Gå til innhold

Skolen er et feilsteg

Anbefalte innlegg

Gjest a survivor
Skrevet

Selvsagt kunne JEG lært meg å telle, regne, lese osv.

Jeg har ei venninne der begge foreldrene er alkoholikere. Ingenting ble gjort i forhold til hjemmesituasjonen før hun begynte på skolen og noen skjønte hvordan ting egentlig sto til.

En annen jeg kjenner, bodde alene med moren som var analfabet. Hvem skulle lært ham å lese og skrive, om ikke skolen?

SELVSAGT trenger vi skolen, og det finnes ikke særlig til alternativer.

Hvis DU kunne klart det uten skolen... så kunne vel andre også klart det..

....de ville jo da fått omsorgspersoner.... og ikke lærere...

jeg tror vel at omsorgspersoner er bedre i stand til slikt enn lærere...

Videoannonse
Annonse
  • Svar 175
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

13

• petter smart

9

• Goliath

8

• NeaNoor

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest nyah_lita84
Skrevet

På hvilken måte da?

språkkunskap, for det første. Datalærdommen ga meg den jobben jeg har nå, uten den hadde jeg gått arbeidsledig i flere måneder i vinter. og i den jobben jeg har nå behandler jeg folk av flere kulturer, så da hadde jeg jaggu bruk for religion og.. =) (ikke at jeg trodde det på videregående!) =)

Skrevet

Lærere blir i mange tilfeller omsorgspersoner.

Skrevet

"....de ville jo da fått omsorgspersoner.... og ikke lærere..."

Jaha..? Og dette var andrevalget for de som bestemte at alle skulle gå på skole da, eller..?

Skrevet

tull og tøys

hva er det jeg har lært på skolen som er viktig for de jobbene jeg har gjort?

skolen er jo mer et inngangsbillett....

..ikke noe yrkesfremmedende..

Skolen har jo meget lite med jobbinnholdet å gjøre.

Jeg har lært å lese, skrive, språk, matematikk, å forholde meg til regler og være en av en gruppe, teoretisk tenkning og bed.øk. Alt sammen bruker jeg daglig på jobben. jeg kunne ikke ha hatt min jobb uten å ha gått på skolen, selvom mine foreldre sikkert kunne lært meg å lese.

Geografi, historie og naturfag har jeg ikke direkte bruk for i jobb, men det er nyttig å kunne i livet ellers og i samtaler i lunsjen.

jeg trivdes på skolen og synes ikke skolen som institusjon er et feilsteg

Skrevet

Jaha, så det er ikke nødvendig at vi har lært oss å lese og skrive da kanskje?

Viss grunnleggende lærdom må vi ha, men det er ikke nødvendigvis slik at de som har høy utdannelse behøver å gjøre skikkelig kariere.

Men samfunnet trenger høyere utdannelser så alt blir lettere å forstå.

Hvorfor tror du at vi før i tiden trodde på alt mulig slags tull? Se bare på endel land hvor troen på det utroligste rariteter foregår. Årsaken er at de ikke har forutsetning for å vurdere hvor sannsynlig det er.

Jo mindre du vet og klarer å vurdere jo enklere er det å tro at det bor små nisser på låven din.

Gjest Violsa
Skrevet

synes jeg ikke. Eneste jeg ønsket at flere privatskoler fikk tillatelse. Religiøs rettning bør ikke være kriterie. Men ulike måter å undervise på etc. Steinerskolen er et slikt alternativt , men finnes svært andre i den andre kategorien som er mer kunnskapsbasert . Dessverre gjør norske elever det svært dårlig i de typiske basisfagene i forhold til elever i andre land .Og vi er et av de landene som bruker mest penger på skole pr elev i verden.

Å si at vi skal kutte ut skolen , helt utrolig. Man har jo lov å velge hjemmeundervisning etc i norge ,

Gjest a survivor
Skrevet

språkkunskap, for det første. Datalærdommen ga meg den jobben jeg har nå, uten den hadde jeg gått arbeidsledig i flere måneder i vinter. og i den jobben jeg har nå behandler jeg folk av flere kulturer, så da hadde jeg jaggu bruk for religion og.. =) (ikke at jeg trodde det på videregående!) =)

Men disse tingene kan man jo lære uten skole... kunnskap er ikke skjult for noen......

