Gjest prust Skrevet 8. juli 2006 Skrevet 8. juli 2006 Kan noen hjelpe oss litt? Vi er så dårlige til å finne ting som passer sammen, og enda dårligere til å få tatt en avgjørelse når det gjelder møbler og oppussing. Leste en tråd for noen dager siden og så at Glimtipper meldte seg frivllig som interiørkonsulent, så jeg tenkte at jeg også kunne be om noen råd. Det gjelder først og fremst stua. Den er helt rektangulær, 8 meter ganger 4 meter, med langsiden ut mot vest. I det ene hjørnet på vestveggen er det en dobbelt verandadør. På kortsiden mot sør er der to vinduer, kortsiden mot nord ett vindu. Alle vinduer er forholdsvis små - 1m X 1,20 m. Stua har en varm gul farge, som vi liker (etter snart 9 år) og som vi ikke vil gjøre noe med. Vi kjøpte nye møbler for noen år siden, og de er mørkebrune (spisebord, 6 stoler, salongbord, buffet m/ speil til og stereobenk). Alt dette er greit. MEN så er det sofaen da. Den er fæl. Burgunder med mønster på, buet, ti år gammel og inngrodd av alt mulig rask, særlig etter vi fikk unger. Så den skal skiftes ut. Vi vil ha skinn/hud e.l. men ikke stoff. Det er vi enige om. Det vi er uenige om er fargen og om prioritering (om sofaen trengs mer enn en tilhenger...). Dere kloke interiørfolk - hva slags farge bør sofaen ha? Gule vegger, hvite lister (ikke ennå, men de skal males), eikeparkett, små vinduer mot syd, mørkebrune møbler. Kom med tips da! 0 Siter
Gjest togli Skrevet 8. juli 2006 Skrevet 8. juli 2006 Brun skinnsofa! Etter min mening er det kun brun, svart og lys beige skinnsofa som duger i en "ordinær" stue. Skal man kline til med f.eks. rød eller grønn skinnsofa, krever det at resten av interiøret er veldig gjennomført. 0 Siter
Tootsieroll1365380854 Skrevet 8. juli 2006 Skrevet 8. juli 2006 Brun? Evt. kremfarget, men det er gjerne ikke så lurt med små barn og evt. dyr. Sort blir for hardt. Brun hud blir bra, tror jeg. Lykke til ;O) 0 Siter
Gjest humlemor Skrevet 8. juli 2006 Skrevet 8. juli 2006 ja, brun eller beige skinn/hud sofa. vi har beige, og den er jo bare å tørke av hvis den blir møkkete. den blir ikke mere møkkete enn andre farger. 0 Siter
Tootsieroll1365380854 Skrevet 8. juli 2006 Skrevet 8. juli 2006 ja, brun eller beige skinn/hud sofa. vi har beige, og den er jo bare å tørke av hvis den blir møkkete. den blir ikke mere møkkete enn andre farger. Hvis så er tilfellet hadde jeg gått for lys sofa. Man må ta vare på alt det lyset man kan. 0 Siter
Gjest humlemor Skrevet 8. juli 2006 Skrevet 8. juli 2006 Hvis så er tilfellet hadde jeg gått for lys sofa. Man må ta vare på alt det lyset man kan. ja det kan bli litt vel mørkt med brun sofa hvis alle andr møbler er mørke. . . . . og hvis vinduene er små så er det jo viktig at sofaen ikke er mørk for da sluker den det lyset som kommer in. 0 Siter
Tootsieroll1365380854 Skrevet 8. juli 2006 Skrevet 8. juli 2006 ja det kan bli litt vel mørkt med brun sofa hvis alle andr møbler er mørke. . . . . og hvis vinduene er små så er det jo viktig at sofaen ikke er mørk for da sluker den det lyset som kommer in. Nettopp ;O) 0 Siter
filiokus81 Skrevet 8. juli 2006 Skrevet 8. juli 2006 Brun skinnsofa! Etter min mening er det kun brun, svart og lys beige skinnsofa som duger i en "ordinær" stue. Skal man kline til med f.eks. rød eller grønn skinnsofa, krever det at resten av interiøret er veldig gjennomført. Det gjelder SELVSAGT ikke hvis sofaen er av stoff, sant? *plystre* ;-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 8. juli 2006 Skrevet 8. juli 2006 Det gjelder SELVSAGT ikke hvis sofaen er av stoff, sant? *plystre* ;-) Sant :-) 0 Siter
