Gå til innhold

Skolen er et feilsteg

Anbefalte innlegg

Gjest a survivor
Skrevet

jo sant det.

forhåpentligvis skal man jo lære det i løpet av skolegangen.Kritisk tankegang og slikt.

Er ikke rart i psykiatere som oftest jobber på sykehusene er medisinorienterte da. De er jo utdannete leger.

har du gått til "bare" psykolog noengang?

Ja har det. Det var et fremskritt. Men viste seg at heller ikke psykologien har forstått problemet med tvang dypt nok.

Men det kommer nye generasjoner.. Og mye vil nok være lært om 15 år allerede.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 175
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

13

• petter smart

9

• Goliath

8

• NeaNoor

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest a survivor
Skrevet

jo sant det.

forhåpentligvis skal man jo lære det i løpet av skolegangen.Kritisk tankegang og slikt.

Er ikke rart i psykiatere som oftest jobber på sykehusene er medisinorienterte da. De er jo utdannete leger.

har du gått til "bare" psykolog noengang?

Jeg tror nok at sosiologene er nærmest til å forstå problemet med tvang.

Sosiologi hander om samkvem mellom mennesker.

Psykologi og psykiatri hander kun om mennesket selv.

Skrevet

Hvis DU kunne klart det uten skolen... så kunne vel andre også klart det..

....de ville jo da fått omsorgspersoner.... og ikke lærere...

jeg tror vel at omsorgspersoner er bedre i stand til slikt enn lærere...

Vel, jeg hadde vel blitt hos den hyggelige nabokonen som lat mannen misbruke meg! Hadde nok lært masse! Trivdes ikke veldig godt på skolen, men betraktelig bedre enn alternativet. For min del. For andre kan det nok bli motsatt.

Gjest Samfunnskritiker
Skrevet

En eller annen form for utdannelse/læring må alle barn og unge få - hvis ikke vil de ikke klare seg i samfunnet rundt dem når de vokser opp.

Nøyaktig det samme gjelder for de mer "høyerestående" dyr i naturen.

Måten denne utdannelsen/læringen må foregå på, avhenger av hvordan samfunnet ellers fungerer.

Og i vårt samfunn er det neppe noen annen mulighet enn tvungen skole.

Det er i hvert fall ingen løsning å la dette bli foreldrenes ansvar. For i det samfunnet vi har, så har foreldre hverken tid eller kunnskap nok til å bli gitt et slikt ansvar.

Helt enig med deg. Har vært inne i forum et par uker tid- og her er det MYE rart.

Godt ikke hver enkelt skal ta valg i forhold til egenes barn læring!

Gjest Samfunnskritiker
Skrevet

Nettopp ja... men hjemmeundervisning skulle ikke vært obligatorisk.

hvorfor skal staten påtrenge kunnskap på folk som gjerne heller ville gjort noe annet?

mange tenåringer jobber jo mer enn de bruker tid på skolen...

Hva hadde det blitt av folkene som hadde valgt bort skolen?

Jeg syns forøvrig det er mange som velger bort alt for mye, slik det er i dag.

Gjest Samfunnskritiker
Skrevet

Jaha, så det er ikke nødvendig at vi har lært oss å lese og skrive da kanskje?

Viss grunnleggende lærdom må vi ha, men det er ikke nødvendigvis slik at de som har høy utdannelse behøver å gjøre skikkelig kariere.

Men samfunnet trenger høyere utdannelser så alt blir lettere å forstå.

Hvorfor tror du at vi før i tiden trodde på alt mulig slags tull? Se bare på endel land hvor troen på det utroligste rariteter foregår. Årsaken er at de ikke har forutsetning for å vurdere hvor sannsynlig det er.

Jo mindre du vet og klarer å vurdere jo enklere er det å tro at det bor små nisser på låven din.

morsom du.

Gjest Samfunnskritiker
Skrevet

Det jeg vil frem til, er at jeg trengte ikke skolen selv.

Men jeg er vel en looser da... selv om jeg fikk veldig gode karakterer på skolen.

For meg virker det ut som om tilbudet ditt på skolen, ikke var tilpasset nok.

Gjest Samfunnskritiker
Skrevet

Jeg prater om meg selv ja.

Og det oppfordrer jeg alle andre til å gjøre oss.

Dere kan ikke vite mer om meg selv enn det jeg selv vet.

Det ligger ALLTI mye mellom linjene, hvis du skjønner. Ikke alt må sies!

Gjest a survivor
Skrevet

Hva hadde det blitt av folkene som hadde valgt bort skolen?

Jeg syns forøvrig det er mange som velger bort alt for mye, slik det er i dag.

Mange hadde blitt enda dyktigere håndverkere enn de er idag.

Mange hadde blitt enda rikere enn de er idag, siden de ikke ville følt det vanskelig å starte forretningsvirksomhet tidligere.

Mange hadde sluppet å bli "sosiale" tilfeller, siden de ikke ville følt seg mislykket på skolen.

