Gå til innhold

Skolen er et feilsteg

Anbefalte innlegg

Gjest Violsa
Skrevet

At den offentlige skolen kunne vært bedre er vel de fleste enige i.

Skolen i dag er for mye lek og norsk/samfunnsfag. Naturfagene er litt glemt. Sikkert litt fordi få lærere kan noe særlig om det.

Når det gjelder å undervise på ulike nivå har dette vært prøvd flere ganger. Det har alltid endt med sterke protester fra foreldrene til barna som vurderes som "svake" i et fag. Det skal jo ikke være tapere i norge. Alle skal være like. Og da ender en opp med et system der de flinkeste kjeder seg og de dårligste ikke klarer å holde følge.

ja ,

synes det er en god ide jeg. Kommer ann på hvordan lærern som evt må undervise de "svake" ser på det , og hvordan de behandler elevene.Og at systemet er fleksibelt. Og man kan hele tiden feks ta A-levels i faget. Hvis man var på B.

Hvis eleven sliter med noen fag kan foreldre ansette privatlærere.Støtte opp mer med leksehjel om de har mulighet. frivillig ekstraundervisning.

Men det kommer ALDRI til å skje i norge. Vi er livredde for å stigmatisere noen.

Verden er tøff og man får ikke stjerne i boka hos arbeidsgiver for å kun ha deltatt.Selv om du ikke klarer basic krav i Gym får du en gjenomsnittskarakter bare du er med , og gjør en innsats.

Like greit å først som sist lære seg at ferdigheter og evner vil bli målt også når man arbeider , etc

Videoannonse
Annonse
  • Svar 175
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

13

• petter smart

9

• Goliath

8

• NeaNoor

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest a survivor
Skrevet

Albert Einstein var ikke god i alle fag nei, men gjorde det derimot meget bra i matematikk og fysikk på skolen, noe som garantert la grunnlaget for det han presterte etterpå.

Broren til huslegen hadde sikkert innvirkning, i tillegg til familiebedriften, men da snakker vi mer om ispirasjon, om å vekke interessen. Det var studiene som tok han videre.

Du kan jo argumentere for at alt kan gjøres hjemme, problemet er at ikke alle har en som er pedagog, flink i matte, språk og historie f.eks. tilgjengelig hjemme. Innehar en hjemme alle de kunnskapsområdene man har tilgang til på skolen, er man avhengig av at denne personen ikke jobber.

At du ikke har fått bruk for alt du lærte, er vel ikke så rart. Tenk heller på alle mulighetene du ble gitt, ved å bli gjort oppmerksom på så mange fagfelt. Og du kan garantert trekke veksler på det meste av det, på en eller annen måte.

Men du har sikkert glemt mye. Hva når du eller jeg skal lære noen noe? Og vi bare husker det vi var flinke i? Tror du ikke kunnskapene skrumper grundig inn, generasjon for generasjon? :-)

Lurer på om du prøver å finne grunner for å forenkle og stoppe verden. Vet ikke om det er fordi du vil av eller på... Uansett er det ikke vits å grave seg ned i dype filosoferinger, se f.eks. på Einstein; hvor lykkelig var han? Hvor lykkelig klarte han å gjøre de rundt seg?

Vi er så intelligente at vi klarer å drive oss selv til vanvidd om vi graver oss ned i tanker. De aller smarteste er kanskje de som klarer å leve i nuet, glede seg over små ting, samtidig som de gjør nok kjedelige ting til at de har grunnlag for å klare seg fremover? Veien blir til mens du går. Men du må gå da! Ikke sitte på gjerdet og gruble, vente på at ting skal endre seg, og lure på hvorfor ting ble som de ble :-)

Grunnen til at jeg skriver dette er todelt:

1. Jeg fikk det ut av min utdanning som jeg hadde tenkt på forhånd. Altså ikke grunnskole, men høyere utdanning.

2. Psykiatrien lærer masse feil i sin utdanning. Det blir de nødt til å gjøre, som ledet meg ut i denne situasjonen.

Alle fagfelt har sånn sett feil i seg selvsagt.

