Gå til innhold

Skolen er et feilsteg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Opplysningstiden avskaffet de eneveldige kongene på 1700-tallet, og innførte samtidig den eneveldige skolen....

Ergo er det samfunnet som former skolen - og ikke omvendt.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 175
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

13

• petter smart

9

• Goliath

8

• NeaNoor

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest a survivor
Skrevet

Jeg mente bare at jeg er en person som kan prate om det meste. så det er NOEN der ute i verden som er intr i å prate om skolen! =)

Jeg kan også prate om alt, dersom noen var i tvil om det da...

Gjest a survivor
Skrevet

At skolen ikke passer for alle, betyr ikke at skolen er et feilsteg.

Vi er alle forskjellige, og det vil aldri være mulig å finne løsninger som passer alle like godt.

Derfor må man velge en løsning som passer best for de fleste.

Og realismen i det hele er jo at skolen kommer til å bestå.

Selvsagt gjør den det. Iallefall i en 50-100 år til... og etter det for noen andre uttale seg :)

Gjest a survivor
Skrevet

Ergo er det samfunnet som former skolen - og ikke omvendt.

Ergo er månen er grønn ost.

Gjest nyah_lita84
Skrevet

Jeg kan også prate om alt, dersom noen var i tvil om det da...

det merker jeg... :)

Skrevet

Hvem har sagt at jeg ikke ville klart å lære å lese uten å gå på skole?

Og jeg er en looser for selv om jeg fikk gode karakterer, så fungerer jeg ikke i yrkeslivet.

Selvsagt kan du lære å lese og skrive om du ikke går på skole, men andelen som ikke lærte det kom til å bli mange ganger større enn hva som er tilfelle i dag.

Det betyr at enda flere hadde følt seg som loosere.

At du ikke fungerer i arbeidslivet vet ikke jeg årsaken til, men enten er du syk på en eller annen måte eller så kan det være noe du kan gjøre med det selv for å få det til å fungere.

Det er utrolig hva som ligger i oss menneske, utrolig hvilke evner og krefter som ligger der hvis du bare klarer å slippe dem løs.

En ting er i alle fall sikkert, hvis du selv går rundt og sier og tror at du er en looser, da blir det vanskelig å ikke bli noe annet også.

Gjest a survivor
Skrevet

Selvsagt kan du lære å lese og skrive om du ikke går på skole, men andelen som ikke lærte det kom til å bli mange ganger større enn hva som er tilfelle i dag.

Det betyr at enda flere hadde følt seg som loosere.

At du ikke fungerer i arbeidslivet vet ikke jeg årsaken til, men enten er du syk på en eller annen måte eller så kan det være noe du kan gjøre med det selv for å få det til å fungere.

Det er utrolig hva som ligger i oss menneske, utrolig hvilke evner og krefter som ligger der hvis du bare klarer å slippe dem løs.

En ting er i alle fall sikkert, hvis du selv går rundt og sier og tror at du er en looser, da blir det vanskelig å ikke bli noe annet også.

Kan du ikke heller prate om deg selv? Du kan da umulig vite så mye om meg at du kan skrive det du der gjør... selv min egen mor kjenner meg ikke så godt som du noen gang vil gjøre... hvorfor skriver du om meg? Hvorfor skriver du heller ikke om deg selv?

Skrevet

Kan du ikke heller prate om deg selv? Du kan da umulig vite så mye om meg at du kan skrive det du der gjør... selv min egen mor kjenner meg ikke så godt som du noen gang vil gjøre... hvorfor skriver du om meg? Hvorfor skriver du heller ikke om deg selv?

Det er da for faen du som skriver om deg selv, noe jeg svarte på. Makan.

Skjønner godt at du ikke fungerer i jobb, med slik rar oppførsel.

petter smart
Skrevet

holdt på å stryke i skolen.... trenger ikke egentlig flere eksempler....

kan også nevne kjell inge røkke....

da har vi både en intellektuell begavelse og en samfunnsbegavelse...

som har klart seg bra uten skole

Så fordi to personer klarte seg fint uten skole så burde vi avskaffet den offentlige skolen? Den logikken var tynn.

