Gjest Violsa Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 kan man si at noe er godt og ond? Rett eller galt. Eller skal man se det ut fra hvilken kultur man har. At ingen er onde , de har bare "issues". 0 Siter
NeaNoor Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Selvsagt kan man si hva som er rett og galt, og bra og ondt. 0 Siter
Prozak Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Selvsagt kan man si hva som er rett og galt, og bra og ondt. Etter enhver fornuftig definisjon av begrepene, i forhold til kultur og generellt aksepterte moralske normer, så kan man nok si det ja. Noen er onde, noen er gode. Men jeg velger å tro at det er veldig få man vil kunne karakterisere som onde - de fleste drittsekker, rasshøl etc. har ikke holdninger og moral som stikker dypt nok til det. Og så godt som ingen vil være kun det ene eller det andre - det er et spørsmål om hvorvidt man avviker fra et et "akseptert middelpunkt" nok til at den ene eller den andre blir den som dominerer. Ut fra akkurat det samme kan man definére riktig og galt. Det finnes ingen universell objektiv sannhet der, men mesteparten av vår verdener stort sett enig om de mest grunnleggende tingene. "........................................." 0 Siter
Gjest Samfunnskritiker Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Etter enhver fornuftig definisjon av begrepene, i forhold til kultur og generellt aksepterte moralske normer, så kan man nok si det ja. Noen er onde, noen er gode. Men jeg velger å tro at det er veldig få man vil kunne karakterisere som onde - de fleste drittsekker, rasshøl etc. har ikke holdninger og moral som stikker dypt nok til det. Og så godt som ingen vil være kun det ene eller det andre - det er et spørsmål om hvorvidt man avviker fra et et "akseptert middelpunkt" nok til at den ene eller den andre blir den som dominerer. Ut fra akkurat det samme kan man definére riktig og galt. Det finnes ingen universell objektiv sannhet der, men mesteparten av vår verdener stort sett enig om de mest grunnleggende tingene. "........................................." rasshøl og drittsekk, har det noe med godhet eller ondskap å gjøre. Drittsekk, er det en sekk full av dritt? Begrepsapparatet ditt kan nok, ikke være helt utviklet. Da hadde du vell funnet noe mer passende ord. Bra eller dårlig? God eller vond? 0 Siter
Prozak Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 rasshøl og drittsekk, har det noe med godhet eller ondskap å gjøre. Drittsekk, er det en sekk full av dritt? Begrepsapparatet ditt kan nok, ikke være helt utviklet. Da hadde du vell funnet noe mer passende ord. Bra eller dårlig? God eller vond? Hvis du vil krangle, så finn en annen tråd. Barnslige forsøk på fornærmelser oversees fullstendig i denne sammenhengen. "rasshøl og drittsekk, har det noe med godhet eller ondskap å gjøre. Drittsekk, er det en sekk full av dritt?" Du vil ikke si at du ikke skjønte poenget? At "ondskap" ikke nødvendigvis kan brukes som beskrivelse på noen som er slemme? (Derav eksempeluttrykkene "rasshøl" og "drittsekk", som du åpenbart ga uttrykk for at du ikke forsto.) "Begrepsapparatet ditt kan nok, ikke være helt utviklet. Da hadde du vell funnet noe mer passende ord." Din forståelse for bruk av eksempler i en idéutveksling og/eller debatt er åpenbart meget dårlig utviklet, eller totalt fraværende. Jeg regnet med at det var helt åpenbart at de ordene var eksempler på ord som brukes ganske mye - beklager at jeg overvurderte din forståelse for både språk og helt sikkert mye annet. Det skal ikke gjenta seg :-) Tror kanskje du bør bytte nick? Navnet "samfunnskritiker" antyder noen som har et minimum av forståelse for bruken av språk, eksempler, illustrasjoner, metaforer, forskjellige uttrykksmåter for å illustrere meninger, idéer etc. Noen som ikke misforstår - eller rett og slett ikke forstår i det hele tatt - så grundig som du åpenbart gjør her. "..........................................." 0 Siter
