Gå til innhold

Døden...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hmmm.... Det er det ingen som veit;-)

Sitatet er henta fra Martin Eden av Jack London. Boka slutter med at hovedpersonen hopper fra et skip langt ute på havet. Han bestemmer seg for å drukne seg sjøl, men sjølve livskraften, livsgnisten, hindrer ham i å holde hodet lenge nok under. Så, for å lure livsgnisten, begynner han å svømme nedover. Nedover. Og nedover. Helt til lungene ikke har mer oksygen igjen. Og idet selvoppholdelsesdriften forstår, og tvinger han til å svømme mot overflata igjen, er det for seint. Det er for langt opp til at han kan klare det. Tilfreds over endelig å ha lurt selvoppholdelsesdriften synker han inn i døden. Og idet han endelig forstår opphører han å vite;-)

Kanskje er det sånn? Men jeg har vondt for å akseptere at det ikke skal være noe mer. Dette som er meg... Livskraften. Jeg'et. At det bare skal opphøre sånn helt uten videre... Nei, det er for sterkt;-)

Hm, aldri lest eller hørt om den boka, men fikk rent vondt i magen av det du gjenfortalte der....

Videoannonse
Annonse
  • Svar 136
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Qwerty2

15

• keinstein

14

• Hatsumomo

12

• Snoooopy

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hm, aldri lest eller hørt om den boka, men fikk rent vondt i magen av det du gjenfortalte der....

Jack London er en kjempeforfatter! Les for eksempel En Solens Sønn, eller Før Adam. Martin Eden, som sitatet er henta fra, har sine øyeblikk, men er litt kjedelig...

http://home.online.no/~geirs1/forf_05.htm

Skrevet

Nei, vent... Er det En Klondykehelt jeg mener, kanskje? Hm. Nå går jeg litt i surr her....

Gjest fantastiske frida
Skrevet

Hvorfor være snill bare for å komme til himmelen? Går vel ann å være snill fordet vel? Er fint å bo her på jorden med snille mennesker selv om det er liv etter døden eller ikke? Tenk om alle her på jorden "gav faen" bare for å nekte å være snill - det er jo slik krig er. Takk og lov for "snille mennesker" det er de som gjør det levelig for en og annen stakkars her. Er glad jeg bor i et land som Norge der de fleste er "snille". I motsetning til Irak etc der alle er "slemme". Fytte-grisen for en forskjell. Nei, takker meg til snille mennesker, kristne eller ikke!!

Hva slags tull er det at alle er slemme i Irak, mens alle er snille i Norge?

Skrevet

Hmm, er det din tro og hva du tror skjer etter døden, som er det rette mener du?

Jeg kan tro på Gud og Bibelen, uten å nødvendigvis tro på sjelens udødelighet.

Nettopp fordi jeg har lest hele Bibelen, studert den og har ikke funnet noe grunn til å tro på et liv etter døden.

Så får andre tro noe annet.

Mer er det i grunnen ikke å si om den saken.

La meg selv få tro at min er rett, så kan du tro at din er rett. Bryr meg ikke om hva andre tror jeg!

Skrevet

Å tro på en kjærlig og god Gud ekskluderer å tro at Han ville tillatt at mennesker skulle leve i evig pinsler i et såkalt "helvete".

Dessuten er "syndens lønn døden". Det vil si at mennesker har betalt for synden ved å dø.

Virker da ulogisk i mine øyner at man da skulle betale for ENDA mer synd ved å bli evig pint i et "helvete".

"Den som tror på meg vil ha evig liv" står det. Det vil kanskje si at den som ikke tror ikke vil ha evig liv? Bibelen er tolket på 100 millioner forskjellige måter. Jeg tror på mitt, så får du tro på ditt.

Skrevet

Hva slags tull er det at alle er slemme i Irak, mens alle er snille i Norge?

Det var satt på spissen - men den skjønte jo ikke du!

Skrevet

Hvis det finnes noen himmel, tror du at du havner der:o)

Eller tror du at du treffer noen du kjenner der? Tenk hvor ensom du blir blandt bare ukjent ;o:''

Jeg tror ikke at det finnes noen himmel men uansett så havner jeg der nede og da sees vi der.

et blir litt utopisk, siden jeg ikke tror på noen himmel.

Kanskje det blir himmelsk å ikke lever lenger, hva vet jeg.

Skrevet

et blir litt utopisk, siden jeg ikke tror på noen himmel.

