Gjest a survivor Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Intensivlege eller operasjonsansvarlig uten opplæring i skolen.... Kan være morsomt, men litt skummelt kanskje? Selvsagt må leger og andre profesjoner har sin spesifikke opplæring. Det er den masingen med generell kunnskap jeg reagerer på. 0 Siter
Gjest Samfunnskritiker Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Problemet mitt er at jeg ikke takler yrkeslivet selv om jeg fikk gode karakterer på skolen. Da må noe ha gått feil et sted. Det er MYE som kan gå galt med et menneske. Om en gjennomfører skolen med glans, kan det lett by på problemer når vi skal ut å prøve oss. Som voksen, yrekseaktiv blir vi stillt krav til. Verden og samfunnet forøvrig stiller krav, og disse er det vansklig å leve opp til- for de aller fleste på et eller flere arenaer... 0 Siter
Gjest Samfunnskritiker Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 IQ verdsettes ikke i vårt samfunn. Trist, men sant. De som prater høyest, eller de som setter mest penger bak sine utsagn, eller de som får flertallet med seg, har mest gjennomslag i våre samfunn. Det er ikke slik at det mest logiske utsagnet vinner frem. I mellommennsekelige prosesser, er det alltid det sterkeste argumentet som vinner, sa en viss filosof... en gang... 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Det er MYE som kan gå galt med et menneske. Om en gjennomfører skolen med glans, kan det lett by på problemer når vi skal ut å prøve oss. Som voksen, yrekseaktiv blir vi stillt krav til. Verden og samfunnet forøvrig stiller krav, og disse er det vansklig å leve opp til- for de aller fleste på et eller flere arenaer... Det er ikke andres krav jeg har hatt problemer med, det er mine egne bekymringer om jeg selv som er problematisk. 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 I mellommennsekelige prosesser, er det alltid det sterkeste argumentet som vinner, sa en viss filosof... en gang... hva er styrke i et argument? og hvilken filosof sa dette? 0 Siter
mrxx Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 morsom du. Morsom?? Da har du en merkelig form for humor. 0 Siter
mrxx Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Hva er det ved det jeg skriver som gjør at du ikke tror at jeg tåler folk som sier meg imot? I mer enn sju år har folk talt meg imot. Det er jo ikke meg denne tråden handler om. Det er jo skole. Jeg tror det på grunn av svaret ditt til meg. Hvorfor begynner du da å snakke om deg selv, hvis det kun handler om skole?? 0 Siter
Gjest Mirandolina Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Enig! Private skoler derimot er bedre tror jeg,der kan barna utfolde seg mere og utvikle sine individuelle kvaliteter,de får gjøre timg de mestrer. Jeg likte ikke skolen,gjør det ikke enda.. 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Jeg tror det på grunn av svaret ditt til meg. Hvorfor begynner du da å snakke om deg selv, hvis det kun handler om skole?? Jeg tror vi misforstår hverandre. 0 Siter
mrxx Skrevet 6. juli 2006 Skrevet 6. juli 2006 Jeg tror vi misforstår hverandre. Tja, kanskje, men du spør hele tiden hvorfor jeg snakker om deg. I utgangspunktet gjorde jeg ikke det, men snakket om skolen. Så snakker du om deg selv og jeg svarer på det innlegget, da blir du småsur og spør hvorfor jeg snakker om deg. Forstå det, den som kan. 0 Siter
Goliath Skrevet 6. juli 2006 Skrevet 6. juli 2006 jo , feks det å kunne søke seg på din skolene som er gode uavhengig av hvor man bor. At man ikke kun får økonomisk støtte til livsynskoler. Også rene kommersielle skoler,som har sin egen pedagogikk.Gode skoler hvor elevene gjør det bra og lærerne er flinke .Vi har jo læreplan og alt det der som må følges. Men mer valgfrihet er tingen. Her hvor jeg bor er det både muslimer og kristne barn som lærer at kvinnen hører hjemme på kjøkkenbenken etc. barneskole , godkjent av staten. Vet ikke. Er ikke helt enig med den såkalte enhetsskolen. Men skal man ikke ha enhetsskolen og valgfrihet som krf og høyre er så ivrig på samme tid så risikerer man å ha fundamentalist kristne skoler , og koranskoler i oslo. Jeg er ikke helt uenig i det du sier der. Mitt poeng var at en form for "tvunget" skolegang må man uansett ha. Jeg sa ingen ting om skolene skulle være "enhetsskoler", eller hvilke eventuelle begrensninger det bør være i ulike typer skoler og de mulige ulike skoletilbud som burde finnes. For det er en helt annen diskusjon. 0 Siter
