Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Mary Poppins
Skrevet

Dette gjelder min ekskjæreste. Han har vært sammen med kjæresten sin i snart et år, han forsøkte å gjøre det slutt i juletider men hun truet med selvmord og to uker etterpå ble de sammen igjen. Nå for et par uker siden møtte jeg han i et selskap, og vi hadde det kjempe hyggelig. Samme kveld gjorde han det nok en gang slutt med kjæresten. Det varte i en uke og hun truet med selvmord pluss innleggelse på sykehus i tillegg til at hun ble sykemeldt fra jobben. Og nok en gang har han tatt henne tilbake (han er ufattelig snill og takler ikke konflikter særlig godt). Jeg møtte dem på byen idag og hun hadde virkelig jerntak på han (det har hun alltid, og har isolert han fullstendig fra hele vennegjengen hans). Han hadde lyst til å kose seg ute med kameratene sine men så fort jeg kom bestemte hun seg for at de skulle hjem, hun tok tak i han og dro han med seg hjem, enda han ikke ville. Kameratene hans sier at han er veldig ulykkelig i forholdet (noe han har visst nok fortalt dem opp til flere ganger) og bønnfaller meg om å ringe han og snakke med han, de sier jeg er den eneste som kan snakke han til fornuft.

Jeg får virkelig vondt av dette, jeg kjenner han såpass godt at jeg ser han ikke er lykkelig. Han er en person som bestandig har vært glad i en fest med vennene sine mens nå får han kun lov til det ca. en gang i året, og resten av tiden MÅ tilbringes med henne. Som sagt, har flere av kameratene hans bedt meg om å ringe han, men jeg er usikker. Han har blitt fryktelig tynn ( har aldri sett han slik før) og kameratene hans mener det er fordi han ikke har det bra. Men hva skal jeg gjøre? Burde jeg ringe å snakke med han? Jeg kan tilføye at dette egentlig ikke bare er en eks, vi har kjent hverandre siden jeg kunne gå og våre familier er bestevenner, så han betyr enormt mye for meg. Huff jeg er så usikker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke noe skal du gjøre, mener jeg da.

Om det er det rette eller ikke er ett anna spm.

Men det er tross alt hans liv og hans valg, ikke ditt.

Det du kan si til han er at du støtt han, uansett hvilke valg han tar og at du er tilgjengelig hvis han har behov for å snakke

:)

Skrevet

Jeg synes godt du kan ringe og spørre hvordan han har det. Eventuelt møte han til en kopp kaffe, om han får lov til det...

Men ikke gi bastante råd om å avslutte forholdet, det har ikke du noe med.

Skrevet

Klart du burde ringe og prate med han. Det gjør en med mennesker en bryr seg om. Høres ut som han har godt av å bli prata fornuft til, et forhold som holder sammen for å unngå at den ene tar selvmord høres ikke særlig sunt ut...

Mary Poppins
Skrevet

Jeg synes godt du kan ringe og spørre hvordan han har det. Eventuelt møte han til en kopp kaffe, om han får lov til det...

Men ikke gi bastante råd om å avslutte forholdet, det har ikke du noe med.

Nei jeg har ingen planer om å gi råd, men jeg tror han trenger en outsider å prate med. Men jeg er veldig usikker på hva jeg skal si, og hvordan jeg skal starte samtalen, noen råd?

Mary Poppins
Skrevet

Klart du burde ringe og prate med han. Det gjør en med mennesker en bryr seg om. Høres ut som han har godt av å bli prata fornuft til, et forhold som holder sammen for å unngå at den ene tar selvmord høres ikke særlig sunt ut...

Jeg har pratet med familien min og det nå (som også kjenner han godt) og de sier jeg bør ringe han de også, så jeg gjør nok det senere idag. Men jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal gå fram. Jeg må sende han en melding først og be han ringe meg når kjæresten ikke er tilstede, for hvis jeg ringer og kjæresten sitter ved siden av blir det hele veldig dumt. Men jeg aner egentlig ikke hva jeg skal si..

Gjest LucySky
Skrevet

Nei jeg har ingen planer om å gi råd, men jeg tror han trenger en outsider å prate med. Men jeg er veldig usikker på hva jeg skal si, og hvordan jeg skal starte samtalen, noen råd?

"Vi har kjent hverandre hele vårt liv, Petter. Så når det er noe med deg, så ser jeg det fort. Jeg liker ikke å bry meg, og jeg vil ikke at du skal syns jeg gjør det - men nå ser jeg at du har det trøbblete. Orker du å si noe om det, eller skal jeg bare pigge av?"

