Gjest a survivor Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Hadde jeg visst at jeg noen gang kom til å si dette da jeg var 10-12 år, ville jeg trodd at jeg var gal. Men jeg klarer knapt å leve uten skolen. Ingen ting er så kjedelig som sommerferien. Jeg får jo ikke én utfordring! Sommerjobben min består i å scanne varer i en kasse. Er jeg heldig oppstår det et problem jeg må bruke hodet for å løse. DA trives jeg, men antagelig ikke kunden... Gleder meg til skolen begynner igjen! Tror jeg må tyvstarte litt i sommerferien;) Jeg likte skolen godt jeg også 0 Siter
petter smart Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Tenk på alle som blir skadet av skolen da? Hvem er det da? De færreste blir skadet av skolen. Det er nok en del som faller utenom, men det er naivt å tro at de ville fått det så mye bedre uten skolen. 0 Siter
Gjest Fann Kilvik Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Er Christie positiv eller negativ eller nøytral eller noe midt i mellom til skolen? Han er konstruktivist.. 0 Siter
petter smart Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Har du lest Thomas Bernard? Nei, burde jeg det? 0 Siter
petter smart Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Jomen det jeg mener er at det er jo mange andre kilder til kunnskap enn akkurat på skolen. Man kunne jo lest de bøkene selv på egen hånd. Man kunne ikke lest noen bøker dersom man ikke lærte å lese. Og før vi fikk offentlig skole kunne få folk lese. Hvem skulle lære dem det? Foreldrene kunne jo ikke lese og da kunne de ikke lære barna å lese heller. Og det er jo ingen begrensning på hvor mye du kan lære av foreldre eller på andre måter. Skolen setter ingen begrensninger på dette. Den sørger bare for at alle får et visst minimum av kunnskap, helt uavhengig av deres øvrige muligheter til å lære. 0 Siter
Gjest Violsa Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Jomen det jeg mener er at det er jo mange andre kilder til kunnskap enn akkurat på skolen. Man kunne jo lest de bøkene selv på egen hånd. Vel når jeg gikk på skolen så måtte man lese endel klassis norsk skjønnlitteratur , hamsun og sånt som jeg ellers aldri ville oppdaget. Og i forhold til den såkalte norske enhetsskolen skulle jeg få et objektiv syn på historie og samfunnsfag som er fagene som er mest spennende fra min synsvinkel. Sånn i ettertid mener jeg at undervisningen var preget av at alle lærerne var sver eller ap folk omtrent. Han ene lærern som gjorde at jeg virkelig fikk den interessen var utrolig inspirerende , et skinnende lys i en litt vanskelig tid på hjemmefronten. Jeg vedder på jeg sympatiserte med sv når jeg var kanskje 12-13 år. Når jeg kjøper bøker nå er det ofte av forfattere jeg liker , som er noenlunde enig med meg politisk etc og som er fornuftige mennesker .. hehe . Ville aldri kjøpe en bok av Erling Borgen feks. Selv om han sikkert har noe lurt å si også. Nå ble jeg nettopp ferdig med oriana fallacis bok hun skrev rett etter september 11 . En veldig kjent italiensk journalist som har intervjuet de fleste verdensledere 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Hvem er det da? De færreste blir skadet av skolen. Det er nok en del som faller utenom, men det er naivt å tro at de ville fått det så mye bedre uten skolen. Det er vel overhodet ikke naivt å tro. Det er ikke naturlig for mennesket å sitte fordypet i bøker. Det er noe som har kommet inn de siste 200 år for almennheten. 200 år er en liten periode av de noen tusen år menneskene har eksistert. 0 Siter