Gjest Mirandolina Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Ingenting er godt eller ond,det bare er... Man trenger sort og hvit for å skape balanse,alle har godt og ondt i seg,det skaper balanse Og...ja alt er relativt. 0 Siter
Snoooopy Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Syns man kan di at den enkelte handling/gjerning er ond eller god jeg, men en person som helhet er det jo alltid noe godt i... så den kan aldri bli ond... ei heller helt god... Om du tenker på kultur og moral - relativisme er det etter hva jeg forstår ingen filosofi, men en metode for å forstå andre kulturer og andre moraler på. Det er i alle fall mange som mener dette, blant andre Thomas Hylland Eriksen! 0 Siter
Gjest Violsa Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Syns man kan di at den enkelte handling/gjerning er ond eller god jeg, men en person som helhet er det jo alltid noe godt i... så den kan aldri bli ond... ei heller helt god... Om du tenker på kultur og moral - relativisme er det etter hva jeg forstår ingen filosofi, men en metode for å forstå andre kulturer og andre moraler på. Det er i alle fall mange som mener dette, blant andre Thomas Hylland Eriksen! på islam.no har de forsvart hvor fantastisk "ekte" sharia er. Og at det å få kappet av hånden av tyveri etc er bedre enn å komme i fengsel etc. 0 Siter
Prozak Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 på islam.no har de forsvart hvor fantastisk "ekte" sharia er. Og at det å få kappet av hånden av tyveri etc er bedre enn å komme i fengsel etc. Da nærmer vi oss en flott bruk av kulturrelativisme, ja... Det er nok av forskere innenfor diverse humanitære fag, som rett som det er opptrer i debattprogrammer etc., som har gjort det der til en kunst. "........................................." 0 Siter
Gjest Samfunnskritiker Skrevet 6. juli 2006 Skrevet 6. juli 2006 Hvis du vil krangle, så finn en annen tråd. Barnslige forsøk på fornærmelser oversees fullstendig i denne sammenhengen. "rasshøl og drittsekk, har det noe med godhet eller ondskap å gjøre. Drittsekk, er det en sekk full av dritt?" Du vil ikke si at du ikke skjønte poenget? At "ondskap" ikke nødvendigvis kan brukes som beskrivelse på noen som er slemme? (Derav eksempeluttrykkene "rasshøl" og "drittsekk", som du åpenbart ga uttrykk for at du ikke forsto.) "Begrepsapparatet ditt kan nok, ikke være helt utviklet. Da hadde du vell funnet noe mer passende ord." Din forståelse for bruk av eksempler i en idéutveksling og/eller debatt er åpenbart meget dårlig utviklet, eller totalt fraværende. Jeg regnet med at det var helt åpenbart at de ordene var eksempler på ord som brukes ganske mye - beklager at jeg overvurderte din forståelse for både språk og helt sikkert mye annet. Det skal ikke gjenta seg :-) Tror kanskje du bør bytte nick? Navnet "samfunnskritiker" antyder noen som har et minimum av forståelse for bruken av språk, eksempler, illustrasjoner, metaforer, forskjellige uttrykksmåter for å illustrere meninger, idéer etc. Noen som ikke misforstår - eller rett og slett ikke forstår i det hele tatt - så grundig som du åpenbart gjør her. "..........................................." Så mye for så lite. Prøv å se om du greier å si det samme, litt kjappere. 0 Siter
Prozak Skrevet 6. juli 2006 Skrevet 6. juli 2006 Så mye for så lite. Prøv å se om du greier å si det samme, litt kjappere. Og poenget ditt? Annet enn et fåfengt forsøk på å krangle, og å vise din egen dårlige språkforståelse i samme slengen? Jeg svarte på spørsmålet her, og deltok i noe som kunne ha blitt en diskusjon. Hva har du gjort? "......................................" 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.