Gå til innhold

Psykiske lidelser.

Anbefalte innlegg

Gjest Mirandolina
Skrevet

Hva tenker dere egentlig om det,har dere fordommer mot folk med psykiske lidelser?

Bare lurer...

For vet at noen ser på dem som late/dumme og at de ikke gidder å gjøre noe med sin situasjon.

Ser dere på psykiske lidelser på lik linje med fysiske lidelser?

Eller tenker dere "nå må han jaggu meg skjerpe seg"...

Det tenker jo ikke folk om fysiske lidelser....eller?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Hawkwind

3

• Prozak

3

• mumitrollet

2

• Snoooopy

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest fantastiske frida
Skrevet

Det tenker folk både om fysiske og psykiske lidelser for det er ingen grense imellom. Ja jeg hadde fordommer slik det suste rundt meg da jeg fikk både fysiske og psykiske lidelser, jeg ville rett og slett ikke ha dem og er kvitt dem i dag.

Gjest Mirandolina
Skrevet

Det tenker folk både om fysiske og psykiske lidelser for det er ingen grense imellom. Ja jeg hadde fordommer slik det suste rundt meg da jeg fikk både fysiske og psykiske lidelser, jeg ville rett og slett ikke ha dem og er kvitt dem i dag.

Så du mener man kan bli kvitt sykdom med viljen?

Skrevet

"Hva tenker dere egentlig om det,har dere fordommer mot folk med psykiske lidelser?"

Tror ikke det. Forsøker ihvertfall å ikke ha det.

"For vet at noen ser på dem som late/dumme og at de ikke gidder å gjøre noe med sin situasjon."

Det er en del som tror det, og som ikke skjønner hva det går i. Men dette er enten mindre intelligente mennesker, folk med minimalt med empati, eller de som har vært helt forskånet for alt slik - på alle plan - og ikke klarer å forestille seg det.

"Ser dere på psykiske lidelser på lik linje med fysiske lidelser?"

Vanskelig å generalisere, fordi det kan være så mangt av begge typer. Det er nok av psykiske lidelser som blir værre, eller ikke blir bedre, helt eller delvis p.g.a manglende innsats av den syke. Det samme gjelder fysiske. Men jeg har ingen formening om at det gjelder flertallet.

"Eller tenker dere "nå må han jaggu meg skjerpe seg"..."

Heh-heh...ja, for det er jo åpenbart veldig "lett" for den det gjelder. Det er bare å skjerpe seg, men vedkommende "gidder ikke"? :-)

"Det tenker jo ikke folk om fysiske lidelser....eller?"

Kommer sikkert an på, men det er helt sikkert en forskjell i hvordan folk flest tenker om det ja.

".........................................."

Gjest Mirandolina
Skrevet

"Hva tenker dere egentlig om det,har dere fordommer mot folk med psykiske lidelser?"

Tror ikke det. Forsøker ihvertfall å ikke ha det.

"For vet at noen ser på dem som late/dumme og at de ikke gidder å gjøre noe med sin situasjon."

Det er en del som tror det, og som ikke skjønner hva det går i. Men dette er enten mindre intelligente mennesker, folk med minimalt med empati, eller de som har vært helt forskånet for alt slik - på alle plan - og ikke klarer å forestille seg det.

"Ser dere på psykiske lidelser på lik linje med fysiske lidelser?"

Vanskelig å generalisere, fordi det kan være så mangt av begge typer. Det er nok av psykiske lidelser som blir værre, eller ikke blir bedre, helt eller delvis p.g.a manglende innsats av den syke. Det samme gjelder fysiske. Men jeg har ingen formening om at det gjelder flertallet.

"Eller tenker dere "nå må han jaggu meg skjerpe seg"..."

Heh-heh...ja, for det er jo åpenbart veldig "lett" for den det gjelder. Det er bare å skjerpe seg, men vedkommende "gidder ikke"? :-)

"Det tenker jo ikke folk om fysiske lidelser....eller?"

Kommer sikkert an på, men det er helt sikkert en forskjell i hvordan folk flest tenker om det ja.

".........................................."

Likte svaret ditt :)

Det var litt ironi blandt linjene sant?

Eller...?

Skrevet

Likte svaret ditt :)

Det var litt ironi blandt linjene sant?

Eller...?

"Det var litt ironi blandt linjene sant?"

Ikke noe som egentlig endrer meningen... :-)

"..........................................."

