capricorn80 Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Hei! Jeg er ei jente på 25 år som trenger litt hjelp ang prevensjon. Har gått på p-piller i 9 år(flere forskjellige merker) men sluttet for ca 4 uker siden pga en del bivirkninger som nedsatt sekslyst osv.. Ca 1 år siden sluttet jeg også en liten periode og begynte på cerazette, men da fikk jeg så utrolig mye kviser. Så ubehagelig at jeg sluttet etter ca 4 mnd. Legen som skrev dem ut anbefalte IKKE spiral da jeg ikke har gått gravid. Noe jeg har hørt ikke stemmer?? Bør jeg teste ut cerazette en gang til eller er det like greit å slenge inn en spiral? Eller anbefaler du andre produkter? Har ikke så veldig lyst til å proppe i meg mer hormoner enn nødvendig. Jente 25 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237559-prevansjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
jaime Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Kvinner som ikke har født kan utmerket godt få spiral. Det er bare litt vanskeligere å "hive" den inn for en del, og man bør ha fast partner. Ellers kan du jo vurdere P-ring også, som har hormoner, men lave doser (og ikke samme sammensetning som i Cerazette). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237559-prevansjon/#findComment-1829090 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snacky1365380698 Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Oioi, dette var som å høre meg selv. Gikk selv på pillen i 8 år før en del bivirkninger "tok meg". Fikk så cerazette, men ble overøst med kviser. Ikke koselig. SÅ da ble det kobberspiral, nettopp for å unngå hormonene som jeg reagerte sånn på. JEg har alltid trodd at spiralen var for kvinner som har født barn pga infeksjonsfaren. Men det stemte altså ikke. Har man en infeksjon før man setter inn spiral, kan det få konsekvenser, men dette sjekkes idag før spiralen settes i. Skifter man partner ofte, anfebales heller ikke spiral fordi sjansen for kjønnsykdommer øker, og dermed også faren for infeksjon. Grunnen til at de ikke ofte anbefaler spiral til unge kvinner er fordi det kan gjør vondt å sette den i da livmoren ikke er "tøyd og bøyd" som den blir under en graviditet. Men dette er veldig individuelt; noen synes det gjør sinnykt vondt, andre kjenner bare litt. Har fått inntrykk av at mannlige leger har en større sperre på dette med spiral på unge jenter enn kvinnelige leger, for en eller annen merkelig grunn. Nå skal vel jeg være ærlig og si at jeg synes det var sinnsykt vondt å sette inn spiralen. Men det varte ikke lenge, og det gikk fort over. Bivirkniger med kobberspiral kan være økt blødninger og økt menssmerter, så har du blitt plaget at det tidl, anbefales hormonspiral vor bivirkningene er stikk motsatt. Nå er det ikke lenge siden jeg satt den i (2mnd) og har hatt litt mellomblødninger. Men det er visst helt vanlig, da det tar et par mnd før kroppen har vendt seg til spiral/av med ppillen. Men det rareste er at kvisene forsvant nesten på dagen!! Happyhappy Litt kjipt at jeg ikke kan kntr mensen som med pillen, men jeg er kjempefornøyd. Tror det også er veldig psykisk, men føler meg mye 'renere' og friskere uten å proppe kroppen full av hormoner - men så er jo alle bivirkningene borte og. Spiral anbefales! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237559-prevansjon/#findComment-1830168 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.