Gå til innhold

Islamsk paradis eller den kristne himmelen

Anbefalte innlegg

Gjest Violsa
Skrevet

"eller etter selveste armageddon hvor jesus kommer tilbake og dømmer levende og døde og sånt?"

Det er vel ikke den versjonen som den "vanlige" kristendommen bruker. Jehovas vitner har den versjonen, hvor dommedag skal ende i paradis på jord, OG en himmel hvor de utvalgte 133.000 eller noe sånt skal komme. Det er altså på jorden at "the lion skal lay down with the lamp".

"........................................."

jo , den vanlige kristendommen bruker vel den samme saken?

bare at det ikke dreier seg som noen utvalgte jehovas vitner

trodde jeg

Fortsetter under...

Gjest trond-h
Skrevet

men den kristne himmelen , skjer det etter at man har dødd?

eller etter selveste armageddon hvor jesus kommer tilbake og dømmer levende og døde og sånt?

og hva tror jødende på i forhold til livet etter døden?

"men den kristne himmelen , skjer det etter at man har dødd?"

Nei, ikke for alle. Noen har en periode i Dødsriket først. (Det kan virke litt forvirrende med nær-døden beretninger om kort opphold i eller rett utenfor Himmelens porter. Finnes noe litteratur på dette.)

"eller etter selveste armageddon hvor jesus kommer tilbake og dømmer levende og døde og sånt?"

Bibelen beskriver en nokså underlig plan der Gud skiller troende fra de som ikke vil følge ham. Det er nokså tidkrevende å forklare hvorfor det skal være slik. Her kommer er nokså kort resymmé.

En tid før Armageddon sørger Gud for at den tids kristne forsvinner. Han bare "røsker" dem til seg, plasserer dem på et sted der Den Onde ikke kan gjøre dem noe. Armageddon er et grufullt militært slag i Israel. Det kommer i siste del av det som kalles endetiden. En tid etter det er forbi kommer Jesus tilbake. Men dommedag kommer ikke da. Da oppretter han et fredsrike som varer i 1000 år der den onde er bundet. Da vil menneskers helse være god og levetid være veldig lang. Det etterfølges av en nokså kort periode av den Ondes herjinger. Deretter følger dommedag.

Mange mennesker vil være i livet ved dommens dag. Andre blir hentet ut fra Dødsriket for å få sin frifinnelse/dom. Så langt jeg vet skjer det like før dommedag, men det blir sannsynligvis også hentet mennesker ut av Dødsriket når Jesus kommer tilbake neste gang (det vil si få dager etter Armageddon). Dødsriket må være tomt nå dommen skal gjøres opp.

"og hva tror jødende på i forhold til livet etter døden? "

Så langt jeg vet akkurat det samme som de kristne. De har jo ikke NTs beretninger å holde seg til, da, men kan ikke se at det utgjør en vesentlig forskjell.

Gjest de kommer jo uansett til himmelen
Skrevet

Til sammenligning Bibelens beskrivelse av Himmelen:

Ingen kirkebygg eller templer (fordi Gud selv er der), ingen sykdom eller lidelse, ingen urett, ingen har sex (fordi vi blir som de gode englene),

ingen lamper (fordi alt lys kommer fra Gud), ingen forbannelser, ingen aldringsprosesser (vi får et nytt og godt legeme).

Nydelige omgivelser, gater av gull, frodige planter, alle får egen bolig, mer praktfull musikk enn på Jorden, alle blir fyllt av sterk sjelefred.

Ved ankomsten gir Gud mange trøst. Sex blir erstattet av noe annet godt, beskrevet som en dragning til Jesus.

Største forskjellen er at ingen kommer til Himmelen på grunn av egne prestasjoner slik som i Islam. Tror man på Jesus, trenger man heller ikke være redd for fortapelsen slik mange muslimer er.

I islam vet ingen sikkert om de ikke kommer til Himmelen med mindre de dør ved jihad. Ikke så veldig troverdig å bli belønnet med 72 jomfruer for å ha tatt livet av en rad mennesker på grufull måte.

Aha, det kan jo forklare hvorfor de kristne ikke akkurat bryr seg med å oppføre seg på den måten det er beskrevet i bibelen at de bør.

Gjest trond-h
Skrevet

trodde jeg

Du har rett. Altså at det ikke dreier seg om bare 144 000 slik Jehovas vitner påstår. Det jeg har beskrevet, er den vanlig oppfatningen i alle kristne trosretninger. Ellers tilhører dette det vanskligste i Bibelen. Det frodige språket/uttrykksformen er ikke lett å trenge inn i.