Men personlig for meg med det veldig gode utgangspunktet, kunne jo valgt hvilken som helst utdanning, så havner jeg i et fag som jeg ikke trives sosialt i. Men det ville hendt uansett. Men ikke sikkert, fordi jeg syns studiet var så veldig teoretisk. Jeg hadde trodd på forhånd at det var mye mer yrkesrettet. Men det var jo bare en hel rekke teoretiske fag man lærte.

Gjest a survivor
Skrevet

Selvsagt vet ikke vi noe om deg, skjønner ikke hvorfor du maser om det eller hvor du har det i fra. Snakker du om deg selv i innleggene her må du regne med at vi svarer på det. Hvis du ikke tåler det bør du heller ikke svare slik du gjør og snakke om deg selv.

Vi gjør jo ikke annet enn å svare på innleggene dine på en seriøs måte.

Jeg tåler det selvsagt. Hva får deg til å tro noe annet?

Men jeg skjønner ikke hva som er så interessant for dere å prate om meg eller andre... hvorfor prater dere ikke heller om dere selv?

petter smart
Skrevet

Ingen kan se inn i andre.

Nei, men ved å observere noen kan en finne ut svært mye om dem.

Du har skrevet mange innlegg her inne og dermed vil folk vite en del om deg.

I praksis vil de ikke vite mer enn deg selv, men de kan vite ting du ikke vet.

Gjest a survivor
Skrevet

Nei, men ved å observere noen kan en finne ut svært mye om dem.

Du har skrevet mange innlegg her inne og dermed vil folk vite en del om deg.

I praksis vil de ikke vite mer enn deg selv, men de kan vite ting du ikke vet.

Ja, såklart de som kjenner meg fra utsiden, vet mer enn de som ikke gjør det.

Men det er ikke det som er poenget.

Poenget er at andre aldri kan vite mer om en person, enn det personen selv vet om seg selv.

Det hele handler jo om ens hjerne. Ingen kan se inn i den..

...de kan se adferd og utseende ja... men ikke mer... og de to tingene er jo ikke egentlig en selv...

det er jo det som styrer ens adferd og ens utseende som er en selv..

..altså ens tanker og følelser.

Ens tanker og følelser kan ingen andre en selv vite om er korrekte eller ei.

Skrevet

Jeg tåler det selvsagt. Hva får deg til å tro noe annet?

Men jeg skjønner ikke hva som er så interessant for dere å prate om meg eller andre... hvorfor prater dere ikke heller om dere selv?

Så lenge du svarer som du gjør så virker det ikke som om du tåler det.

Jeg snakket om deg fordi du selv snakket om deg selv. Da er det naturlig at jeg svarer på det du selv skriver. Skjønner ikke at du ikke forstår det.

Gjest Violsa
Skrevet

1. Jeg fikk det ut av min utdanning som jeg hadde tenkt på forhånd. Altså ikke grunnskole, men høyere utdanning.

2. Psykiatrien lærer masse feil i sin utdanning. Det blir de nødt til å gjøre, som ledet meg ut i denne situasjonen.

Men personlig for meg med det veldig gode utgangspunktet, kunne jo valgt hvilken som helst utdanning, så havner jeg i et fag som jeg ikke trives sosialt i. Men det ville hendt uansett. Men ikke sikkert, fordi jeg syns studiet var så veldig teoretisk. Jeg hadde trodd på forhånd at det var mye mer yrkesrettet. Men det var jo bare en hel rekke teoretiske fag man lærte.

Du vet sånne teite amerikanske high school filmer.

Jeg synes det var sånn når jeg gikk på videregående skole.

Såkalte kule fotballgutter som herset med nerder. Pene vellykkede berter som drev og rakket ned på de som var enten overvektige ,eller om de ikke hadde råd til å handle på bokstadveien .De nerdete jentene var misunnelig på de såkalt pene og vellykket men trøstet seg og baksnakket at de sikkert var stokk dumme og overfladiske.

Jeg trodde at det var fordi folk bare var umodne. Men sånn er det ikke. Man treffer sånne mennesker igjenom hele livet som vil prøve å tråkke på andre og føle seg liten. Si sårende ting.Så man må lære og forsvare seg , skaffe tykk hud. Vet om noen jenter som blir dypt såret og fornærmet hvis hun i butikken sier at den toppen der var nok for liten til deg. Folk sier ubetenksomme og dumme ting hele tiden. Uten å være onde i det hele tatt. Så er det de som liker å tråkke på andre for å hevde seg selv.