Kanskje det blir himmelsk å ikke lever lenger, hva vet jeg.

Kanskje vi alle opplever døden slik vi tror at det skal være? Jeg regner ikke med noe fryktelig saker etterpå vi alle skal gjennom det.

Kanskje det egentlige helvete er her på jorden :o)

Skrevet

Kanskje vi alle opplever døden slik vi tror at det skal være? Jeg regner ikke med noe fryktelig saker etterpå vi alle skal gjennom det.

Kanskje det egentlige helvete er her på jorden :o)

Tenk om du også har vært snill helt forgjeves?

I flg Abrahams bøker er det visst nok å prompe i kirken, og dermed havner du i helvete. Alle barn har vel klinka til kompisen i ren egoisme, det er også nok.

Det er dødsstraff for å ha sex med damer under mensen, men jeg lever enda.

Skrevet

Tenk om du også har vært snill helt forgjeves?

I flg Abrahams bøker er det visst nok å prompe i kirken, og dermed havner du i helvete. Alle barn har vel klinka til kompisen i ren egoisme, det er også nok.

Det er dødsstraff for å ha sex med damer under mensen, men jeg lever enda.

Knis, jeg vet ikke riktig om jeg har vært så snill og om jeg er snill så er jeg i hvert fall ikke snill fordi jeg frykter guds straff.

Jeg er mer en tilhenger av Kardemommeloven.

DU

SKAL

IKKE

PLAGE

ANDRE,

DU

SKAL

VÆRE

GREI

OG

SNILL,

OG

FORØVRIG

KAN

DU

GJØRE

HVA

DU

VIL :)

Gjest fantastiske frida
Skrevet

Det var satt på spissen - men den skjønte jo ikke du!

Nei og skjønner den ikke fremdeles.

Skrevet

Nei. Men en Filippinsk kristen pastor som var i ferd med å velsigne et hus jeg var i spurte meg. Han mente det måtte være noe der på andre siden.

Jeg spurte ha hva han ønsket skulle være over der, og han ramset opp bibelens ord om det.

Hvis han innrettet seg etter at det skulle være noe der, og det ikke var det, hva skulle han gjøre da? Hvor skulle han gjøre av seg.

Gjest Mirandolina
Skrevet

Hmmm.... Det er det ingen som veit;-)

Sitatet er henta fra Martin Eden av Jack London. Boka slutter med at hovedpersonen hopper fra et skip langt ute på havet. Han bestemmer seg for å drukne seg sjøl, men sjølve livskraften, livsgnisten, hindrer ham i å holde hodet lenge nok under. Så, for å lure livsgnisten, begynner han å svømme nedover. Nedover. Og nedover. Helt til lungene ikke har mer oksygen igjen. Og idet selvoppholdelsesdriften forstår, og tvinger han til å svømme mot overflata igjen, er det for seint. Det er for langt opp til at han kan klare det. Tilfreds over endelig å ha lurt selvoppholdelsesdriften synker han inn i døden. Og idet han endelig forstår opphører han å vite;-)

Kanskje er det sånn? Men jeg har vondt for å akseptere at det ikke skal være noe mer. Dette som er meg... Livskraften. Jeg'et. At det bare skal opphøre sånn helt uten videre... Nei, det er for sterkt;-)

Enig...vi kan ikke opphøre :)

Men du..du er mange deg,vi skifter bare "hylster" innimellom :)

Døden er vel en mellomlanding....tror jeg :)

Gjest Mirandolina
Skrevet

Nei. Men en Filippinsk kristen pastor som var i ferd med å velsigne et hus jeg var i spurte meg. Han mente det måtte være noe der på andre siden.

Jeg spurte ha hva han ønsket skulle være over der, og han ramset opp bibelens ord om det.

Hvis han innrettet seg etter at det skulle være noe der, og det ikke var det, hva skulle han gjøre da? Hvor skulle han gjøre av seg.

He he...ja det venter nok noe der på han,det er jeg sikker på..:D

Slik vi tror det blir,slik blir det,tror nå jeg :)

Den som dør...får se...

Gjest Klementinia
Skrevet

Jeg tror det ikke før jeg ser det :)

Vi blir nok bare plantejord alle sammen, bare å innse det.

Gjest Mirandolina
Skrevet

Jeg tror det ikke før jeg ser det :)

Vi blir nok bare plantejord alle sammen, bare å innse det.

Æhhh..tror ikke det jeg da,du får vente å se.......

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...