Og hvis han mumler noe i retning at det kanskje ville vært fint å snakke litt, så kan du kanskje si du ikke har tenkt å mene noe om samboeren hans eller sånt, at du ikke er ute etter å gi noe råd om det.

Så han ikke får opp piggene med en gang.

Bare et forslag.

Og ja, jeg vet at han sikkert ikke heter Petter.

:)

Skrevet

Jeg har pratet med familien min og det nå (som også kjenner han godt) og de sier jeg bør ringe han de også, så jeg gjør nok det senere idag. Men jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal gå fram. Jeg må sende han en melding først og be han ringe meg når kjæresten ikke er tilstede, for hvis jeg ringer og kjæresten sitter ved siden av blir det hele veldig dumt. Men jeg aner egentlig ikke hva jeg skal si..

Hm. Kanskje spørre han om hvordan han har det? Og si at du er litt bekymra for han på grunn av kjæresten som har trua med selvmord, og at du synes det virker som han ikke har det helt bra. Fortelle at du legger merke til at han har gått mye ned i vekt, og at du synes det er trist hvis han har det trasig.

Sånn omtrent ville jeg gjort det... Lykke til.

Skrevet

Si det som det er. Spør hvordan han har det. Når han har svart, så kan du si noe som: "Jeg spør fordi det ser ut som du ikke har det så greit nå for tiden". Ta det der i fra.

Jeg synes det er veldig fint at du bryr deg :)

Mary Poppins
Skrevet

Hm. Kanskje spørre han om hvordan han har det? Og si at du er litt bekymra for han på grunn av kjæresten som har trua med selvmord, og at du synes det virker som han ikke har det helt bra. Fortelle at du legger merke til at han har gått mye ned i vekt, og at du synes det er trist hvis han har det trasig.

Sånn omtrent ville jeg gjort det... Lykke til.

Takk det var noe sånt jeg tenkte. Gruer meg litt for jeg synes det er et litt vanskelig tema å ta opp, spesielt siden vi også har vært kjærester er jeg redd han tror jeg bare er ute etter å ødelegge (og det kunne ikke falle meg inn), men han kjenner meg nok såpass (håper jeg) at han skjønner jeg gjøre det etter beste hensikt.

Mary Poppins
Skrevet

Si det som det er. Spør hvordan han har det. Når han har svart, så kan du si noe som: "Jeg spør fordi det ser ut som du ikke har det så greit nå for tiden". Ta det der i fra.

Jeg synes det er veldig fint at du bryr deg :)

Takk for det :)

Skrevet

Jeg er enig med musikeren. Man kontakter mennesker man bryr seg om dersom det virker som om det kan være nødvendig.

Dersom du vet når han er på jobb, så kunne du kanskje sende ham sms på det tidspunktet slik at han unngår evt. sjalusidramaer som følge av meldingen.

Jeg hadde sannsynligvis også sagt rett ut at det virker feil at han lar seg presse med selvmordstrusler, og at han gjør jenta en bjørnetjeneste ved å la henne presse ham på denne måten. Hun trenger evt. psykiatrisk behandling - og ikke en samboer - dersom hennes avhengighet er så stor at hun ikke kan tolerere et brudd.

Du kan jo evt. prøve å spørre nhd på psykiatriforumet hva han mener om slike relasjoner.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Når hun truer med selvmord, er det selvsagt en helt gal forutsetting å bygge et forhold på.

Jeg skjønner at dette er svært vanskelig for eksen din, han er selvsagt livredd for at hun skal gjøre alvor av trusselen sin.

Du kan råde han til å gå til familierådgiving. Det gjorde en jeg kjenner som var i en lignende situasjon.

Resultatet ble at det kom frem under samtalene at hennes partner ikke egentlig ønsket å begå selvmord, bare brukte det som trussel. Familerådgiveren fikk han til å love å forsikre henne om at han ikke ville begå selvmord. De klarte å avvikle forholdet på en ryddig måte, og har til og med bevart et vennskap etterpå.

Gjest pimp1
Skrevet

Når hun truer med selvmord, er det selvsagt en helt gal forutsetting å bygge et forhold på.

Jeg skjønner at dette er svært vanskelig for eksen din, han er selvsagt livredd for at hun skal gjøre alvor av trusselen sin.

Du kan råde han til å gå til familierådgiving. Det gjorde en jeg kjenner som var i en lignende situasjon.

