Gå til innhold

trenger jeg antidepressiva?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

jeg har en problemstilling det kan være greit å få flere synspunkter på: jeg er en jente i slutten av tyveårene, jeg går i terapi og har gjort dette i et halvt års tid. Jeg sliter med depresjoner, mangel på selvtillit og mye uforklarlig smerte, det meste på grunn av mangel på oppmerksomhet, anerkjennelse og kjærlighet i løpet av oppveksten. Jeg føler fremskritt og terapien har hjulpet meg mye, men fremdeles er det mye vondt og mye trist. Min samboer mener det vil bli lettere for meg om jeg også brukte antidepressiva i tillegg til terapi. Jeg har vært sterkt uenig i dette da jeg er redd det "sløver" ned følelsene mine, og de blir vanskelig å bearbeide.

Men jeg vil prøve det meste for det er ikke godt å ha det slik, derfor er jeg interessert i råd. Jeg vet jo ikke om han kanskje har rett? Prosessen i terapi har vært veldig positiv hittil.

noen med erfaring?

Skrevet

Jeg har ikke opplevd at antidepressiva sløver ned følelsene eller flater ut humøret på noen måte. Humøret har etterhvert bedret seg, og bølgedalene er ikke fullt så dype lenger.

Snakk med terapeuten din om antidepressiva, om det kunne vært en løsning for deg. Er terapeuten enig med samboeren din, er det jo ikke verre enn at du kan gjøre et forsøk. Opplever du at bivirkningene er mer plagsomme enn depresjonen eller at medisinene sløver ned følelsene dine, kan du slutte (ev. prøve en annen medisin).

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Her blir vurderingen en litt annen enn den jeg nettopp ga i svaret "Det er så mye jeg lurer på".

Du har kun vært et halvt år i terapi, og du føler betydelig fremgang. Da er det kanskje riktig å avvente bruk av antidepressiva.

Du skriver ikke noe om omsorgsansvar og funksjon ellers. Dersom du har brukbar funksjon, dvs. er på jobb, tar deg godt av evt barn etc, ville jeg ventet med AD.

Om du er sykemeldt og/eller har problemer med å ta deg av evt. barn på en god måte, ville jeg sterkt rådet deg til å bruke AD i tillegg til psykoterapien.

Antidepressiva forstyrrer ikke psykoterapier - snarere tvert i mot dersom en er moderat til alvorlig deprimert.

Gjest Aina E
Skrevet

Jeg har erfaring med antidepressiva. Det sløvet virkelig ned mine følelser.

Samtidig var jeg så langt nede at jeg hadde bruk for de da.

Men etter 6 mnd. på disse, sluttet jeg av egen vilje. Jeg greide ikke å bli lei meg eller ha medfølelse når ungene datt og slo seg engang... Da synes jeg det var på tide å gi seg.

Hvis du synes terapien hjelper og du kanskje ikke er fullt så deprimert som du var, kan du jo avvente et halvt års tid til?

Eller hva med å prøve prikkperikum/johannesurt??

Virker lett beroligende og er brukt mot depresjoner lenge.

Du bør ikke bruke det hvis du er gravid/ammer eller merker sterk forverring av depresjonene. Jeg merket forverring så det var ikke noe for meg.

Skulle kansjke forsøkt litt lenger, men er så utålmodig. Brukte dette kun i tre dager.

Mvh.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...