Gå til innhold

Noe annet jeg kom til å tenke på!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor i det huleste tar vi det for gitt at det finnes et rom i 3 dimensjoner vi kan bevege oss i? Og som liksom skal vare så og så lenge i tid?

Blir ikke annet enn et mario-spill for min del.

Når tiden begynner å renne ut spilles musikken raskere og raskere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å still spørsmålet på en litt meningsfull måte, så kanskje noen kan komme med et meningsfullt svar. :-)

"............................................."

Gjest a survivor
Skrevet

Høyde, lengde og bredde er vel lett å se da....? det er 3..?

Tiden er jo menneskekonstruert... for å kunne regne på rommet...?

Gjest a survivor
Skrevet

Prøv å still spørsmålet på en litt meningsfull måte, så kanskje noen kan komme med et meningsfullt svar. :-)

"............................................."

Hva med å stille et spørsmål?

Skrevet

Hva med å stille et spørsmål?

Spørsmålet var akkurat det samme som: Hvorfor tar vi det for gitt at jorda er rund, at det finnes flere solsystem utenfor vårt etc. Det blir meningsløst, og umulig å lage noen morsom/interessant debatt ut av, med mindre man leter frem noe som faktisk _kan_ diskuteres.

"..............................................."

Skrevet

Ta med tiden så har du 4 dimensjoner.

Ta med Stringteorien (nok en gang) så har du 11 dimensjoner...

Skrevet

"Ta med tiden så har du 4 dimensjoner."

Men tiden er _ikke_ en dimensjon som kan sammenliknes med de andre. Det blir derfor høyst spekulativt å kalle det en dimensjon - selv om jeg ikke nødvendigvis er motstander av det.

Dette har jeg debattert i utallige timer, uten at hverken jeg eller andre har blitt nevneverdig "klokere" av det :-)

"..........................................."

Gjest a survivor
Skrevet

Helt utrolig hvor mye makt fysikerne har fått de siste årene....

...først hadde vi prestene..

... så kom legene....

... de neste tror jeg faktisk blir fysikerne...

Skrevet

Helt utrolig hvor mye makt fysikerne har fått de siste årene....

...først hadde vi prestene..

... så kom legene....

... de neste tror jeg faktisk blir fysikerne...

Hvem tror du det blir etter fysikerne da?

Skrevet

meg

Gjest a survivor
Skrevet

godt spm... det blir etter min levetid...

Gjest a survivor
Skrevet

Men tiden er _ikke_ en dimensjon som kan sammenliknes med de andre. Det blir derfor høyst spekulativt å kalle det en dimensjon - selv om jeg ikke nødvendigvis er motstander av det.

Dette har jeg debattert i utallige timer, uten at hverken jeg eller andre har blitt nevneverdig "klokere" av det :-)

Hva er klokskap?

Skrevet

Forstår hva du mener, skal ikke diskutere det :)

Har du sett eller hørt noe til Stringteorien?

11 dimensjoner er temmelig mange. Vanskelig å forestille meg alle sammen på engang.

Gjest a survivor
Skrevet

Forstår hva du mener, skal ikke diskutere det :)

Har du sett eller hørt noe til Stringteorien?

11 dimensjoner er temmelig mange. Vanskelig å forestille meg alle sammen på engang.

Jeg tipper at de er nye dimensjonene er attributter på de tre eksiterende...

Skrevet

godt spm... det blir etter min levetid...

Sikker på at det vil skje etter din levetid?

Hva om du lever 100 år til i dette livet for så å leve 1000 liv etter dette?