Gjest Violsa Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Man kunne ikke lest noen bøker dersom man ikke lærte å lese. Og før vi fikk offentlig skole kunne få folk lese. Hvem skulle lære dem det? Foreldrene kunne jo ikke lese og da kunne de ikke lære barna å lese heller. Og det er jo ingen begrensning på hvor mye du kan lære av foreldre eller på andre måter. Skolen setter ingen begrensninger på dette. Den sørger bare for at alle får et visst minimum av kunnskap, helt uavhengig av deres øvrige muligheter til å lære. joda , selvfølgelig. Glad vi har offentlig skole jeg , men den er altfor dårlig. Feks er det noen som sliter med realfag. Realfag er noe endel trenger å få inn med teskje. Man trenger mye øvelse og jobb for å bli god i det .Men i norge har man lavt timeantall matematikk og naturfag i grunnskolen ihvertfall. Dessuten ville det vært lurt å undervise det på forskjellig nivå. Slik at de som tar det lett også slipper å kjede seg. Men alle skal jo være så forbannede like .Noe vi ikke er. 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Det er vel overhodet ikke naivt å tro. Det er ikke naturlig for mennesket å sitte fordypet i bøker. Det er noe som har kommet inn de siste 200 år for almennheten. 200 år er en liten periode av de noen tusen år menneskene har eksistert. Ja, såklart vil også noen hevde 2 millioner år.. men uansett... 200 år er en svært kort periode i menneskers historie. Så det er ikke naturlig for de fleste mennesker å fordype seg i bøker. 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Nei, burde jeg det? Jeg kan ikke vite noe mer om deg selv, enn det du selv gjør. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Jomen det jeg mener er at det er jo mange andre kilder til kunnskap enn akkurat på skolen. Man kunne jo lest de bøkene selv på egen hånd. Når man er ti år? Så setter man seg ned og leser bøker på egenhånd? Og hva med når bøkene må forklares? 0 Siter
petter smart Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Det er vel overhodet ikke naivt å tro. Det er ikke naturlig for mennesket å sitte fordypet i bøker. Det er noe som har kommet inn de siste 200 år for almennheten. 200 år er en liten periode av de noen tusen år menneskene har eksistert. Hvis man skal se på ting i et evolusjonsperspektiv, så er nesten ingenting av det vi gjør og har rundt oss naturlig for oss. Samtidig er vi ekstremt gode på å tilpasse oss. Og vi har hjerne til både å lese og lære. Mener du at ting var bedre før? Har ikke verden utviklet seg til det bedre for mennesket med økt kunnskap? Jeg mener det har det. Skal man forkaste alt nytt fordi det ikke har eksistert i tusenvis av år? 0 Siter
petter smart Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Jeg kan ikke vite noe mer om deg selv, enn det du selv gjør. Rent teoretisk er det godt mulig for deg å vite mer om meg enn jeg selv gjør. Manglende selvinnsikt er ikke uvanlig blant folk. 0 Siter
petter smart Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 joda , selvfølgelig. Glad vi har offentlig skole jeg , men den er altfor dårlig. Feks er det noen som sliter med realfag. Realfag er noe endel trenger å få inn med teskje. Man trenger mye øvelse og jobb for å bli god i det .Men i norge har man lavt timeantall matematikk og naturfag i grunnskolen ihvertfall. Dessuten ville det vært lurt å undervise det på forskjellig nivå. Slik at de som tar det lett også slipper å kjede seg. Men alle skal jo være så forbannede like .Noe vi ikke er. At den offentlige skolen kunne vært bedre er vel de fleste enige i. Skolen i dag er for mye lek og norsk/samfunnsfag. Naturfagene er litt glemt. Sikkert litt fordi få lærere kan noe særlig om det. Når det gjelder å undervise på ulike nivå har dette vært prøvd flere ganger. Det har alltid endt med sterke protester fra foreldrene til barna som vurderes som "svake" i et fag. Det skal jo ikke være tapere i norge. Alle skal være like. Og da ender en opp med et system der de flinkeste kjeder seg og de dårligste ikke klarer å holde følge. 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Det er da for faen du som skriver om deg selv, noe jeg svarte på. Makan. Skjønner godt at du ikke fungerer i jobb, med slik rar oppførsel. Og jeg diskuterer selvsagt ikke slik som dette på jobb. Selvsagt ikke. 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Når man er ti år? Så setter man seg ned og leser bøker på egenhånd? Og hva med når bøkene må forklares? Man har en naturlig alder for det meste. Hvorfor skal vi på død og liv presse gjennom slik kunnskap så tidlig til alle mennesker? 0 Siter