Skrevet

jeg tror at fra utsiden så kan f.eks. depresjon fort virke som f.eks latskap og sutring. jeg vet noen uvitende venner av meg oppfattet meg slik da jeg slet som verst. og familien min oppfattet meg som vanskelig. når det var situasjonen som var vanskelig. jeg tror at det generelt er litt vanskelig å forstå, fordi det er ikke alltid man klarer å lese signalene for hva de virkelig er. det er ikke som et knekt ben, som man ser på et røngtenbilde, eller hår som fysisk faller av. det er litt mer komplisert. og da tror jeg folk misoppfatter og generaliserer for fort og for ofte.

Gjest Mirandolina
Skrevet

"Det var litt ironi blandt linjene sant?"

Ikke noe som egentlig endrer meningen... :-)

javelda....hmmmmf...

Gjest Mirandolina
Skrevet

jeg tror at fra utsiden så kan f.eks. depresjon fort virke som f.eks latskap og sutring. jeg vet noen uvitende venner av meg oppfattet meg slik da jeg slet som verst. og familien min oppfattet meg som vanskelig. når det var situasjonen som var vanskelig. jeg tror at det generelt er litt vanskelig å forstå, fordi det er ikke alltid man klarer å lese signalene for hva de virkelig er. det er ikke som et knekt ben, som man ser på et røngtenbilde, eller hår som fysisk faller av. det er litt mer komplisert. og da tror jeg folk misoppfatter og generaliserer for fort og for ofte.

Enig...

Noen kan si "kom deg ut,skjerp deg,ta deg sammen..osv"

Det må komme av uvitenhet...

Da jeg var veldig dårlig psykisk...sikkert fysisk også,fikk jeg høre det..

Da ble jeg irritert og sa "kapp av deg bena,så skal jeg be deg om å gå"...det er det samme prinsippet.

Men enkelte forstår ikke det.

Skrevet

Det blir vel egentlig det samme hva man mener "feiler" psykisk syke. Om de er late, ikke gidder, ikke kan, eller whatever.

Man hjelper de på best måte uansett. Nå vil sikkert noen mene at "om man bare er lat, da hjelper det ikke med å vise godvilje, da må det harde bud til". Og det kan jo forsåvidt være riktig. Men jeg tror bare ikke slike mennesker får diagnoser og rettigheter i feks trygdesystemet... det er jo internasjonale kriterier å gå etter feks...

Om man selv vil innlede forhold til psykisk syke får være en privatsak da. Om man mener de er en gjeng tapere som ikke fortjener annet enn elendighet, er jo det forsåvidt greit nok det, men tror nok mennesker som mener slikt ville blitt overasket hadde de fått øynene opp for hvor sterke de som sliter egentlig er... hva de har gått gjennom...

Gjest Violsa
Skrevet

nå banner jeg i kista, eller var det kirka?

men tror det at akkurat som å komme seg etter alvorlig trafikkulykke,slag etc. Så kreves det mye egenmotivasjon og hardt arbeid for å bli bedre.Har man feks sosial angst må man trene seg på nettopp det man er redd for for å få det bedre. Og selv om man har lyst å bare ligge på sofaen hele dagen og spise sjokolade hjelper ikke det på psyken. Man kan gå til psykolog og få råd og veiledning. Medisiner som hjelper på. Spørs jo selvsagt hva slags psykisk lidelse eller hva man sliter med da.

Skrevet

javelda....hmmmmf...

Mener du jeg _burde_ være fordomsfull?

Gjest Mirandolina
Skrevet

Det blir vel egentlig det samme hva man mener "feiler" psykisk syke. Om de er late, ikke gidder, ikke kan, eller whatever.

Man hjelper de på best måte uansett. Nå vil sikkert noen mene at "om man bare er lat, da hjelper det ikke med å vise godvilje, da må det harde bud til". Og det kan jo forsåvidt være riktig. Men jeg tror bare ikke slike mennesker får diagnoser og rettigheter i feks trygdesystemet... det er jo internasjonale kriterier å gå etter feks...

Om man selv vil innlede forhold til psykisk syke får være en privatsak da. Om man mener de er en gjeng tapere som ikke fortjener annet enn elendighet, er jo det forsåvidt greit nok det, men tror nok mennesker som mener slikt ville blitt overasket hadde de fått øynene opp for hvor sterke de som sliter egentlig er... hva de har gått gjennom...

Ja det er sant,psykisk syke er sterke..og de holder ut..

Gjør det beste ut av det,kanskje de som har fordommer får oppleve det selv en gang.

Men syns det er trist at så mange setter folk å "båser",dem og oss...selv forstår jeg det ikke.

Sykdommer kan ramme alle,enten psykisk eller fysisk...men når det gjelder psykisk er det "galt" på en måte..føles sånn ut.