Gjest Samfunnskritiker Skrevet 6. juli 2006 Skrevet 6. juli 2006 hva er styrke i et argument? og hvilken filosof sa dette? Hamermas- diskusrteori. Han laget ingen liste over gode argumeneter- ingen bok elller teori om selve argumentene. 0 Siter
Gjest Samfunnskritiker Skrevet 6. juli 2006 Skrevet 6. juli 2006 Det er ikke andres krav jeg har hatt problemer med, det er mine egne bekymringer om jeg selv som er problematisk. Problematisk for deg selv eller er det andre som har "skapt" det problematiske eller er dette en prossess i sammenheng med andre mennesker? 0 Siter
Goliath Skrevet 6. juli 2006 Skrevet 6. juli 2006 Mange hadde blitt enda dyktigere håndverkere enn de er idag. Mange hadde blitt enda rikere enn de er idag, siden de ikke ville følt det vanskelig å starte forretningsvirksomhet tidligere. Mange hadde sluppet å bli "sosiale" tilfeller, siden de ikke ville følt seg mislykket på skolen. Og mange flere ville blitt kunstnere, tror jeg. For skolen er ikke akkurat gode til å spre kreativitet. Du har nok et poeng når det gjelder lengden på den pålagte "teoretiske" skolegangen, og mulighetene for å velge seg en mer praktisk yrkesutdannelse noe tidligere. Utfordringen vil selvfølgelig være å finne "den gyldne middelvei". Mange er alt for unge til å ta en slik avgjørelse på egen hånd, og jeg kjenner flere som angrer på at de ikke gikk lenger på skolen den gang de var unge - i stedet for det valget de faktisk tok, som var en kort yrkesrettet utdannelse som håndtverker. 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 6. juli 2006 Skrevet 6. juli 2006 Tja, kanskje, men du spør hele tiden hvorfor jeg snakker om deg. I utgangspunktet gjorde jeg ikke det, men snakket om skolen. Så snakker du om deg selv og jeg svarer på det innlegget, da blir du småsur og spør hvorfor jeg snakker om deg. Forstå det, den som kan. Ja, er ikke småsur jeg. Og du trenger ikke kommentere dette dersom du ikke vil Det er ditt valg Du kan jo skrive litt om hvordan du selv reagerer på møte med en person du opplever som småsur, selv om har ikke er det 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 6. juli 2006 Skrevet 6. juli 2006 Hamermas- diskusrteori. Han laget ingen liste over gode argumeneter- ingen bok elller teori om selve argumentene. Hamermas var en ordentlig sokratiker altså? 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 6. juli 2006 Skrevet 6. juli 2006 Du har nok et poeng når det gjelder lengden på den pålagte "teoretiske" skolegangen, og mulighetene for å velge seg en mer praktisk yrkesutdannelse noe tidligere. Utfordringen vil selvfølgelig være å finne "den gyldne middelvei". Mange er alt for unge til å ta en slik avgjørelse på egen hånd, og jeg kjenner flere som angrer på at de ikke gikk lenger på skolen den gang de var unge - i stedet for det valget de faktisk tok, som var en kort yrkesrettet utdannelse som håndtverker. Og så er det nok noen av oss som skulle gjort motsatt Og heller tatt en kort yrkesskole og bare nytt livet istedet for bøkene 0 Siter
mumitrollet Skrevet 6. juli 2006 Skrevet 6. juli 2006 En god, felles skole for alle, slik at alle mennesker for et mest mulig likt utgangspunkt før voksenlivet starter for alvor er et udelt gode. Den må være enhetlig, men selvsagt legge vekt på lokale kulkturforskjeller osv. Men, ikke forskjell på fattige og rike - liker IKKE privatskoler!!! 0 Siter
mumitrollet Skrevet 6. juli 2006 Skrevet 6. juli 2006 Dersom jeg begynner å prate om matte eller geografi eller historie.. så blir det ganske taust.... ...ikke veldig mange er engasjerte i slaverihistorie, Pytogars eller verdens hovedsteder... Mange flere enn du tror liker å snakke om sånne temeaer. F.eks. meg. 0 Siter
mumitrollet Skrevet 6. juli 2006 Skrevet 6. juli 2006 Ja, er ikke småsur jeg. Og du trenger ikke kommentere dette dersom du ikke vil Det er ditt valg Du kan jo skrive litt om hvordan du selv reagerer på møte med en person du opplever som småsur, selv om har ikke er det Jeg tror seriøst du må slutte å fokusere så fryktelig på deg selv. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.