Gå til innhold

Døden...

Anbefalte innlegg

Gjest Hei33
Skrevet

Troende får vite om det er noe, men det sies ikke troende får ikke vite noe som helst, så valget er vel opp til hver enkelt..

Hei Qwerty2! Jeg leser at du er oppvokst i et kristent hjem, altså fått den kristne forkynnelse "inn med morsmelka".

Så sier du her at bare de troende får vite noe om hva som skjer etter døden, men at ikke-troende ikke får vite noe som helst.

Ikke for å kverulere, men jeg trodde da at kristen forkynnelse gikk ut på at ja, det er et liv etter døden, men at døden har to utganger. Etter at man er død våkner man enten opp til frelse eller dom. Dvs. Himmel eller Helvete.

Så alle som dør får da vite hva som skjer etter at de har forlatt kroppen.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 136
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Qwerty2

15

• keinstein

14

• Hatsumomo

12

• Snoooopy

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Mirandolina
Skrevet

Nei, hun gleder seg til å treffe meg da, vettu ;O)

Det gjør jeg også :)

Skrevet

Jeg tror ikke det finnes noe etter døden. Like greit, egentlig.

Skrevet

Jeg har sett en person dø og jeg så hverken noe som kom opp eller ned.

Jeg har sett 3 mennesker dø, og ingenting skjedde unntatt det vanlige.

Gjest trultemor26
Skrevet

Sånne følelser kan jeg få i blant også. Det er som om hele rommet blir stort rundt meg, og jeg blir helt svimmel. Kjempeekkel følelse. Nesten så jeg skulle ønske jeg var religiøs. :)

Det må være fint for dem som tror fullt og fast på Gud, og "sovner stille inn i trua på Jesus". :)

Godt det ikke bare er meg :)

Jeg skulle også øsnek at jeg trodde på noe, det hadde nok vært mye bedre.

Skrevet

Det er i hvert fall ikke noe å ta hensyn til. Jeg gidder ikke være snill for å komme til himmelen.

Hvis det viser seg at det ikke fins noen himmel, så har jeg vært snill til ingen nytte.

Skrevet

"Og i det øyeblikk han forstod opphørte han å vite."

:-s

Skrevet

Kunne ikke vært mere enig,du er topp du :)

Heeeey... :)

Gjest Mirandolina
Skrevet

Så bra for deg da....men "vi ses da"..på den andre siden.

Gjest Mirandolina
Skrevet

"Og i det øyeblikk han forstod opphørte han å vite."

:-s

Hva gjorde han da da...trodde?

He he...:)

Skrevet

Så bra for deg da....men "vi ses da"..på den andre siden.

Sees? Neppe. :)

Gjest Mirandolina
Skrevet

Sees? Neppe. :)

Neivel,hvis du ikke vil så..:D

Greit for meg,men det hadde jo vært hyggelig :)

Skrevet

Det er i hvert fall ikke noe å ta hensyn til. Jeg gidder ikke være snill for å komme til himmelen.

Hvis det viser seg at det ikke fins noen himmel, så har jeg vært snill til ingen nytte.

Hvis det finnes noen himmel, tror du at du havner der:o)

Eller tror du at du treffer noen du kjenner der? Tenk hvor ensom du blir blandt bare ukjent ;o:''

Jeg tror ikke at det finnes noen himmel men uansett så havner jeg der nede og da sees vi der.

Skrevet

Kjære vene. Jeg tror da på Gud, men tror ikke på at vi går noen sted når man er død.

Tror det er mer hjernen som leker med folk "som gjerne er veldig ivrige på å tro på slike ting".

Hjernen er flink på hallusinasjoner/fantasier sies det.

Pluss at det er mer til hjernen enn vi vet.

Synes det er merkelig for deg å si "jeg tror da på gud men tror ikke vi kommer noe sted"... Det strider mye imot, da Visstnok Gud selv har sagt vi kommer et sted... Den der blir en slags feil for min mening. Men "kjære vene" skal ikke fortelle deg hva du skal tro på. Er fornøyd nok med meg selv og min tro jeg.