Og mange flere ville blitt kunstnere, tror jeg. For skolen er ikke akkurat gode til å spre kreativitet.

Gjest Samfunnskritiker
Skrevet

eller er vel bare jeg som er enkel og dum da.

Hvis jeg holder et eple i hånda så står ikke jeg og lurer på om det egentlig er en appelsin.

angående hva er virkelighet og sånn som du har spurt om tidligere :)

Var det en appelsin?

Gjest a survivor
Skrevet

For meg virker det ut som om tilbudet ditt på skolen, ikke var tilpasset nok.

Personlig likte jeg skolen veldig godt jeg. Og jeg fikk gode karakterer også.

Skolen i seg selv altså.

Gjest Violsa
Skrevet

En eller annen form for utdannelse/læring må alle barn og unge få - hvis ikke vil de ikke klare seg i samfunnet rundt dem når de vokser opp.

Nøyaktig det samme gjelder for de mer "høyerestående" dyr i naturen.

Måten denne utdannelsen/læringen må foregå på, avhenger av hvordan samfunnet ellers fungerer.

Og i vårt samfunn er det neppe noen annen mulighet enn tvungen skole.

Det er i hvert fall ingen løsning å la dette bli foreldrenes ansvar. For i det samfunnet vi har, så har foreldre hverken tid eller kunnskap nok til å bli gitt et slikt ansvar.

jo , feks det å kunne søke seg på din skolene som er gode uavhengig av hvor man bor.

At man ikke kun får økonomisk støtte til livsynskoler.

Også rene kommersielle skoler,som har sin egen pedagogikk.Gode skoler hvor elevene gjør det bra og lærerne er flinke .Vi har jo læreplan og alt det der som må følges. Men mer valgfrihet er tingen. Her hvor jeg bor er det både muslimer og kristne barn som lærer at kvinnen hører hjemme på kjøkkenbenken etc. barneskole , godkjent av staten.

Vet ikke. Er ikke helt enig med den såkalte enhetsskolen.

Men skal man ikke ha enhetsskolen og valgfrihet som krf og høyre er så ivrig på samme tid så risikerer man å ha fundamentalist kristne skoler , og koranskoler i oslo.

Gjest a survivor
Skrevet

Kan du utdype spørsmålet ditt?

Gjest Samfunnskritiker
Skrevet

holdt på å stryke i skolen.... trenger ikke egentlig flere eksempler....

kan også nevne kjell inge røkke....

da har vi både en intellektuell begavelse og en samfunnsbegavelse...

som har klart seg bra uten skole

Finnes det mange som Røkke?

Gjest a survivor
Skrevet

Finnes det mange som Røkke?

Ja, det vil jeg tro. Ikke i kvantitet. Men i kvalitet.

Ikke mange blir milliardærer.

Men jeg vil tippe at det fins ganske mange som brødfør seg pga egen innsats uten skolering.

Gjest Samfunnskritiker
Skrevet

I grunn ikke noe spørsmål dette. Men gjennom innleggene her, blir vi jo kjent med ulike personligheter. F. eks kan jeg i enkelte svar jeg får, se holdninger og verdier enkelte har i forhold til bestemte utfordringer. Oppdragelse f.eks.Uten at folk trenger og si at "jeg starffer mer en gjerne barnet mitt", kan svarene inndirekte indikere dette. Altså blir vi kjent med folkene her inne, mer en det vi tror.

Gjest Samfunnskritiker
Skrevet

Ja, det vil jeg tro. Ikke i kvantitet. Men i kvalitet.

Ikke mange blir milliardærer.

Men jeg vil tippe at det fins ganske mange som brødfør seg pga egen innsats uten skolering.

For meg er Røkke en heldig mann, som har vært heldig til riktig tid. Han har møtt mye som bare klaffet helt til riktig tidspunkt.

Gjest Samfunnskritiker
Skrevet

Er det skolen som stimulerer til iq?

stammefolk som lever isolerte, nettopp blitt opppdaget vil nok skåre dårligere på standardiserte iq tester.

Gjest Samfunnskritiker
Skrevet

tull og tøys

hva er det jeg har lært på skolen som er viktig for de jobbene jeg har gjort?

skolen er jo mer et inngangsbillett....

..ikke noe yrkesfremmedende..

Skolen har jo meget lite med jobbinnholdet å gjøre.

Intensivlege eller operasjonsansvarlig uten opplæring i skolen....

Kan være morsomt, men litt skummelt kanskje?

Gjest a survivor
Skrevet

stammefolk som lever isolerte, nettopp blitt opppdaget vil nok skåre dårligere på standardiserte iq tester.

IQ verdsettes ikke i vårt samfunn. Trist, men sant.

De som prater høyest, eller de som setter mest penger bak sine utsagn, eller de som får flertallet med seg, har mest gjennomslag i våre samfunn.

Det er ikke slik at det mest logiske utsagnet vinner frem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...