Gå til innhold

Skifte pedaler på sykkel

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo
Skrevet

Noen som har noen tips om hvordan jeg skrur av de gamle? De sitter så innihelvetes hardt fast at jeg ikke er i nærheten av å løsne på noe som helst.

Det jeg lurer på nå er om jeg gjør noe feil.

Er det en eller annen idiotsikring jeg ikke vet om?

Noen som har noen triks?

Fortsetter under...

Gjest Princess Peach
Skrevet

Etter konferering med sykkelgal kjæreste kan jeg informere om at det indeed er idiotsikring på pedalene. Det er nemlig vrang-gjenger på dem, du må løsne dem ved å skru med klokka. :)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Etter konferering med sykkelgal kjæreste kan jeg informere om at det indeed er idiotsikring på pedalene. Det er nemlig vrang-gjenger på dem, du må løsne dem ved å skru med klokka. :)

Men jeg har skrudd begge veier, og det eneste det medfører er at jeg må ta i så til de grader at den skrudingsten jeg bruker bøyer seg.

Det sitter helt forjævlig hardt.

Skrevet

Varme opp armen og kjøle ned bolten. Ofte har noen brukt hammer på fastnøkkelen for å feste den eller LockTite.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Varme opp armen og kjøle ned bolten. Ofte har noen brukt hammer på fastnøkkelen for å feste den eller LockTite.

Men hvordan gjør man det i praksis?

Gjest Princess Peach
Skrevet

Men jeg har skrudd begge veier, og det eneste det medfører er at jeg må ta i så til de grader at den skrudingsten jeg bruker bøyer seg.

Bruk en skikkelig fastnøkkel, sier eksperten (som mener at noen som bruker ord som "skrudings" har så lite peiling at han ikke gidder å forklare mer). ;)

Annonse

Gjest Princess Peach
Skrevet

Bruk en skikkelig fastnøkkel, sier eksperten (som mener at noen som bruker ord som "skrudings" har så lite peiling at han ikke gidder å forklare mer). ;)

Eventuelt kan du prøve å slå på den med en hammer, kanskje den er rustet fast.

Skrevet

Du kan også gi bolten noen slag sidelengs med en hammer for å stuke gjengene litt. Men ikke for hardt. Olje eller andre smøremidler hjelper ikke. Du har et "glipp-punkt som skal forseres, og det må skje med rå makt.

Kanskje må du sage den av og få noen med luftverktøy til å løsne den. Den må da slipes til for å passe i en pipe.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det er fastnøkkel jeg bruker, men den bøyde seg da jeg begynte å ta i litt.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Eventuelt kan du prøve å slå på den med en hammer, kanskje den er rustet fast.

Lite sannsynlig. Den er kun ett år gammel og godt vedlikeholdt.

Skrevet

Du varmer armen nære bolten, og kjøler ned bolten med kjølespray. Meningen er at bolten skal bli kald samtidig med at metallet i armen blir varmt. Da utvider armen seg, mens bolten trekker seg sammen. Det er ganske mye forskjell, så ofte løsner det fullstendig med et smell og da må du være rask å skru den ut før den feste seg igjen. Kan hende det er en fordel å varme opp armen først, og så kjøle bolten.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Lite sannsynlig. Den er kun ett år gammel og godt vedlikeholdt.

Han mener gjengene kan sette seg likevel. Eventuelt kan du sykle innom nærmeste sportsbutikk, så hjelper de deg med å skifte pedaler. :)

Skrevet

Jeg sykler innom sportsbutikken eller bensinstasjon og prøver å være ekstra feminin og fortvilet. Virker hver gang. :)

Nå tror jeg kanskje det er litt vanskelig for deg å spille den rollen da, men det er i allefall ett tips.

Annonse

Skrevet

Mulig at det er nok å kjøle bolten med kjølespray. Og forresten: husk at den blir sprø, så du kan da ikke slå på den, bare trekke/skru.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Han mener gjengene kan sette seg likevel. Eventuelt kan du sykle innom nærmeste sportsbutikk, så hjelper de deg med å skifte pedaler. :)

Tror nok det er alternativet, ja. :)

Skrevet

Jeg sykler innom sportsbutikken eller bensinstasjon og prøver å være ekstra feminin og fortvilet. Virker hver gang. :)

Nå tror jeg kanskje det er litt vanskelig for deg å spille den rollen da, men det er i allefall ett tips.

SDD bare stikker innom og gråter en skvett, da blir de så oppsatt på å bli kvitt han at de ordner det.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Mulig at det er nok å kjøle bolten med kjølespray. Og forresten: husk at den blir sprø, så du kan da ikke slå på den, bare trekke/skru.

Tror jeg sykler innom en sportsbutikk en dag. Gir meg jeg ikke nå pådrar jeg meg akutt senebetennelse i håndleddet.

Skrevet

Tror jeg sykler innom en sportsbutikk en dag. Gir meg jeg ikke nå pådrar jeg meg akutt senebetennelse i håndleddet.

Mekaniker er et fag. Det krever mye verktøy og kunnskap. Noen ganger rå kraft, men å kunne fysikk letter arbeidet. En hjulmutter løsnet som ved trolldom med en lett hammer, litt kjølespray og litt avispapir.

Skrevet

Er du dame?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...