Skrevet

Hei Qwerty2! Jeg leser at du er oppvokst i et kristent hjem, altså fått den kristne forkynnelse "inn med morsmelka".

Så sier du her at bare de troende får vite noe om hva som skjer etter døden, men at ikke-troende ikke får vite noe som helst.

Ikke for å kverulere, men jeg trodde da at kristen forkynnelse gikk ut på at ja, det er et liv etter døden, men at døden har to utganger. Etter at man er død våkner man enten opp til frelse eller dom. Dvs. Himmel eller Helvete.

Så alle som dør får da vite hva som skjer etter at de har forlatt kroppen.

Jeg vet ikke jeg, men la oss si det sånn, vil heller havne i himmelen ved å tro enn i helvete vet å ikke tro. Helvete har aldri hatt stor "betydning" for meg, da jeg gjør det "jeg kan" for å ikke havne der selv. Er det sånn at det finnes begge deler, så helt greit for meg - skal ikke nekte overhode for det.

Skrevet

Hvorfor være snill bare for å komme til himmelen? Går vel ann å være snill fordet vel? Er fint å bo her på jorden med snille mennesker selv om det er liv etter døden eller ikke? Tenk om alle her på jorden "gav faen" bare for å nekte å være snill - det er jo slik krig er. Takk og lov for "snille mennesker" det er de som gjør det levelig for en og annen stakkars her. Er glad jeg bor i et land som Norge der de fleste er "snille". I motsetning til Irak etc der alle er "slemme". Fytte-grisen for en forskjell. Nei, takker meg til snille mennesker, kristne eller ikke!!

Skrevet

Synes det er merkelig for deg å si "jeg tror da på gud men tror ikke vi kommer noe sted"... Det strider mye imot, da Visstnok Gud selv har sagt vi kommer et sted... Den der blir en slags feil for min mening. Men "kjære vene" skal ikke fortelle deg hva du skal tro på. Er fornøyd nok med meg selv og min tro jeg.

Hmm, er det din tro og hva du tror skjer etter døden, som er det rette mener du?

Jeg kan tro på Gud og Bibelen, uten å nødvendigvis tro på sjelens udødelighet.

Nettopp fordi jeg har lest hele Bibelen, studert den og har ikke funnet noe grunn til å tro på et liv etter døden.

Så får andre tro noe annet.

Mer er det i grunnen ikke å si om den saken.

Skrevet

Jeg vet ikke jeg, men la oss si det sånn, vil heller havne i himmelen ved å tro enn i helvete vet å ikke tro. Helvete har aldri hatt stor "betydning" for meg, da jeg gjør det "jeg kan" for å ikke havne der selv. Er det sånn at det finnes begge deler, så helt greit for meg - skal ikke nekte overhode for det.

Å tro på en kjærlig og god Gud ekskluderer å tro at Han ville tillatt at mennesker skulle leve i evig pinsler i et såkalt "helvete".

Dessuten er "syndens lønn døden". Det vil si at mennesker har betalt for synden ved å dø.

Virker da ulogisk i mine øyner at man da skulle betale for ENDA mer synd ved å bli evig pint i et "helvete".

Skrevet

Hva gjorde han da da...trodde?

He he...:)

Hmmm.... Det er det ingen som veit;-)

Sitatet er henta fra Martin Eden av Jack London. Boka slutter med at hovedpersonen hopper fra et skip langt ute på havet. Han bestemmer seg for å drukne seg sjøl, men sjølve livskraften, livsgnisten, hindrer ham i å holde hodet lenge nok under. Så, for å lure livsgnisten, begynner han å svømme nedover. Nedover. Og nedover. Helt til lungene ikke har mer oksygen igjen. Og idet selvoppholdelsesdriften forstår, og tvinger han til å svømme mot overflata igjen, er det for seint. Det er for langt opp til at han kan klare det. Tilfreds over endelig å ha lurt selvoppholdelsesdriften synker han inn i døden. Og idet han endelig forstår opphører han å vite;-)

Kanskje er det sånn? Men jeg har vondt for å akseptere at det ikke skal være noe mer. Dette som er meg... Livskraften. Jeg'et. At det bare skal opphøre sånn helt uten videre... Nei, det er for sterkt;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...