Gjest Mirandolina
Skrevet

nå banner jeg i kista, eller var det kirka?

men tror det at akkurat som å komme seg etter alvorlig trafikkulykke,slag etc. Så kreves det mye egenmotivasjon og hardt arbeid for å bli bedre.Har man feks sosial angst må man trene seg på nettopp det man er redd for for å få det bedre. Og selv om man har lyst å bare ligge på sofaen hele dagen og spise sjokolade hjelper ikke det på psyken. Man kan gå til psykolog og få råd og veiledning. Medisiner som hjelper på. Spørs jo selvsagt hva slags psykisk lidelse eller hva man sliter med da.

Ja egeninnsats betyr jo alt..men hva med dem som prøver og prøver og ikke blir bedre?

Gjør de det med vilje...?

Nei,alle vil vel egentlig være friske og sunne.

Og som med en diabetiker,han må ta medisinene sine,ellers bryter kroppens organer sammen.

Men når det gjelder psykiske lidelser,er det fordommer om man må ta medisiner også.."det trenger du ikke"..liksom...

Men hva er psykiske lidelser da,en illusjon?

Gjest Mirandolina
Skrevet

Mener du jeg _burde_ være fordomsfull?

Ha ha...neida,fikk du det inntrykket?

Er ikke helt klar i hode nå tror jeg..he he..

Likte svaret ditt altså :)

Skrevet

Ja egeninnsats betyr jo alt..men hva med dem som prøver og prøver og ikke blir bedre?

Og som med en diabetiker,han må ta medisinene sine,ellers bryter kroppens organer sammen.

Men når det gjelder psykiske lidelser,er det fordommer om man må ta medisiner også.."det trenger du ikke"..liksom...

Det kan jo lett føles som en illusjon, når det er så usynlig blant folk.

Om man er innlagt på sykehuset er det synligere, da føler man ikke at det er så galt lenger =)

Gjest Violsa
Skrevet

nei , og det er mange på psykiske lidelser som feks er friskest når de er uføretrygdet.Viktigste er jo at man selv kanskje til slutt kan få et verdig og bra liv og at man har det fint.

vet om mange psykisk syke som har fått det blir enda verre om du blir uføretrygdet. De isolerer seg , kjeder seg og blir kanskje enda verre. Noen takler tilværelsen bra og får det bra nei har ikke fordommer. Har selv slitt mye psykisk. zzzzzz.

totalt avsporing av temaet. Men jeg trøtt tror jeg.zzzzzzzz

natta.

Gjest Mirandolina
Skrevet

Det kan jo lett føles som en illusjon, når det er så usynlig blant folk.

Om man er innlagt på sykehuset er det synligere, da føler man ikke at det er så galt lenger =)

Ja det er jo sant det,men da er man syk..

Sikkert mange psykisk syke som ikke vil være syke,men det er vanskelig å takle hverdagen,late som ingenting/prøve å være som andre...

Fysisk syke vil jo heller ikke være syke,men de kan jo ikke sjule det så lett.

Gjest Mirandolina
Skrevet

nei , og det er mange på psykiske lidelser som feks er friskest når de er uføretrygdet.Viktigste er jo at man selv kanskje til slutt kan få et verdig og bra liv og at man har det fint.

vet om mange psykisk syke som har fått det blir enda verre om du blir uføretrygdet. De isolerer seg , kjeder seg og blir kanskje enda verre. Noen takler tilværelsen bra og får det bra nei har ikke fordommer. Har selv slitt mye psykisk. zzzzzz.

totalt avsporing av temaet. Men jeg trøtt tror jeg.zzzzzzzz

natta.

zzzzzzzzz...samme her,skriver litt i svima nå..

Nei,alle skulle vært friske og hatt det godt..og alt det der,vært snille med hverandre..osv..tenk bare på hvor mye et smil betyr.

Når du ser noen på gaten,når noen smiler til meg gjør det godt,syns alle burde smile til hverandre.

Men nå zzzzzzz jeg også..

Natta Violsa,håper du får gode drømmer i natt :)

Gjest Ferri
Skrevet

zzzzzzzzz...samme her,skriver litt i svima nå..

Nei,alle skulle vært friske og hatt det godt..og alt det der,vært snille med hverandre..osv..tenk bare på hvor mye et smil betyr.

Når du ser noen på gaten,når noen smiler til meg gjør det godt,syns alle burde smile til hverandre.

Men nå zzzzzzz jeg også..

Natta Violsa,håper du får gode drømmer i natt :)

mmmhm, bare ikke smil til meg for da tror jeg at du ler av meg ;P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...