Gjest a survivor
Skrevet

Jeg har lært å lese, skrive, språk, matematikk, å forholde meg til regler og være en av en gruppe, teoretisk tenkning og bed.øk. Alt sammen bruker jeg daglig på jobben. jeg kunne ikke ha hatt min jobb uten å ha gått på skolen, selvom mine foreldre sikkert kunne lært meg å lese.

Geografi, historie og naturfag har jeg ikke direkte bruk for i jobb, men det er nyttig å kunne i livet ellers og i samtaler i lunsjen.

jeg trivdes på skolen og synes ikke skolen som institusjon er et feilsteg

Ja, jeg er vel en looser jeg da...

...selv om jeg fikk veldig gode karakterer på skolen.

Skjønner det når jeg leser innlegget ditt.

Mitt problem er sosialt.

Og så har jeg et meget dårlig selvbilde.

Gjest a survivor
Skrevet

Jaha, så det er ikke nødvendig at vi har lært oss å lese og skrive da kanskje?

Viss grunnleggende lærdom må vi ha, men det er ikke nødvendigvis slik at de som har høy utdannelse behøver å gjøre skikkelig kariere.

Men samfunnet trenger høyere utdannelser så alt blir lettere å forstå.

Hvorfor tror du at vi før i tiden trodde på alt mulig slags tull? Se bare på endel land hvor troen på det utroligste rariteter foregår. Årsaken er at de ikke har forutsetning for å vurdere hvor sannsynlig det er.

Jo mindre du vet og klarer å vurdere jo enklere er det å tro at det bor små nisser på låven din.

Det jeg vil frem til, er at jeg trengte ikke skolen selv.

Men jeg er vel en looser da... selv om jeg fikk veldig gode karakterer på skolen.

Gjest a survivor
Skrevet

synes jeg ikke. Eneste jeg ønsket at flere privatskoler fikk tillatelse. Religiøs rettning bør ikke være kriterie. Men ulike måter å undervise på etc. Steinerskolen er et slikt alternativt , men finnes svært andre i den andre kategorien som er mer kunnskapsbasert . Dessverre gjør norske elever det svært dårlig i de typiske basisfagene i forhold til elever i andre land .Og vi er et av de landene som bruker mest penger på skole pr elev i verden.

Å si at vi skal kutte ut skolen , helt utrolig. Man har jo lov å velge hjemmeundervisning etc i norge ,

Nettopp ja... men hjemmeundervisning skulle ikke vært obligatorisk.

hvorfor skal staten påtrenge kunnskap på folk som gjerne heller ville gjort noe annet?

mange tenåringer jobber jo mer enn de bruker tid på skolen...

Skrevet

Ja, jeg er vel en looser jeg da...

...selv om jeg fikk veldig gode karakterer på skolen.

Skjønner det når jeg leser innlegget ditt.

Mitt problem er sosialt.

Og så har jeg et meget dårlig selvbilde.

Hei

Skjønner ikke hva i mitt innlegg som gjør deg til en looser, men det virker som om skolen sviktet litt når det gjaldt det sosiale for deg da. Selvtilliten får du forsøke å bygge opp selv, eventuelt med litt hjelp. Det nytter ikke å skylde på skolen eller andre ting fra barndommen for problemer du har i dag, selv om det er sant at skolen eller noe annet har ødelagt noe for deg, er det jo uansett nå du må gjøre noe med det for å reparere skadene og få en bedre framtid.

Gjest a survivor
Skrevet

Hei

Skjønner ikke hva i mitt innlegg som gjør deg til en looser, men det virker som om skolen sviktet litt når det gjaldt det sosiale for deg da. Selvtilliten får du forsøke å bygge opp selv, eventuelt med litt hjelp. Det nytter ikke å skylde på skolen eller andre ting fra barndommen for problemer du har i dag, selv om det er sant at skolen eller noe annet har ødelagt noe for deg, er det jo uansett nå du må gjøre noe med det for å reparere skadene og få en bedre framtid.