Tenk på alle de som ikke ville klart seg uten skole. Det er langt flere enn de som klarer seg uten skole.

Og det skadet jo verken Einstein eller Røkke at vi har en offentlig skole. Så hvorfor avskaffe den da?

petter smart
Skrevet

Ja, tenk deg mulighetene, før du ser alle de negative sidene av det da...

tenk deg mulighetene.,...!

Går du noen hundre år tilbake i tid fikk få personer utdannelse. Var det noe bedre da? Nei, folk var uvitende og fattige. Vi skylder mye av vår velstand til den offentlige skolen.

Gjest Fann Kilvik
Skrevet

Boktips: "Hvis skolen ikke fantes", av Nils Christie.

Gjest Persille
Skrevet

ja man fødes inn i livet....

...hvorfor er det gitt at skolen er så veldig smart trekk?

Det er gitt at du forbedrer sjansen for å klare deg bra når du utvider kunnskapsspekteret, viten og forståelse for verden rundt deg.

Derfor er skole en god plan.

Gjest Signert
Skrevet

Hadde jeg visst at jeg noen gang kom til å si dette da jeg var 10-12 år, ville jeg trodd at jeg var gal. Men jeg klarer knapt å leve uten skolen. Ingen ting er så kjedelig som sommerferien. Jeg får jo ikke én utfordring! Sommerjobben min består i å scanne varer i en kasse. Er jeg heldig oppstår det et problem jeg må bruke hodet for å løse. DA trives jeg, men antagelig ikke kunden... Gleder meg til skolen begynner igjen! Tror jeg må tyvstarte litt i sommerferien;)

Gjest Signert
Skrevet

synes jeg ikke. Eneste jeg ønsket at flere privatskoler fikk tillatelse. Religiøs rettning bør ikke være kriterie. Men ulike måter å undervise på etc. Steinerskolen er et slikt alternativt , men finnes svært andre i den andre kategorien som er mer kunnskapsbasert . Dessverre gjør norske elever det svært dårlig i de typiske basisfagene i forhold til elever i andre land .Og vi er et av de landene som bruker mest penger på skole pr elev i verden.

Å si at vi skal kutte ut skolen , helt utrolig. Man har jo lov å velge hjemmeundervisning etc i norge ,

Enig! Jeg gikk på privatskole på videregående. Der fulgte de den "gamle skole", dvs. tavleundervisning og linjedeling. Dette gjorde skolen mye mer effektiv. Var på skolen fra 9-14:30 hver dag og lærte mye mer enn jeg lærte i den offentlige skolen.

Gjest a survivor
Skrevet

Det er da for faen du som skriver om deg selv, noe jeg svarte på. Makan.

Skjønner godt at du ikke fungerer i jobb, med slik rar oppførsel.

Jeg prater om meg selv ja.

Og det oppfordrer jeg alle andre til å gjøre oss.

Dere kan ikke vite mer om meg selv enn det jeg selv vet.

Gjest a survivor
Skrevet

Så fordi to personer klarte seg fint uten skole så burde vi avskaffet den offentlige skolen? Den logikken var tynn.

Tenk på alle de som ikke ville klart seg uten skole. Det er langt flere enn de som klarer seg uten skole.

Og det skadet jo verken Einstein eller Røkke at vi har en offentlig skole. Så hvorfor avskaffe den da?

Tenk på alle som blir skadet av skolen da?

Gjest a survivor
Skrevet

Går du noen hundre år tilbake i tid fikk få personer utdannelse. Var det noe bedre da? Nei, folk var uvitende og fattige. Vi skylder mye av vår velstand til den offentlige skolen.

Har du lest Thomas Bernard?

Gjest a survivor
Skrevet

Boktips: "Hvis skolen ikke fantes", av Nils Christie.

Er Christie positiv eller negativ eller nøytral eller noe midt i mellom til skolen?

Gjest a survivor
Skrevet

Det er gitt at du forbedrer sjansen for å klare deg bra når du utvider kunnskapsspekteret, viten og forståelse for verden rundt deg.

Derfor er skole en god plan.

Jomen det jeg mener er at det er jo mange andre kilder til kunnskap enn akkurat på skolen. Man kunne jo lest de bøkene selv på egen hånd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...