Gå til innhold

4 eller 12 terminer på banklån

Anbefalte innlegg

Gjest 4 eller 12, Roffe?
Skrevet

Har i dag 12 terminer på boliglånet og har søkt om refinansiering i en annen bank. De har lagt opp til 4 terminer. Har det noen betydning på hva man velger(bortsett fra at man slipper unna det 25,- de tar i terminomkostninger pr måned)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For noen vil det være vanskelig å ikke betale på lånet i 2 måneder for så å få et tre ganger så stort beløp som må betales. For andre går det helt av seg selv uten problemer, og man sparer bare litt gebyrer på det.

Gjest Trainis
Skrevet

For noen vil det være vanskelig å ikke betale på lånet i 2 måneder for så å få et tre ganger så stort beløp som må betales. For andre går det helt av seg selv uten problemer, og man sparer bare litt gebyrer på det.

Er vel mindre gebyrer jo færre terminer, men i hovedsak er det snakk om smak og behag. Jeg personlig ville ha syntes det var best med hver mnd. Blir fort litt store beløp med bare 4 terminer, og da går man ofte å gruer seg til "den" mnd. Når det trekker hver mnd har man like mye å rutte med hver termin, så man går ikke rundt å tenker like mye på det. Tror jeg, da :)

Gjest Trainis
Skrevet

Er vel mindre gebyrer jo færre terminer, men i hovedsak er det snakk om smak og behag. Jeg personlig ville ha syntes det var best med hver mnd. Blir fort litt store beløp med bare 4 terminer, og da går man ofte å gruer seg til "den" mnd. Når det trekker hver mnd har man like mye å rutte med hver termin, så man går ikke rundt å tenker like mye på det. Tror jeg, da :)

Og denne skulle til trådstarter...huff..er fæl på dette, jeg.

Skrevet

Etter hva jeg forstår har det ingen annen betydning enn antall gebyrer i året. Egentlig er det utrolig at det er gebyr på nedbetaling av lån, men det er vel en annen sak.

Vi har fast månedstrekk på både bolig- bil-, og studielån. Da slipper vi å sette av penger til de fæle kvartalsinnbetalingene. Fungerer utmerket!

Skrevet

Så lenge du greier å sette av det samme beløpet hver mnd slik at du har pengene klare når de skal betales, har det ingen betydning. jeg derimot hadde ikke greid det tror jeg, så jeg foretrekker mnd-trekk.

Skrevet

Det har litt å bety rentemessig, fordi du må betale renter for to måneder ekstra for det beløpet du skulle ha betalt første måneden. Hvis du da bare ser på en 3 måneders periode.

Klarte jeg å forklare dette godt nok tro?

Med andre ord, det er litt å spare på betale månedlig. Skal prøve med et eksempel.

Hvis du betaler kr. 4.000 i avdrag på lånet ditt pr. måned, så vil disse pengene, den første måneden, forrente seg i 2 måneder ekstra hvis du betaler hver tredje måned. I måned nummer to vil de neste 4000 i avdrag forrente seg ekstra i 1 måned. Slik vil det være hver tredje måned.

Hvor mye det utgjør i ekstra rentekostnader i lånets løpetid er avhengig av renten, hvor mange år lånet er på osv.

Med andre ord det er lønsomt å betale så ofte som mulig. I tillegg kan det være vanskelig å sette av det beløpet du skulle ha betalt månedelig også. Særlig hvis økonomien er litt stram.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...