Gå til innhold

Olje benkepltae - hvor mange ganger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en ny benkeplate, heltre bøk fra Ikea. Hvor mange ganger må/bør jeg olje den før jeg tar den i bruk? Bruker en naturolje anbefalt i fargehandelen, ikke olje fra Ikea.

Videoannonse
Annonse
mil1365380270
Skrevet

2-3 ganger(?), avhengig av hvor tynt lag du tar. Du ser når den er mettet. Bedre å ta flere tynne lag. Pass på så du ikke får olje utenfor platen, skikkelig vanskelig å få av når det har størknet. Og stygt, det blir gult.

Gjest Persille
Skrevet

Jeg oljet mine tre ganger, på BEGGE sider før jeg monterte dem i oktober for snart to år siden, og så oljet jeg dem på oversiden nå for en mnd siden eller noe.

Det har holdt fint for meg...

Men; vært litt obs rundt komfyren og vasken. Om du f.eks har samme plate mellom vask & komfyr, altså uten skjør eller annet imellom - så vil den bli kald på ene siden og varm på andre siden, og det liker den ikke. Ha på litt ekstra med olje på begge sider så den tåler litt mer...

Skrevet

Jeg oljet mine tre ganger, på BEGGE sider før jeg monterte dem i oktober for snart to år siden, og så oljet jeg dem på oversiden nå for en mnd siden eller noe.

Det har holdt fint for meg...

Men; vært litt obs rundt komfyren og vasken. Om du f.eks har samme plate mellom vask & komfyr, altså uten skjør eller annet imellom - så vil den bli kald på ene siden og varm på andre siden, og det liker den ikke. Ha på litt ekstra med olje på begge sider så den tåler litt mer...

Den største ble oljet en gang på undersiden, den andre ble dessverre ikke det.

Jeg har en liten plate (40 cm) mellom komfyr og vask ja, får olje den litt ekstra da.

Gjest Persille
Skrevet

Den største ble oljet en gang på undersiden, den andre ble dessverre ikke det.

Jeg har en liten plate (40 cm) mellom komfyr og vask ja, får olje den litt ekstra da.

Ja, den får liksom litt ekstra medfart :)

Skrevet

Det blri anbefalt 2 ganger i uken de to første månedene. Etter det skal den behandles ca 2 ganger i året. Tror ikke det er så mange som oljer så ofte i starten, det viktigste er at plata blir metta.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...