Like greit å lære seg hvordan verden fungerer først som sist.

så man ikke går med noen slags illusjon . Hehe..var veldig avsporing. Men sånn er nå jeg. Ene øyeblikket tenker jeg på om det kan bli terror i norge , så ser jeg nugattireklame og tenker..hmmm..det hadde vært godt.. hehe

mil1365380270
Skrevet

Hva er planene dine fremover da? Ny utdannelse? Gå opp som privatist? Begynne i en selvhjelpsgruppe for å ta tak i de sosiale problemene du har? Andre planer? :-)

Gjest Violsa
Skrevet

Man kunne ikke lest noen bøker dersom man ikke lærte å lese. Og før vi fikk offentlig skole kunne få folk lese. Hvem skulle lære dem det? Foreldrene kunne jo ikke lese og da kunne de ikke lære barna å lese heller.

Og det er jo ingen begrensning på hvor mye du kan lære av foreldre eller på andre måter. Skolen setter ingen begrensninger på dette. Den sørger bare for at alle får et visst minimum av kunnskap, helt uavhengig av deres øvrige muligheter til å lære.

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/1.680650

Gjest a survivor
Skrevet

Så lenge du svarer som du gjør så virker det ikke som om du tåler det.

Jeg snakket om deg fordi du selv snakket om deg selv. Da er det naturlig at jeg svarer på det du selv skriver. Skjønner ikke at du ikke forstår det.

Hva er det ved det jeg skriver som gjør at du ikke tror at jeg tåler folk som sier meg imot? I mer enn sju år har folk talt meg imot.

Det er jo ikke meg denne tråden handler om. Det er jo skole.

Gjest a survivor
Skrevet

Du vet sånne teite amerikanske high school filmer.

Jeg synes det var sånn når jeg gikk på videregående skole.

Såkalte kule fotballgutter som herset med nerder. Pene vellykkede berter som drev og rakket ned på de som var enten overvektige ,eller om de ikke hadde råd til å handle på bokstadveien .De nerdete jentene var misunnelig på de såkalt pene og vellykket men trøstet seg og baksnakket at de sikkert var stokk dumme og overfladiske.

Jeg trodde at det var fordi folk bare var umodne. Men sånn er det ikke. Man treffer sånne mennesker igjenom hele livet som vil prøve å tråkke på andre og føle seg liten. Si sårende ting.Så man må lære og forsvare seg , skaffe tykk hud. Vet om noen jenter som blir dypt såret og fornærmet hvis hun i butikken sier at den toppen der var nok for liten til deg. Folk sier ubetenksomme og dumme ting hele tiden. Uten å være onde i det hele tatt. Så er det de som liker å tråkke på andre for å hevde seg selv.

Like greit å lære seg hvordan verden fungerer først som sist.

så man ikke går med noen slags illusjon . Hehe..var veldig avsporing. Men sånn er nå jeg. Ene øyeblikket tenker jeg på om det kan bli terror i norge , så ser jeg nugattireklame og tenker..hmmm..det hadde vært godt.. hehe

Sånn er det ja :)

Gjest a survivor
Skrevet

Hva er planene dine fremover da? Ny utdannelse? Gå opp som privatist? Begynne i en selvhjelpsgruppe for å ta tak i de sosiale problemene du har? Andre planer? :-)

Løse problemene for meg selv, slik jeg alltid har gjort.

Gjest a survivor
Skrevet

Med en ting i tillegg til det jeg gjort før. Nemlig legge hele livet mitt i Jesus hender. Jeg har jo gjort dette før også. Men ikke i så stor grad som nå.

Gjest Violsa
Skrevet

Hva er det ved det jeg skriver som gjør at du ikke tror at jeg tåler folk som sier meg imot? I mer enn sju år har folk talt meg imot.

Det er jo ikke meg denne tråden handler om. Det er jo skole.

du skriver jo ytterst subjektivt da.