Jeg trivdes veldig godt på skolen jeg. Både sosialt og faglig.

De sosiale tingene var utenom skoletid.

Og det var det at du skrev så fint om hvor godt du hadde det på jobben, spesielt i lunsjpausen, som gjorde at jeg så mitt problem.

For det er ikke det faglige som er mitt problem likevel. Det er hvordan jeg prater fag og annet med mine kolleger.

Det viste du meg gjennom det innlegget.

Gjest nyah_lita84
Skrevet

Men disse tingene kan man jo lære uten skole... kunnskap er ikke skjult for noen......

enig, men det er letter på skolen. og hva er poenget med å ikke gå på skole??

Gjest a survivor
Skrevet

At jeg har hatt så lite nytte av det jeg har lært på skolen.

Svært sjelden at man prater om det man lærte på skolen...

Gjest Violsa
Skrevet

Nettopp ja... men hjemmeundervisning skulle ikke vært obligatorisk.

hvorfor skal staten påtrenge kunnskap på folk som gjerne heller ville gjort noe annet?

mange tenåringer jobber jo mer enn de bruker tid på skolen...

vet ikke .

synes hele enhets skolen til AP er en god ide. Mennesker uavhengig av økonomisk situasjon eller sosiale problemer vil få mulighet til å få en utdannelse.

Er det ikke slik i dag at det ofte kreves fagbrev for å arbeide som kokk,snekker etc og slike praktiske yrker.

Så er det noe med den sosiale situasjoner , er også med å å hjelpe i forhold til integrering. Slik at barn lærer seg å omgås med andre barn uavhengig av rase,religion eller sosial status.

Dessverre har vi i dag sterkt kristen overkonservative skoler. Vi hadde vel en islamsk skole også i oslo , men ble noe tull så den ble nedlagt. Vet ikke om den eksisterer enda engang. Synes ikke at religions basert skole bør regnes som alternativ til den offentlige. Heller satse mer på kunnskap og ulike undervisningsmetoder , ala steinerskolen. Skoler hvor kunnskap står i høysetet ala endel av de private videregående må man ta opp fullt lån for å gå på.

Gjest a survivor
Skrevet

Dersom jeg begynner å prate om matte eller geografi eller historie.. så blir det ganske taust....

...ikke veldig mange er engasjerte i slaverihistorie, Pytogars eller verdens hovedsteder...

Gjest nyah_lita84
Skrevet

At jeg har hatt så lite nytte av det jeg har lært på skolen.

Svært sjelden at man prater om det man lærte på skolen...

det er sant, man prater ikke om det,nei....

men jeg har ofte tenkt når jeg har "lært" noe nytt, at DETTE husker jeg fra skolen, og så er det lettere å lære videre!

JEG har i hvert fall hatt nytte av skolen! =)

Gjest a survivor
Skrevet

vet ikke .

synes hele enhets skolen til AP er en god ide. Mennesker uavhengig av økonomisk situasjon eller sosiale problemer vil få mulighet til å få en utdannelse.

Er det ikke slik i dag at det ofte kreves fagbrev for å arbeide som kokk,snekker etc og slike praktiske yrker.

Så er det noe med den sosiale situasjoner , er også med å å hjelpe i forhold til integrering. Slik at barn lærer seg å omgås med andre barn uavhengig av rase,religion eller sosial status.

Dessverre har vi i dag sterkt kristen overkonservative skoler. Vi hadde vel en islamsk skole også i oslo , men ble noe tull så den ble nedlagt. Vet ikke om den eksisterer enda engang. Synes ikke at religions basert skole bør regnes som alternativ til den offentlige. Heller satse mer på kunnskap og ulike undervisningsmetoder , ala steinerskolen. Skoler hvor kunnskap står i høysetet ala endel av de private videregående må man ta opp fullt lån for å gå på.

Takk for innlegget.

Gjest a survivor
Skrevet

det er sant, man prater ikke om det,nei....

men jeg har ofte tenkt når jeg har "lært" noe nytt, at DETTE husker jeg fra skolen, og så er det lettere å lære videre!

JEG har i hvert fall hatt nytte av skolen! =)

Godt å høre!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...