Gå til innhold

Egosime vs egosentrisme

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Egoisme er en etikk som bare har egennytten som motivasjon for handlinger.

Egosentrisme er å se på seg selv som midtpunkt.

Jeg mener at egosentrisme ikke primært er å se seg selv som midtpunkt, men mer å ikke være i stand til å se ting fra en annen synsvinkel enn sin egen.

Jeg mener at egosentrisme ikke primært er å se seg selv som midtpunkt, men mer å ikke være i stand til å se ting fra en annen synsvinkel enn sin egen.

Om man selv er midtpunktet, eller "utgangspunktet" om du vil, da vil man jo bare se sine egne synspunkter.

Så det er vel det samme(?)

Er bare det at ordet betyr at en selv er i sentrum =)

Annonse

Jeg oppfatter det ikke som det samme :-)

Det er vel ikke akkurat det samme, men det ene følger vel av det andre da.

Desutten hvis du slår opp en en fremmedordbok ellernoe, vil du se at egosentrisme er når en selv er i sentrum. Uavhengig av hvordan begrepet er brukt innen psykiatrien...

En har også liknenede begreper, som etnosentrisme, hvor ens egen etniske gruppe er i sentrum...

Kan jo selvsagt si at om man er etnosentrisk, så er man ikke i stand til å se ting fra andre etniske gruppers synsvinkel, og det stemmer jo! Men begreper er nå definert slik jeg sier da.

Såklart er det bare mennesker som har skrevet slike bøker, men vet at begreper som etnosentrisme ofte er definert som at den etniske gruppen er i sentrum.

Av det følger at en ikke ser ting fra andre etnsike gruppers synsvinkel...

Gjest -Ps.flytterveldigsnart-

Å være egoistisk, kan være både positivt og negativt, alt etter hvilken sammenheng det settes i.

Egosentrismen, passer egentlig veldig bra nå som naboen har satt trampolina si rett i utsikten til stuevinduet mitt. Innstallert hagegruppe rett utenfor terrassen min, og spiller cricket med venner på plenen. Uten engang å spørre om det er ålreit for oss som disponerer terrassen og leil. i første etage.

Noen eier bare ikke folkeskikk og tar seg bare til rette!!

Uten å ha filosofert så lenge over dette, så er jeg enig i dine utlegninger av de to begrepene.

Skriver du om dette?

"nysgjerrig hilsen"

Neida, dette oppstod bare som en diskusjon med en bekjent. Egosentrisme er ikke en like negativ ladet beskrivelse som egoisme, da det er et mer bevisst valg om man burde visst bedre.

Neida, dette oppstod bare som en diskusjon med en bekjent. Egosentrisme er ikke en like negativ ladet beskrivelse som egoisme, da det er et mer bevisst valg om man burde visst bedre.

Enig, men er ligger det ikke av og til en viss nedvurdering av en person man omtaler som egosentrisk? Kanskje det kan være mere realt å kalle noe egoistisk fremfor egosentrisk i visse tilfeller?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...