Du har tydeligvis et eller annet negativt mot skole også pga egenerfaring , akkurat som med med psykiatrien . skal vi plutselig bare nedlegge hele greia fordi du føler det har vært borkastet eller noe , og sette spørsmål med hele skolesysteme på grunn av det du har opplevd . virker litt søkt og lite konkret og svevende til tider.

Gjest a survivor
Skrevet

du skriver jo ytterst subjektivt da.

Du har tydeligvis et eller annet negativt mot skole også pga egenerfaring , akkurat som med med psykiatrien . skal vi plutselig bare nedlegge hele greia fordi du føler det har vært borkastet eller noe , og sette spørsmål med hele skolesysteme på grunn av det du har opplevd . virker litt søkt og lite konkret og svevende til tider.

Jeg har aldri sagt at verken skole eller psykiatri skal nedlegges.

Psykiatri har mange nytte av. Derfor må den bestå.

Det jeg skriver om skole var jo for å frem endel tanker omkring dette.

Jeg likte skolen veldig godt jeg.

Og jeg skriver subjektivt ja.

Den som hevder å skrive objektivt, er på ville veier.

Gjest Violsa
Skrevet

joda. Men har noe med å være mer konkret.

Si hva som er galt med skolen slik den er i dag?

hva som er alternative?

er det den offentlige skolen som det er noe galt med?

argumenter.

konkretisere. Jeg skriver da "objektiv" om islam men med argumenter og fakta som det er ihvertfall meninger skal bygge opp hva jeg mener da. Og er jo ikke særlig glad i fredens religion.

snakker ikke om å være objektiv. Men at man ihvertfall konkretiserer litt.

Gjest Violsa
Skrevet

eller er vel bare jeg som er enkel og dum da.

Hvis jeg holder et eple i hånda så står ikke jeg og lurer på om det egentlig er en appelsin.

angående hva er virkelighet og sånn som du har spurt om tidligere :)

Gjest a survivor
Skrevet

joda. Men har noe med å være mer konkret.

Si hva som er galt med skolen slik den er i dag?

hva som er alternative?

er det den offentlige skolen som det er noe galt med?

argumenter.

konkretisere. Jeg skriver da "objektiv" om islam men med argumenter og fakta som det er ihvertfall meninger skal bygge opp hva jeg mener da. Og er jo ikke særlig glad i fredens religion.

snakker ikke om å være objektiv. Men at man ihvertfall konkretiserer litt.

For å si det hele veldig kort:

Jeg vil ikke noe mer med psykiatri å gjøre i mitt liv.

Dette budskapet kunne jeg gjentatt med denne ordlyd i stedet for hvert eneste innlegg jeg har skrevet her på DOL.

Det er en eneste grunn til at jeg skriver her og det er at psykiatrien vil jeg ikke ha noe med å gjøre i mitt liv.

Tanken bak det med skole var også mye direkte det at psykiaterne læres opp i en skole. De læres opp til å lese. Ikke til å tenke.

Gjest a survivor
Skrevet

eller er vel bare jeg som er enkel og dum da.

Hvis jeg holder et eple i hånda så står ikke jeg og lurer på om det egentlig er en appelsin.

angående hva er virkelighet og sånn som du har spurt om tidligere :)

ingen er enkle og dumme.

alle er vi avanserte mennesker.

Gjest Violsa
Skrevet

For å si det hele veldig kort:

Jeg vil ikke noe mer med psykiatri å gjøre i mitt liv.

Dette budskapet kunne jeg gjentatt med denne ordlyd i stedet for hvert eneste innlegg jeg har skrevet her på DOL.

Det er en eneste grunn til at jeg skriver her og det er at psykiatrien vil jeg ikke ha noe med å gjøre i mitt liv.

Tanken bak det med skole var også mye direkte det at psykiaterne læres opp i en skole. De læres opp til å lese. Ikke til å tenke.

jo sant det.

forhåpentligvis skal man jo lære det i løpet av skolegangen.Kritisk tankegang og slikt.

Er ikke rart i psykiatere som oftest jobber på sykehusene er medisinorienterte da. De er jo utdannete leger.

har du gått til "bare" psykolog noengang?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...