mrxx Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Jeg prater om meg selv ja. Og det oppfordrer jeg alle andre til å gjøre oss. Dere kan ikke vite mer om meg selv enn det jeg selv vet. Selvsagt vet ikke vi noe om deg, skjønner ikke hvorfor du maser om det eller hvor du har det i fra. Snakker du om deg selv i innleggene her må du regne med at vi svarer på det. Hvis du ikke tåler det bør du heller ikke svare slik du gjør og snakke om deg selv. Vi gjør jo ikke annet enn å svare på innleggene dine på en seriøs måte. 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Hvis man skal se på ting i et evolusjonsperspektiv, så er nesten ingenting av det vi gjør og har rundt oss naturlig for oss. Samtidig er vi ekstremt gode på å tilpasse oss. Og vi har hjerne til både å lese og lære. Mener du at ting var bedre før? Har ikke verden utviklet seg til det bedre for mennesket med økt kunnskap? Jeg mener det har det. Skal man forkaste alt nytt fordi det ikke har eksistert i tusenvis av år? Jeg tror ikke noe er totalt sett så veldig mye verre eller bedre enn før. Materielt sett så har man det nok veldig mye bedre nå. Men mentalt sett, så har man det nok veldig mye verre nå. Og åndelig sett, så er det variasjoner til alle tider. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 holdt på å stryke i skolen.... trenger ikke egentlig flere eksempler.... kan også nevne kjell inge røkke.... da har vi både en intellektuell begavelse og en samfunnsbegavelse... som har klart seg bra uten skole Albert Einstein var ikke god i alle fag nei, men gjorde det derimot meget bra i matematikk og fysikk på skolen, noe som garantert la grunnlaget for det han presterte etterpå. Broren til huslegen hadde sikkert innvirkning, i tillegg til familiebedriften, men da snakker vi mer om ispirasjon, om å vekke interessen. Det var studiene som tok han videre. Du kan jo argumentere for at alt kan gjøres hjemme, problemet er at ikke alle har en som er pedagog, flink i matte, språk og historie f.eks. tilgjengelig hjemme. Innehar en hjemme alle de kunnskapsområdene man har tilgang til på skolen, er man avhengig av at denne personen ikke jobber. At du ikke har fått bruk for alt du lærte, er vel ikke så rart. Tenk heller på alle mulighetene du ble gitt, ved å bli gjort oppmerksom på så mange fagfelt. Og du kan garantert trekke veksler på det meste av det, på en eller annen måte. Men du har sikkert glemt mye. Hva når du eller jeg skal lære noen noe? Og vi bare husker det vi var flinke i? Tror du ikke kunnskapene skrumper grundig inn, generasjon for generasjon? :-) Lurer på om du prøver å finne grunner for å forenkle og stoppe verden. Vet ikke om det er fordi du vil av eller på... Uansett er det ikke vits å grave seg ned i dype filosoferinger, se f.eks. på Einstein; hvor lykkelig var han? Hvor lykkelig klarte han å gjøre de rundt seg? Vi er så intelligente at vi klarer å drive oss selv til vanvidd om vi graver oss ned i tanker. De aller smarteste er kanskje de som klarer å leve i nuet, glede seg over små ting, samtidig som de gjør nok kjedelige ting til at de har grunnlag for å klare seg fremover? Veien blir til mens du går. Men du må gå da! Ikke sitte på gjerdet og gruble, vente på at ting skal endre seg, og lure på hvorfor ting ble som de ble :-) 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Rent teoretisk er det godt mulig for deg å vite mer om meg enn jeg selv gjør. Manglende selvinnsikt er ikke uvanlig blant folk. Ingen kan se inn i andre. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.