterpå at hun er sliten... Denne jenta klager også på at moren utad gir andre inntrykk av at hun har mere med barnebarna å gjøre enn detb som er tilfellet... Ærlig talt!!! -har man valgt å få tre barn i ung alder,så får en jammen ta seg av dem selv også...en kan jo ikke forvente noe.. Er det virkelig så vanlig at dere FORVENTER at besteforeldrene stiller opp? Er bestemødre ensbetydende med gratis barnevakt?? -----vi har da tross alt et eget liv og det må vel være opp til oss selv om vi vil bruke tiden til barnepass eller egne hobbyer? Denne 26 åringen klager også på hvordan moren var i sin barndom...Noe jeg egentlig stiller spørsmålstegn til når jeg leser videre om hvor egoistisk denne 26åringen tenker om moren sin.. Noen meninger om denne saken? 0 Siter
Solsikkefrø Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Nurket vårt er nå 9 uker gammel, og vi (mest meg) er nesten litt redd for at andre skal passe på ham, tilogmed besteforeldrene. Ikke bare redd for at de kanskje skal miste ham i golvet, men og fordi vi skal virke påtrengende. Så hvis besteforeldre vil ha nurket vårt en dag, så spør de oss og vi svarer ja. Men vi forventer ikke at de skal gjøre det ti enhver tid. Men nå har alle besteforeldre vært borte på ferie 1-2 ukers tid, så når de kommer hjem er jeg redd det kan bli for mye av det gode. Da skal de ta bilder og overfalle stakkar babyen. Kysse, kose og det kan gjøre ham litt gretten hehe. Så da sier vi kanskje stopp! 0 Siter
Gjest leser ikke hjemmet Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Hun er sikkert en bortskjemt person. Slike forventer at mamma og pappa skal stille opp. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Har ikke lest historien og bryr meg ikke med detaljene, men jeg synes faktisk ikke det er så rart å forvente at besteforeldrene stiller opp litt. I hvertfall om de er rimelig spreke og de kanskje lenge har sagt de ønsker seg barnebarn. Enkelte ting av historien din minnet meg om mine foreldre, de ynder å fortelle alle hvor koselig det er med barnebarna og at de stadig passer, henter og er med dem. Da må jeg stadig minne om at det var en gang i fjor at de hentet dem i barnehagen :-). Litt irriterende er det. 0 Siter
Gjest sisner Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Har ikke lest historien og bryr meg ikke med detaljene, men jeg synes faktisk ikke det er så rart å forvente at besteforeldrene stiller opp litt. I hvertfall om de er rimelig spreke og de kanskje lenge har sagt de ønsker seg barnebarn. Enkelte ting av historien din minnet meg om mine foreldre, de ynder å fortelle alle hvor koselig det er med barnebarna og at de stadig passer, henter og er med dem. Da må jeg stadig minne om at det var en gang i fjor at de hentet dem i barnehagen :-). Litt irriterende er det. Forvente? Tullprat. 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 jeg har ikke lest hjemmet. Men borskjemte foreldre...fysj. Man må ta ansvar for egne barn. Det er forkastelig å bare _forvente_ hjelp fra egne foreldre. Nei, egne barn ER egne barn. Man er selv ansvarlig for dem. 0 Siter
Dorthe Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Barnebarn er livets dessert og det er alle bestemødres rett til å sjøl bestemme hvor mye de vil ha å gjøre med barnebarna. Jeg kan også synes det er kjipt at farmor aldri ser minstemann men tenker at det er hennes tap. Sist vi traff henne ga hun minstemann er klem og en tier før hun hastet videre for å gå på bingo. Det er to år siden. Nå er ikke jeg bestemor enda men jeg er sikker på at jeg kommer til å være litt vill i nikkersen den dagen barnebarna kommer og vil sikkert være barnevakt innimellom men noe ansvar vil jeg ikke ha. Og hvis noen forlanger at jeg skal ta mer ansvar enn jeg orker så blir jeg forbannet. Man velger jo sjøl å få unger og da skal man være glad for den hjelpa man får og ikke forvente at noen andre tar på seg ansvaret. 0 Siter
cecily Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Har ikke lest historien og bryr meg ikke med detaljene, men jeg synes faktisk ikke det er så rart å forvente at besteforeldrene stiller opp litt. I hvertfall om de er rimelig spreke og de kanskje lenge har sagt de ønsker seg barnebarn. Enkelte ting av historien din minnet meg om mine foreldre, de ynder å fortelle alle hvor koselig det er med barnebarna og at de stadig passer, henter og er med dem. Da må jeg stadig minne om at det var en gang i fjor at de hentet dem i barnehagen :-). Litt irriterende er det. Jeg kommer ikke til å forvente en ting når småen kommer. De skal få lov til å passe når de vil, og kanskje jeg spør en gang av og til - men jeg kan da slett ikke forvente noe når det er mitt barn det gjelder. 0 Siter
Gjest sigstein Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Jeg kommer ikke til å forvente en ting når småen kommer. De skal få lov til å passe når de vil, og kanskje jeg spør en gang av og til - men jeg kan da slett ikke forvente noe når det er mitt barn det gjelder. Det er riktig innstilling. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Jeg har ikke lest historien, men lignende og blir like overrasket hver gang. Greit nok, man kan ønske seg masse hjelp. Men man kan absolutt ikke forvente å få det. Noen har fantastiske besteforeldre som stiller opp hele tiden og letter livet veldig for foreldrene. Andre har ikke det. Vi som ikke har det må bare godta at sånn er livet. Dessuten tror jeg de fleste har et ganske greit forhold til besteforeldrene. Besteforeldrene stiller opp når det kreves, men lever også sitt eget liv. Sånn synes jeg det skulle være også. 0 Siter
