Gå til innhold

Hvor lenge bør man ha ammefri?


Gjest affe

Anbefalte innlegg

Gutten er 6 1/2 måned og så vidt begynt å spise noe annet enn morsmelk. Men det blir bare noen teskjeer grøt, før han kniper igjen munnen. Han er allergisk, uten at vi enda vet hva mot. Derfor er vi forsiktig med å introdusere ny kost. Og derfor ønsker jeg også å amme mest mulig, lengst mulig.

Men nå har jeg vært i jobb i halvannen måned, og arbeidsgiver begynner å virke litt lei av at jeg har to timer ammefri hver dag. Han vil også planlegge mine arbeidsoppgaver (blant annet reising) framover, og lurer derfor på hvor lenge jeg har tenkt å amme (ha ammefri).

Hva kan jeg svare? Jeg aner ikke hvor lenge babyer blir ammet så mye at jeg bør ha ammefri. Vi bor langt unna arbeidssted (3 timer reisevei tilsammen). Jeg pumper meg derfor 2 ganger på jobb hver dag, dropper lunsjen, og reiser hjem 1 1/2 time før arbeidsdagens slutt.

Jeg vet at barna til slutt bare ammes litt på kvelden, men hvor langt inn i framtida er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hos oss

Fra 7mnd ammet jeg morgen, ettermiddag og kveld, og pumpet litt på dagtid på jobb, som ble gitt i nestedags grøt som lunsjmåltid (av faren som var hjemme de siste fire mnd.) Ellers drakk han vann. Så jeg hadde ikke ammefri etter syv mnd, men brukte vel litt av arbeidstiden på å pumpe, uten at dette ble registrert noe sted. Sluttet helt å amme ved 12 mnd-alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære affe. Som du selv sier er det umulig å planlegge langt fremover da det varierer fra barn til barn. I Norge ammer 40% ved 1 år, men dette er økende. Kan du inngå en avtale for en periode av gangen, feks at du må ihvertfall ha ammefri frem til 9 måneder og deretter tar du det opp til vurdering igjen? Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...