Skrevet

Hvor virkelig tror du egentlig fysikken er? =)

For min del blir det bare konstruktivisme... ok, jeg sitter her å chatter med fremmede takket være den, det er ok, men hva den egentlig kan si om verden som liksom skulle være noe mer sant enn det jeg bare kan gjette meg til, det ser jeg ikke =)

Skrevet

Hvor virkelig tror du egentlig fysikken er? =)

For min del blir det bare konstruktivisme... ok, jeg sitter her å chatter med fremmede takket være den, det er ok, men hva den egentlig kan si om verden som liksom skulle være noe mer sant enn det jeg bare kan gjette meg til, det ser jeg ikke =)

"Hvor virkelig tror du egentlig fysikken er? =)"

Vel, den fysikken jeg har lært så langt hjelper meg å løse problemstillingene jeg måtte ha. En annen ting er at det er modeller, antakelser, usikkerhetsmomenter osv. Helt 100 % virkelig tror jeg ikke at den er, men hva i livet er egentlig totalt virkelig.

Er denne verden/universet egentlig virkelig?

Jeg liker fysikk, og synes at den gir en tilnærmelse lik den vi kjenner til.

"For min del blir det bare konstruktivisme... ok, jeg sitter her å chatter med fremmede takket være den, det er ok, men hva den egentlig kan si om verden som liksom skulle være noe mer sant enn det jeg bare kan gjette meg til, det ser jeg ikke =)"

Har du hatt mye fysikk på skole eller likende?

Skrevet

"Hvor virkelig tror du egentlig fysikken er? =)"

Vel, den fysikken jeg har lært så langt hjelper meg å løse problemstillingene jeg måtte ha. En annen ting er at det er modeller, antakelser, usikkerhetsmomenter osv. Helt 100 % virkelig tror jeg ikke at den er, men hva i livet er egentlig totalt virkelig.

Er denne verden/universet egentlig virkelig?

Jeg liker fysikk, og synes at den gir en tilnærmelse lik den vi kjenner til.

"For min del blir det bare konstruktivisme... ok, jeg sitter her å chatter med fremmede takket være den, det er ok, men hva den egentlig kan si om verden som liksom skulle være noe mer sant enn det jeg bare kan gjette meg til, det ser jeg ikke =)"

Har du hatt mye fysikk på skole eller likende?

Hva skal jeg med masse fysikk når den ikke stiller spørsmålstegn ved seg selv.

Selv jeg gjør jo det (om meg selv).

Jeg vet hva fysikk går ut på. Jeg tror rett og slett bare ikke viten i generell forstand egentlig kan si oss noe mer om verden enn ikke-viten.

Om jeg hadde trodd jeg var en appelsin, så hadde det vært helt greit det liksom... kanskje jeg ikke ville være helt fornøyd med livet mitt, og kanskje jeg da trengte litt hjelp ellerno, men ingen kunne ha kommet å fortalt meg at jeg ikke skjønte meg på verden.

Kanskje jeg skjønte mye andre ikke skjønte.

Skrevet

Hva skal jeg med masse fysikk når den ikke stiller spørsmålstegn ved seg selv.

Selv jeg gjør jo det (om meg selv).

Jeg vet hva fysikk går ut på. Jeg tror rett og slett bare ikke viten i generell forstand egentlig kan si oss noe mer om verden enn ikke-viten.

Om jeg hadde trodd jeg var en appelsin, så hadde det vært helt greit det liksom... kanskje jeg ikke ville være helt fornøyd med livet mitt, og kanskje jeg da trengte litt hjelp ellerno, men ingen kunne ha kommet å fortalt meg at jeg ikke skjønte meg på verden.

Kanskje jeg skjønte mye andre ikke skjønte.

"Hva skal jeg med masse fysikk når den ikke stiller spørsmålstegn ved seg selv."

Fysikken stiller spm-tegn ved seg selv. Fysikere over alt stiller spørsmål ved teorier som har oppstått, slik blir de også forkastet.

"Selv jeg gjør jo det (om meg selv)."

Hva slags spørsmåltegn stiller du deg om deg selv?

"Jeg vet hva fysikk går ut på. Jeg tror rett og slett bare ikke viten i generell forstand egentlig kan si oss noe mer om verden enn ikke-viten."