Resultatet ble at det kom frem under samtalene at hennes partner ikke egentlig ønsket å begå selvmord, bare brukte det som trussel. Familerådgiveren fikk han til å love å forsikre henne om at han ikke ville begå selvmord. De klarte å avvikle forholdet på en ryddig måte, og har til og med bevart et vennskap etterpå.

for noe tøv.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

for noe tøv.

Og hvordan kan du vite om det er tøv eller ikke?

Mary Poppins
Skrevet

Jeg er enig med musikeren. Man kontakter mennesker man bryr seg om dersom det virker som om det kan være nødvendig.

Dersom du vet når han er på jobb, så kunne du kanskje sende ham sms på det tidspunktet slik at han unngår evt. sjalusidramaer som følge av meldingen.

Jeg hadde sannsynligvis også sagt rett ut at det virker feil at han lar seg presse med selvmordstrusler, og at han gjør jenta en bjørnetjeneste ved å la henne presse ham på denne måten. Hun trenger evt. psykiatrisk behandling - og ikke en samboer - dersom hennes avhengighet er så stor at hun ikke kan tolerere et brudd.

Du kan jo evt. prøve å spørre nhd på psykiatriforumet hva han mener om slike relasjoner.

Jeg tror denne jente kunne trengt psykiatrisk behandling ja. Jeg har fått vite at da min eks gjorde det lutt med henne nå sist, så fortalte hun en venninne at hun skulle slutt å bruke sminke for å se sliten ut, videre tok på seg klær som var alt for store slik at det skulle se ut som hun hadde gått ned i vekt pga bruddet, i tillegg til at hun sykemeldte seg. Jeg er ikke hundre prosent sikker på hva hun har truet med denne gangen for at de skulle bli sammen igjen (men vet det var selvmordtrussel sist gang), men jeg vet ihvertfal at han var veldig fornøyd over at forholdet var slutt forrige uke, han hadde nemlig fortalt til en felles bekjent av oss at dette var noe av det smarteste han hadde gjort på lenge. Derfor stusser alle over at de ble sammen igjen for et par dager siden. I tillegg skal han på gutteferie med noen kamerater i en uke fra imorgen, og det rimer ikke helt at han frivillig har blitt sammen med henne rett før denne turen.

Huff jeg får virkelig vondt av han.

Mary Poppins
Skrevet

De er ganske unge og har faktisk ikke vært sammen mer enn 10 måneder så familierådgivning tror jeg ikke de ville gått til, men jeg kan jo såklart nevne det :)

Jeg er ikke redd for at hun kommer til å gjøre alvor av disse truslene, hun gjorde akkurat det samme med sin forrige kjæreste men gjennomførte det aldri.

likevel skjønner jeg hans vanskelige posisjon. Det som blir vanskelig når jeg ringer han er at mye av det jeg vet er jo forsåvidt ting jeg har blitt fortalt, så alt må jo tas med en klype salt, på en annen side oppstår ikke sånne "rykter" ut fra ingenting. Han er nemlig veldig dårlig til å snakke om følelser og tanker og er en sånn person som gjerne vil virke som han har det veldig bra uttad. Derfor må jeg på et vis pensle inn på tema, men jeg må tråkke forsiktig så jeg ikke sier noe galt, eller usannheter.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

De er ganske unge og har faktisk ikke vært sammen mer enn 10 måneder så familierådgivning tror jeg ikke de ville gått til, men jeg kan jo såklart nevne det :)

Jeg er ikke redd for at hun kommer til å gjøre alvor av disse truslene, hun gjorde akkurat det samme med sin forrige kjæreste men gjennomførte det aldri.

likevel skjønner jeg hans vanskelige posisjon. Det som blir vanskelig når jeg ringer han er at mye av det jeg vet er jo forsåvidt ting jeg har blitt fortalt, så alt må jo tas med en klype salt, på en annen side oppstår ikke sånne "rykter" ut fra ingenting. Han er nemlig veldig dårlig til å snakke om følelser og tanker og er en sånn person som gjerne vil virke som han har det veldig bra uttad. Derfor må jeg på et vis pensle inn på tema, men jeg må tråkke forsiktig så jeg ikke sier noe galt, eller usannheter.

"hun gjorde akkurat det samme med sin forrige kjæreste men gjennomførte det aldri."

Dette er nok informasjon som du kan prøve å formidle til han. Det er ikke sikkert at han vet om det. Men du må selvsagt si det på en skånsom måte.

Dama hans må ha en utrolig lav selvtillit når hun bruker slike midler for å holde på mennene i sitt liv, så det er jo synd på henne også, men helt uholdbart for den det går ut over.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...