Skrevet

trodde jeg

Mulig - jeg er ikke helt oppdatert :-)

"............................................."

Gjest eh hallo!?
Skrevet

Til sammenligning Bibelens beskrivelse av Himmelen:

Ingen kirkebygg eller templer (fordi Gud selv er der), ingen sykdom eller lidelse, ingen urett, ingen har sex (fordi vi blir som de gode englene),

ingen lamper (fordi alt lys kommer fra Gud), ingen forbannelser, ingen aldringsprosesser (vi får et nytt og godt legeme).

Nydelige omgivelser, gater av gull, frodige planter, alle får egen bolig, mer praktfull musikk enn på Jorden, alle blir fyllt av sterk sjelefred.

Ved ankomsten gir Gud mange trøst. Sex blir erstattet av noe annet godt, beskrevet som en dragning til Jesus.

Største forskjellen er at ingen kommer til Himmelen på grunn av egne prestasjoner slik som i Islam. Tror man på Jesus, trenger man heller ikke være redd for fortapelsen slik mange muslimer er.

I islam vet ingen sikkert om de ikke kommer til Himmelen med mindre de dør ved jihad. Ikke så veldig troverdig å bli belønnet med 72 jomfruer for å ha tatt livet av en rad mennesker på grufull måte.

Det står ikke i Bibelen.

Hvor har du det fra da?

Annonse

Gjest trond-h
Skrevet

Det står ikke i Bibelen.

Hvor har du det fra da?

I teksten nedenfor er Lammet er Jesus, bruden er den delen av menneskeheten som kommer til Himmelen, byen er selve Himmelen.

Ingen sex:

Mark 12,25: "For når de døde står opp, så verken gifter de seg eller blir giftet bort; nei, de er som engler i himmelen. "

men noe annet:

Åp 19,7: "La oss glede oss og juble og gi ham æren! For tiden for Lammets bryllup er kommet. Hans brud har gjort seg i stand,"

Åp15,3: "og synger den lovsangen som er Guds tjener Moses' sang og Lammets sang: Store og underfulle er dine gjerninger, Herre Gud, du Allmektige. Rettferdige og sanne er dine veier, du folkenes konge."

Åp 19,1: "Deretter hørte jeg noe som lignet et mektig kor fra en stor skare i himmelen. De sang: Halleluja! Seieren, æren og makten tilhører vår Gud,"

Åp 22, 5: "Natten skal ikke være mer, og de skal ikke ha bruk for lys av lampe eller av sol, for Herren Gud skal lyse over dem. Og de skal herske som konger i all evighet. "

Åp21,18: "Muren var bygd av jaspis, og byen selv var av rent gull, lik det klareste glass."

Åp 21,4: "Han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne, og døden skal ikke være mer, heller ikke sorg eller skrik eller smerte. For det som en gang var, er borte."

Åp 21, 22: "Noe tempel så jeg ikke i byen, for Herren Gud, Den allmektige, og Lammet er dens tempel. "

Åp 21,27: "Men noe urent skal aldri komme inn i byen, ingen som gjør motbydelige ting eller farer med løgn, bare de som er skrevet inn i livets bok hos Lammet."

Åp 7, 15: "Derfor står de for Guds trone og tjener ham dag og natt i hans tempel, og han som sitter på tronen, skal reise sin bolig over dem. 16 De skal ikke lenger sulte eller tørste, solen skal ikke falle på dem, og ingen brennende hete. 17 For Lammet som står midt på tronen, skal være gjeter for dem og vise dem vei til kilder med livets vann, og Gud skal tørke bort hver tåre fra deres øyne." "

Åp 22,1: "Engelen viste meg nå en elv med livets vann, klar som krystall. Den springer ut fra Guds og Lammets trone. 2 Midt mellom byens gate og elven står livets tre, fritt til begge sider. Det bærer frukt tolv ganger og gir sin frukt hver måned. Og bladene på treet er til legedom for folkene. 3 Det skal ikke lenger finnes noe som er under forbannelse. Guds og Lammets trone skal være i byen, og hans tjenere skal tjene ham. 4 De skal se Guds åsyn, og hans navn skal være på deres panner. 5 Natt skal ikke være mer, og de skal ikke ha bruk for lys av lampe eller av sol, for Gud Herren skal lyse over dem. Og de skal herske i all evighet."