Lillemus Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 En ufordragelig og bortskjemt drittunge høres denne unge moren ut som. Jeg har aldri forventet at verken mine foreldre eller andre skulle stille opp for meg og ungene mine! Nå er jeg så heldig at søstrene mine stort sett har anledning når jeg ber om barnevakt, men da er jeg i knipe som regel også. Men å forvente det og bli sur for avslag? Aldri! 0 Siter
Gjest moio Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Har ikke lest historien og bryr meg ikke med detaljene, men jeg synes faktisk ikke det er så rart å forvente at besteforeldrene stiller opp litt. I hvertfall om de er rimelig spreke og de kanskje lenge har sagt de ønsker seg barnebarn. Enkelte ting av historien din minnet meg om mine foreldre, de ynder å fortelle alle hvor koselig det er med barnebarna og at de stadig passer, henter og er med dem. Da må jeg stadig minne om at det var en gang i fjor at de hentet dem i barnehagen :-). Litt irriterende er det. Men det er veldig forskjell på å passe 1 barn og 3 barn da. 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Jeg leste den historien, men jeg tolket det som om denne jenta også savnet at mammaen stilte opp da hun selv var barn. Og hadde håpet at det ble bedre for barnebarna. Tok det også slik at barna gikk glipp av en kosen som er og ha besteforeldre.... Ikke at hun forventet at mora skulle gjøre alt, men at barna skulle ha ett godt forhold til bestemora. Var det ikke så at de ikke hadde andre besteforeldre? Men jeg kan være enig med deg at veldig mange ofte forventer for mye! Jeg forventer ikke at mamma skal oppdra mitt barn, ting skjer på hennes premisser. Men her ser man hvor man oppfatter en historie på forskjellige måter ) 0 Siter
serendipity Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Jeg ville syntes det var synd for barnet/barna. Men ville ikke blitt sur om besteforeldre ikke kunne/ville bidra, men litt skuffet hadde jeg nok bitt (på barnets vegne altså). 0 Siter
hidi Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Det er riktig innstilling. Håper jeg ikke blir bestemor på en stund. Men når den tid kommer vil jeg selv bestemme når "det vidunderligste vesen på jord" kan komme til meg. Stiller gjerne opp som barnevakt, men ikke i hytt og vær. Er enig med dere som sier jenta er egoistisk. Å passe tre små barn kan være enorm stor belastning og ikke minst ansvar. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Men det er veldig forskjell på å passe 1 barn og 3 barn da. Det er jeg enig i. Og etter at jeg leste reaksjonen på mitt innlegg måtte jeg tenke litt på hva jeg mente med å "forvente". Ingen kan automatisk forvente at andre skal stille opp for en. Men man kan forvente at besteforeldre viser en viss interesse for barnebarna og at de følger opp de forventningene de har lagt føringer for. 0 Siter
Gjest neve Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Nei, man kan ikke forvente at besteforeldre skal stille opp, selv om det også er lov å bli skuffet om det ALDRI skjer. Men jeg stusser på at du sier "har hun valgt å få tre barn i ung alder så..." Hva har alderen med dette å gjøre?? Trenger aldri eldre foreldre hjelp, eller fortjener ikke unge foreldre hjelp? Skjønte ikke helt sammenhengen bare...? 0 Siter
DarkPink Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Man kan ikke kreve eller forvente noe som helst. Besteforeldrene har jo ytterst sjelden et ord med i laget når barna planlegges, så om man plutselig har sju unger når man er 23, så skal ikke en bestemor som ikke engang er 50 bruke resten av livet sitt på å holde orden på disse! Men samtidig skjønner jeg veldig godt de foreldrene som blir såret når besteforeldrene ikke stiller særlig opp. Man ønsker jo gjerne at de kan være en avlastning i blant, og at barna skal få ha hyggelige opplevelser som baking, fisketurer o.l med dem. Hjemme hos foreldrene mine er det to små gutter. De er et ork når de er sammen, så derfor har bestemor ofte bare en hos seg om gangen. Da blir det hyggelig for alle sammen. 0 Siter
bb71 Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Jeg forventer ikke at besteforeldre skal stille opp, men det hender jeg spør om hjelp. Dette blir litt det samme som arv, noe man tar for gitt at man får. Blir irritert av at noen synes de har krav på noe fra sine foreldre - man kan ikke kreve eller ta for gitt at besteforeldre vil/kan/orker å stille opp. 0 Siter
Gjest hjemmet nr 27 Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Nei, man kan ikke forvente at besteforeldre skal stille opp, selv om det også er lov å bli skuffet om det ALDRI skjer. Men jeg stusser på at du sier "har hun valgt å få tre barn i ung alder så..." Hva har alderen med dette å gjøre?? Trenger aldri eldre foreldre hjelp, eller fortjener ikke unge foreldre hjelp? Skjønte ikke helt sammenhengen bare...? nei,alderen betyr kanskje ikke alltid noe...men denne kvinners holdninger trodde jeg ærlig talt kom av at hun var ung og noe bortskjemt.. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.