Glimtipper Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 Hyggelig å bli nevnt spesielt i en tråd Om dere absolutt vil ha skinn, så hadde jeg valgt beige. Brun tror jeg blir for ensformig når dere ellers har mørke møbler. Noen beigefarger er ikke spesielt pene til gult, så det er en god ide og få en fargeprøve som dere kan holde opp mot veggen før dere kjøper. Håper dere får ny, fin sofa 0 Siter
Gjest prust Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 Brun skinnsofa! Etter min mening er det kun brun, svart og lys beige skinnsofa som duger i en "ordinær" stue. Skal man kline til med f.eks. rød eller grønn skinnsofa, krever det at resten av interiøret er veldig gjennomført. Det er brun jeg gjerne vil ha, men mannen min mener det vil bli for mørkt. Jeg mener det er viktigere å få en helhet i stua, og heller ha noen ekstra lamper + lyse gardiner. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 Brun? Evt. kremfarget, men det er gjerne ikke så lurt med små barn og evt. dyr. Sort blir for hardt. Brun hud blir bra, tror jeg. Lykke til ;O) Ja, det vil jeg også helst ha. Mannen min mener imidlertid at det vil bli for mørkt i stua vå, siden vinduene er små og alle møblene er mørke... 0 Siter
Gjest prust Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 Hvis så er tilfellet hadde jeg gått for lys sofa. Man må ta vare på alt det lyset man kan. Ja, det sier mannen min og... 0 Siter
Gjest prust Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 Hyggelig å bli nevnt spesielt i en tråd Om dere absolutt vil ha skinn, så hadde jeg valgt beige. Brun tror jeg blir for ensformig når dere ellers har mørke møbler. Noen beigefarger er ikke spesielt pene til gult, så det er en god ide og få en fargeprøve som dere kan holde opp mot veggen før dere kjøper. Håper dere får ny, fin sofa Blir ikke det rart da med beige da, når ingenting annet er beige? 0 Siter
Glimtipper Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 Blir ikke det rart da med beige da, når ingenting annet er beige? Jeg tror ikke det. Jeg tror det blir rarere om alt er samme farge 0 Siter
Glimtipper Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 Blir ikke det rart da med beige da, når ingenting annet er beige? Men nå har jeg ikke sett stua di, da. Litt vanskelig å si, alt avhenger jo av helheten. Det jeg foreslår er at du tar med to stoffprøver hjem, en med beige farge og en med brun. Så kan du få sett ordentlig på det i fred og ro. Det er så lett å ta feil i butikken. Det viktigste er at dere finner noe dere trives med 0 Siter
Gjest togli Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 Det er brun jeg gjerne vil ha, men mannen min mener det vil bli for mørkt. Jeg mener det er viktigere å få en helhet i stua, og heller ha noen ekstra lamper + lyse gardiner. Velg en lys brunfarge. Det _kan_ nok, som mannen din sier, bli mørkt med mørk brun sofa siden andre møbler også er mørke. Det er mange fine lyse brunfarger eller evt en farge som går mot beige. Godt mulig beige skinnsofa ville blitt flott også! 0 Siter
MiLLa36 Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 Hei! Ser du skriver at du er fornøyd med gul stue. Men er ikke det litt tungt? Hva med å male stua lys, og så gå for brun sofa som du gjerne vil ha? Vil jo også bli finere til resten av interiøret som også er brunt. Tror jeg:) Så kan du jo heller ha farge på gardiner og eventuelle puter, telysholdere osv.? Lykke til! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.