Åp 22, 17: "Ånden og bruden sier: "Kom!" Og den som hører dette, skal si: "Kom!" Den som tørster, skal komme, og den som vil, skal få livets vann for intet."

Du taper ingenting på å tro. :-)

Gjest trond-h
Skrevet

Aha, det kan jo forklare hvorfor de kristne ikke akkurat bryr seg med å oppføre seg på den måten det er beskrevet i bibelen at de bør.

Hyklernes tragedie blir jo en gang fullkommen:

Matt 7,21: "Ikke enhver som sier til meg: 'Herre, Herre!' skal komme inn i himmelriket, men den som gjør min himmelske Fars vilje. 22 Mange skal si til meg på den dagen: 'Herre, Herre! Har vi ikke profetert ved ditt navn, drevet ut onde ånder ved ditt navn og gjort mange mektige gjerninger ved ditt navn?' 23 Da skal jeg si dem rett ut: 'Jeg har aldri kjent dere. Bort fra meg, dere som gjør urett!' "

Ekte tro er den som gjør noe godt med ens indre liv så man opplever sterkt ønske om å gi det samme til andre. Ingen blir likevel feilfrie, så vi har ikke noe med å oppkaste oss til dommere over andre.

Skrevet

I teksten nedenfor er Lammet er Jesus, bruden er den delen av menneskeheten som kommer til Himmelen, byen er selve Himmelen.

Ingen sex:

Mark 12,25: "For når de døde står opp, så verken gifter de seg eller blir giftet bort; nei, de er som engler i himmelen. "

men noe annet:

Åp 19,7: "La oss glede oss og juble og gi ham æren! For tiden for Lammets bryllup er kommet. Hans brud har gjort seg i stand,"

Åp15,3: "og synger den lovsangen som er Guds tjener Moses' sang og Lammets sang: Store og underfulle er dine gjerninger, Herre Gud, du Allmektige. Rettferdige og sanne er dine veier, du folkenes konge."

Åp 19,1: "Deretter hørte jeg noe som lignet et mektig kor fra en stor skare i himmelen. De sang: Halleluja! Seieren, æren og makten tilhører vår Gud,"

Åp 22, 5: "Natten skal ikke være mer, og de skal ikke ha bruk for lys av lampe eller av sol, for Herren Gud skal lyse over dem. Og de skal herske som konger i all evighet. "

Åp21,18: "Muren var bygd av jaspis, og byen selv var av rent gull, lik det klareste glass."

Åp 21,4: "Han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne, og døden skal ikke være mer, heller ikke sorg eller skrik eller smerte. For det som en gang var, er borte."

Åp 21, 22: "Noe tempel så jeg ikke i byen, for Herren Gud, Den allmektige, og Lammet er dens tempel. "

Åp 21,27: "Men noe urent skal aldri komme inn i byen, ingen som gjør motbydelige ting eller farer med løgn, bare de som er skrevet inn i livets bok hos Lammet."

Åp 7, 15: "Derfor står de for Guds trone og tjener ham dag og natt i hans tempel, og han som sitter på tronen, skal reise sin bolig over dem. 16 De skal ikke lenger sulte eller tørste, solen skal ikke falle på dem, og ingen brennende hete. 17 For Lammet som står midt på tronen, skal være gjeter for dem og vise dem vei til kilder med livets vann, og Gud skal tørke bort hver tåre fra deres øyne." "

Åp 22,1: "Engelen viste meg nå en elv med livets vann, klar som krystall. Den springer ut fra Guds og Lammets trone. 2 Midt mellom byens gate og elven står livets tre, fritt til begge sider. Det bærer frukt tolv ganger og gir sin frukt hver måned. Og bladene på treet er til legedom for folkene. 3 Det skal ikke lenger finnes noe som er under forbannelse. Guds og Lammets trone skal være i byen, og hans tjenere skal tjene ham. 4 De skal se Guds åsyn, og hans navn skal være på deres panner. 5 Natt skal ikke være mer, og de skal ikke ha bruk for lys av lampe eller av sol, for Gud Herren skal lyse over dem. Og de skal herske i all evighet."

Åp 22, 17: "Ånden og bruden sier: "Kom!" Og den som hører dette, skal si: "Kom!" Den som tørster, skal komme, og den som vil, skal få livets vann for intet."

Du taper ingenting på å tro. :-)

Jeg tror på Gud, og jeg har også Bibel.

Det første du skrev er også tatt ut av kontekst.

Sammen med mye av det andre du skrev.

Jeg tror ikke på liv etter døden og derfor blir det poengløst å diskutere det videre :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...