Gjest anonym28 Skrevet 7. juli 2006 Skrevet 7. juli 2006 Hvilke ytelser (f.eks grunnstønad, yrkesrettet attføring, sykepenger, uførepensjon osv.) etter folketrygdloven har sivilstand ikke betydning? Er under medisinsk rehabilitering og lurer på hva som skjer dersom jeg blir samboer. Vil samboeren min sin inntekt ha noe å si for ytelsene jeg får og omvendt? Vi har ikke vært gift og har heller ikke barn sammen. Han har et barn fra et tidligere forhold som han har liten kontakt med, og jeg har ingen barn. Han er uføretrygdet. Er det noen som kan gjøre meg klokere på dette området? På forhånd takk. 0 Siter
Gjest Palene Skrevet 12. juli 2006 Skrevet 12. juli 2006 Vet bare at uførepensjon kan påvirkes av sivilstanden. Sitert fra trygdeetaten.no: "Årlig full grunnpensjon er like stor som grunnbeløpet (62 892). Grunnpensjonen reduseres til 85 prosent av grunnbeløpet dersom ektefelle * mottar pensjon fra folketrygden * har en årlig inntekt større enn to ganger grunnbeløpet Dette gjelder også partnere (som har inngått registrert partnerskap), samboere (som tidligere har vært gift med hverandre, eller har felles barn) og samboerpar (som har levd sammen i 12 av de siste 18 månedene)." 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.