Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I løpet av det siste året har jeg begynt å få krampe i føttene, leggene og lårene om nettene. Ikke mye, men nok til at jeg våkner av det. Det oppstår stort sett når jeg beveger meg. Noen ganger oppstår det også på dagen. Jeg er en kvinne på 55 år, alminnelig slank (66 kg). Jeg tar daglig Omega3, og veksler mellom 3 forskjellige typer med ulikt innhold. Kan krampene skyldes mangel på noen vitaminer eller mineraler? Eller er det noe annet jeg spesielt skal være på vakt for?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/237409-muskelkramper/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Regner med at det IKKE er nedsatt sirkulasjon grunnet mye røyk/nikotin. Det KAN være trange forhold for nerver i korsrygg, dette kan du få undersøkt av legen din, men det er ikke helt typisk at det BARE er kramper, da er det vanligvis prikking/stikking og "nervesmerter" også. Noen ganger kramper det nedsatt sirkulasjon; ofte har man da enten hovne ben eller mye åreknuter som tilleggs-symptom, og smertene kommer OGSÅ om dagen etter f.eks gange på asfalt. Ofte finner man ingen sikker årsak, men utredning på en karkirurgisk poliklinikk kan kanskje si noe om "mikrosirkulasjon" i bena. Mange kan ha effekt av Magnesium-tilskudd og høy dose E-vitamin. Sistnevnte bør være av "naturlig" type, dvs ikke BARE inneholde alfa-tokoferol, som 95% av E-vitaminene tilgjengelig i Norge. Spør på helsekost-butikker. Les ellers litt her i DOL om "restless legs" og "muskelkramper", mange gode tips har vært gitt. Beklager noe sent svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/237409-muskelkramper/#findComment-1837074
Del på andre sider

• 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...