Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Når jeg får tilbake mensen skal jeg få satt inn spiral (dette fordi i slutten av mensperioden går det bedre å sette inn spiral uten å få blødninger av den etterpå) men så var det prevensjon i mellomtiden da.

Kan ikke fordra kondom, blir så sår, og vi har jo begge vert testet for både det ene og det andre og har vert sammen i 4 år.

Finnest det noe annet alternativ som ikke er så dyrt. Er for glemsom til å ta minipillen, og p-pillen kan vel påvirke melkemengden(?) dessuten har jeg ikke lyst til å begynne med de hormonbombene igjen :)

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Hvis du ikke har lyst til å bruke p-piller, som er det aller sikreste, finnes det absolutt alternativer. Har forresten forståelse for at du ikke ønsker å påvirke hormonene så lenge du ammer. Spiral kan du sette inn når som helst etter min. 6 uker etter fødsel. Argumentet med å vente til etter mens, bør du få avklart med din lege. Så vidt jeg vet, er det ikke stor fare for å få en større blødning etter innsettelse, selv om du ikke har fått mens. Du kan selvfølgelig bruke pessar, noe som ikke griper inn på noen som helst måte. Dette får du tilpasset av lege, og er ikke så klønete i bruk som mange frykter. Dessuten kan man i 6 mndr. etter fødsel basere seg på at fullamming (også om natten) beskytter mot svangerskap, omtrent med samme sikkerhet som spiral.

Trine Endsjø, jordmor

Hvis du ikke har lyst til å bruke p-piller, som er det aller sikreste, finnes det absolutt alternativer. Har forresten forståelse for at du ikke ønsker å påvirke hormonene så lenge du ammer. Spiral kan du sette inn når som helst etter min. 6 uker etter fødsel. Argumentet med å vente til etter mens, bør du få avklart med din lege. Så vidt jeg vet, er det ikke stor fare for å få en større blødning etter innsettelse, selv om du ikke har fått mens. Du kan selvfølgelig bruke pessar, noe som ikke griper inn på noen som helst måte. Dette får du tilpasset av lege, og er ikke så klønete i bruk som mange frykter. Dessuten kan man i 6 mndr. etter fødsel basere seg på at fullamming (også om natten) beskytter mot svangerskap, omtrent med samme sikkerhet som spiral.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...