Gå til innhold

Poden, nurket... hva sier dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sambo er fra England :)

Engelsk er hovedspråket akkurat nå, så vi fortsetter slik og satser på at han plukker opp en del norsk fra venner og min familie. I tillegg vil han jo lære fort når han begynner i barnehagen.

Føles det ikke rart å snakke et annet språk enn sitt eget til ungen sin?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cecily

9

• Glimtipper

6

• jaime

3

• Lillemus

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Skrevet

Foreldrene mine har fortalt at de synes det var kjemperart og skulle kalle meg ved navnet jeg hadde fått, også etter at jeg ble født. Så ble kalt for "babyen", "henne" eller "den" i en god stund. ;)

Det kan jeg godt forestille meg. Kanskje jeg skal venne meg til det med en gang, for det blir sikkert ikke lettere når han kommer ut. Mannen i huset klarer det, så da skal jeg også få det til.

Skrevet

Nurket, stort sett.

"Lille Bin-Laden" om han er helt umulig (dog ikke så han kan høre det da...).

Gjest 2-språklig er bra!
Skrevet

Sambo er fra England :)

Engelsk er hovedspråket akkurat nå, så vi fortsetter slik og satser på at han plukker opp en del norsk fra venner og min familie. I tillegg vil han jo lære fort når han begynner i barnehagen.

Hei Glimmertipper. Så flott at dere snakker engelsk hjemme!! Men et lite tips for å gjøre ting enklere for "poden", er om en av foreldrene snakker norsk og den andre engelsk - med "poden".....

I min bhg har vi flere som er 2-språklige, og begge metoder er praktisert. Det vi ser, er at barna som får begge språkene hjemmefra klarer seg best språklig sett i norsk - i bhg. :o)

Men altså, antagelig har du og din mann snakket om dette og funnet den metoden som fungerer best for dere. ;o)

Skrevet

Føles det ikke rart å snakke et annet språk enn sitt eget til ungen sin?

Jeg snakker veldig bra engelsk, tilnærmet likt norsk. Siden jeg og sambo har snakket engelsk med hverandre siden vi møttes, så føles det rarere å snu om til norsk når jeg henvender meg til Squishy. Men jeg synger bare norske sanger til han, da.

Mamma er selvfølgelig utrolig bekymret for at han ikke skal lære seg norsk, men det kommer jo uansett etterhvert :)

Skrevet

Hei Glimmertipper. Så flott at dere snakker engelsk hjemme!! Men et lite tips for å gjøre ting enklere for "poden", er om en av foreldrene snakker norsk og den andre engelsk - med "poden".....

I min bhg har vi flere som er 2-språklige, og begge metoder er praktisert. Det vi ser, er at barna som får begge språkene hjemmefra klarer seg best språklig sett i norsk - i bhg. :o)

Men altså, antagelig har du og din mann snakket om dette og funnet den metoden som fungerer best for dere. ;o)

Ja, vi har vurdert to forskjellige språk. Men det ble rett og slett vanskelig for meg. Kanskje nå som jeg skal være mer alene med han, så vil det komme naturlig å snakke norsk. Jeg håper det :)

Stakkars gutten må også lære seg tegnspråk, så han har litt å slite med ;)

Skrevet

Jeg snakker veldig bra engelsk, tilnærmet likt norsk. Siden jeg og sambo har snakket engelsk med hverandre siden vi møttes, så føles det rarere å snu om til norsk når jeg henvender meg til Squishy. Men jeg synger bare norske sanger til han, da.

Mamma er selvfølgelig utrolig bekymret for at han ikke skal lære seg norsk, men det kommer jo uansett etterhvert :)

Da snakker hun vel bare norsk til han da for å skape motvekt, kan jeg tenke meg.

Skrevet

Snuppa, Bolla, Petrine, Baby'n...

Sånn stort sett :)

Skrevet

Den ene jeg har i magen heter Småen eller Minien. Det er et ordentlig navn klart, men det klarer jeg ikke bruke enda.

Jeg har såvidt klart å begynne å bruke snuppas navn til henne litt oftere nå - og hun er 8 mnd i morgen...