Å tro er en ting, fysikk går ut på å kvantifisere det som skjer rundt, og i oss.

"Om jeg hadde trodd jeg var en appelsin, så hadde det vært helt greit det liksom..."

Da kan du jo bare tro at du er en appelsin, eller 'vet' du bedre?

"kanskje jeg ikke ville være helt fornøyd med livet mitt, og kanskje jeg da trengte litt hjelp ellerno, men ingen kunne ha kommet å fortalt meg at jeg ikke skjønte meg på verden.

Kanskje jeg skjønte mye andre ikke skjønte."

Kanskje det, vil vi noen gang få vite det?

Fysikkens 'verden' er full av mysterier, akkurat som alle andre 'verdener'.

Hva slags spørsmål man stiller, kommer ann på hva man prøver å få svar på. Får man ikke svar på det man er ute etter må spørsmålet omformuleres osv.

Vet ikke helt om jeg svarer på det du vil ha svar, men akk :)

Masse spennende på nettet :)

Ha en god natt videre :)

Skrevet

"Hva skal jeg med masse fysikk når den ikke stiller spørsmålstegn ved seg selv."

Fysikken stiller spm-tegn ved seg selv. Fysikere over alt stiller spørsmål ved teorier som har oppstått, slik blir de også forkastet.

"Selv jeg gjør jo det (om meg selv)."

Hva slags spørsmåltegn stiller du deg om deg selv?

"Jeg vet hva fysikk går ut på. Jeg tror rett og slett bare ikke viten i generell forstand egentlig kan si oss noe mer om verden enn ikke-viten."

Å tro er en ting, fysikk går ut på å kvantifisere det som skjer rundt, og i oss.

"Om jeg hadde trodd jeg var en appelsin, så hadde det vært helt greit det liksom..."

Da kan du jo bare tro at du er en appelsin, eller 'vet' du bedre?

"kanskje jeg ikke ville være helt fornøyd med livet mitt, og kanskje jeg da trengte litt hjelp ellerno, men ingen kunne ha kommet å fortalt meg at jeg ikke skjønte meg på verden.

Kanskje jeg skjønte mye andre ikke skjønte."

Kanskje det, vil vi noen gang få vite det?

Fysikkens 'verden' er full av mysterier, akkurat som alle andre 'verdener'.

Hva slags spørsmål man stiller, kommer ann på hva man prøver å få svar på. Får man ikke svar på det man er ute etter må spørsmålet omformuleres osv.

Vet ikke helt om jeg svarer på det du vil ha svar, men akk :)

Masse spennende på nettet :)

Ha en god natt videre :)

"Fysikken stiller spm-tegn ved seg selv. Fysikere over alt stiller spørsmål ved teorier som har oppstått, slik blir de også forkastet."

Ja, den stiller jo seff spørsmålstegn ved teorier, hele tiden, men den stiller ikke spørsmål som "hva skal vi med fysikk bortsett fra å gjøre det lettere for oss selv (og vanskeligere for de som får bomben i hodet)".

"Å tro er en ting, fysikk går ut på å kvantifisere det som skjer rundt, og i oss."

Hva skal det være godt for, bortsett fra å go oss goder bla bla...

"Da kan du jo bare tro at du er en appelsin, eller 'vet' du bedre?"

Hørte om en mann som trodde han var en appelsin en gang. Eller var det et eple kanskje. Han spilte i et band... husker bare ikke hvilket...

"Kanskje det, vil vi noen gang få vite det?"

Nei, men det er det fysikken prøver på. Ser bare ikke vitsen jeg. Det som er viktig er vel å være komfortabel med det man allerede vet.

"Fysikkens 'verden' er full av mysterier, akkurat som alle andre 'verdener'."

Ja, bevares, sier ikke at fysikk ikke er interessant.

"Ha en god natt videre :)"

Ja takk, du og.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...