Osiris Skrevet 7. juli 2006 Skrevet 7. juli 2006 Er det farlig å bruke mobil eller PC når det tordner og lyner. Det begynner å smelle friskt her i Trondheim nå, og jeg lurer på om jeg må logge av? 0 Siter
topres Skrevet 7. juli 2006 Skrevet 7. juli 2006 Mobilen bør du ikke bruke: http://www.computerworld.no/index.cfm/fuseaction/artikkel/id/60432 Er litt usikker på om du bør trekke ut pc'en - og om dette i så fall er for at det er farlig eller fordi pc'en kan ødelegges ved eventuelt nedslag? Herlig med tordenvær! 0 Siter
keinstein Skrevet 7. juli 2006 Skrevet 7. juli 2006 Det vet ingen sikkert. Spørs hvor nære lynet kommer, hva det tiltrekkes av og hva det slår ned i. Jo nærmere det slår ned, jo farligere er det, og jo mer skade gjør det. Kommer det nære nok, så hjelper det ikke å slå av eller trekke ut noe som helst. Slår lynet ned i noe som leder det, så følger lynet dette mediet og raserer alt i sin vei, til det f eks finner veien ned i jorda. Lynet varmer opp lufta og utvider den, derfor smeller det. Ting ødelegges av EMP, varmen eller av den eksploderende lufta. Du eller andre saker kan f eks treffes midt inne i et hus som ikke er sikret med avleder om du er uheldig. Er du redd, sett deg i bilen. Bilen er det tryggeste stedet, et "Faradays bur". Slår det ned i bilen, så smeller det kraftig, bilen blir svidd, og det elektriske går fløyen, men du er like hel. 0 Siter
keinstein Skrevet 7. juli 2006 Skrevet 7. juli 2006 Mobilen bør du ikke bruke: http://www.computerworld.no/index.cfm/fuseaction/artikkel/id/60432 Er litt usikker på om du bør trekke ut pc'en - og om dette i så fall er for at det er farlig eller fordi pc'en kan ødelegges ved eventuelt nedslag? Herlig med tordenvær! Det er ugunstig å holde i noe av metall. Golfkølle og paraply er den vanligste synderen. Ute på en stor flate med en lynavleder i hånda :-( 0 Siter
Osiris Skrevet 7. juli 2006 Forfatter Skrevet 7. juli 2006 Mobilen bør du ikke bruke: http://www.computerworld.no/index.cfm/fuseaction/artikkel/id/60432 Er litt usikker på om du bør trekke ut pc'en - og om dette i så fall er for at det er farlig eller fordi pc'en kan ødelegges ved eventuelt nedslag? Herlig med tordenvær! Jeg er ikke redd torden, det er nok mer at jeg er redd for utstyret. Har annet å bruke penger på i løpet av sommeren enn ny mobil pg pc. Takk for svar 0 Siter
Osiris Skrevet 7. juli 2006 Forfatter Skrevet 7. juli 2006 Det vet ingen sikkert. Spørs hvor nære lynet kommer, hva det tiltrekkes av og hva det slår ned i. Jo nærmere det slår ned, jo farligere er det, og jo mer skade gjør det. Kommer det nære nok, så hjelper det ikke å slå av eller trekke ut noe som helst. Slår lynet ned i noe som leder det, så følger lynet dette mediet og raserer alt i sin vei, til det f eks finner veien ned i jorda. Lynet varmer opp lufta og utvider den, derfor smeller det. Ting ødelegges av EMP, varmen eller av den eksploderende lufta. Du eller andre saker kan f eks treffes midt inne i et hus som ikke er sikret med avleder om du er uheldig. Er du redd, sett deg i bilen. Bilen er det tryggeste stedet, et "Faradays bur". Slår det ned i bilen, så smeller det kraftig, bilen blir svidd, og det elektriske går fløyen, men du er like hel. Takk for svar. Jeg er ikke redd torden, syns det er litt flott jeg. Men jeg har lite lyst til å bruke mye penger på å kjøpe ny pc og mobil akkurat nå. Men det ser ut for at tordenværet dabber raskt av så jeg sitter rolig foran pcn enda. 0 Siter
topres Skrevet 7. juli 2006 Skrevet 7. juli 2006 Det er ugunstig å holde i noe av metall. Golfkølle og paraply er den vanligste synderen. Ute på en stor flate med en lynavleder i hånda :-( Satt og så på en dokumentar om tordenvær her om kvelden. Voldsomme krefter i sving! Synes det er utrolig fascinerende I denne dokumentaren tok de også opp dette med golf og nedslag. Og at flertallet av de som ble truffet av lyn er menn. Er det noen sammenheng? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.