Det tar tid å venne seg til det!! (hennes navn var også klart leeeeeeeenge mens hun lå i magen...)

Skrevet

Da snakker hun vel bare norsk til han da for å skape motvekt, kan jeg tenke meg.

Ja, men hun bor langt unna, så hun synes nok ikke det blir nok ;)

Gjest 3-språklig er jo enda bedre....:o)
Skrevet

Ja, vi har vurdert to forskjellige språk. Men det ble rett og slett vanskelig for meg. Kanskje nå som jeg skal være mer alene med han, så vil det komme naturlig å snakke norsk. Jeg håper det :)

Stakkars gutten må også lære seg tegnspråk, så han har litt å slite med ;)

Tegnspråk i tillegg - så utrolig gøy!! Dersom han lærer det fra så tidlig som mulig, vil det bli helt naturlig for ham - akkurat som å lære å gå.

Så jeg sier bare - kjør på!! :o)

Skrevet

Jeg har såvidt klart å begynne å bruke snuppas navn til henne litt oftere nå - og hun er 8 mnd i morgen...

Det tar tid å venne seg til det!! (hennes navn var også klart leeeeeeeenge mens hun lå i magen...)

Hehe, det var lenger tid enn beregnet ;-)

Skrevet

[quote name=3-språklig er jo enda bedre....:o)' timestamp='1152087902' post='3196143]

Tegnspråk i tillegg - så utrolig gøy!! Dersom han lærer det fra så tidlig som mulig, vil det bli helt naturlig for ham - akkurat som å lære å gå.

Så jeg sier bare - kjør på!! :o)

Ja, må det, for tanten hans på farssiden er døv. Det er veldig viktig for henne å kunne kommunisere (er psykisk og fysisk utviklingshemmet i stedet), så han må kunne litt i alle fall :) Det blir dessverre engelsk tegnspråk, men kanskje vi flytter dit en dag og :)

sarah bernard
Skrevet

Den ene jeg har i magen heter Småen eller Minien. Det er et ordentlig navn klart, men det klarer jeg ikke bruke enda.

Oi, er du gravid?

Du hadde nylig giftet deg også, var det ikke så?

Vel, lykke til med forestående fødsel og småbarnsmor-tid!

(hilsen tidligere damedame)

Gjest god sommer!
Skrevet

Jeg bruker navnene, men for meg selv kan jeg nok si rampen eller trollungen...:)

Skrevet

Oi, er du gravid?

Du hadde nylig giftet deg også, var det ikke så?

Vel, lykke til med forestående fødsel og småbarnsmor-tid!

(hilsen tidligere damedame)

Nei, hei! Er det du? Hvorfor skifter alle nick? Blir helt forvirra jeg c",) Trodde du hadde lagt dolkarrieren på is.

Jepps, jeg har bolle i ovnen c",) Litt over 5 mnd nå, så det går seg til. Giftet oss i 2004. Akkurat den fødselsbiten velger jeg å ikke tenke på ;-)

sarah bernard
Skrevet

Nei, hei! Er det du? Hvorfor skifter alle nick? Blir helt forvirra jeg c",) Trodde du hadde lagt dolkarrieren på is.

Jepps, jeg har bolle i ovnen c",) Litt over 5 mnd nå, så det går seg til. Giftet oss i 2004. Akkurat den fødselsbiten velger jeg å ikke tenke på ;-)

Måtte ta nytt navn da jeg avsluttet den forrige kontoen totalt.

Skjønner godt at du prøver å ikke tenke på fødselen :) Hvordan er graviditeten?

Gjest Ferri
Skrevet

Et podet epletre er en blandings av to tresorter, som vokser til ett tre. Vet ikke helt hvordan en gjør det, men en deler vel et lite søtt babytre og smetter inn en kvist av et annet tre og binder sammen.

Vips har en et tre som bærer frukter av sine to foreldretre, fortrinnsvis to ulike eplesorter (eller andre frukttre sammen) .

Ser du overføringspotensialet?

Joda, jeg er med !

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...