Gjest litt grønn på dette... Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 Hei, dette passer kanskje bedre i et annet forum, men i og med at mest aktivitet her, håper jeg noen vet:) Har antakelig, for første gang noensinne, fått en urinveisinfeksjon - må stadig på do, tisser nesten ingenting og svak svie når tisser. Poenget er at dette vel bør behandles, men nå er det spnn at jeg nylig har flytta til oslo og bytta fastlege til blindern, men ennå ikke vært der. Er urinveisinfeksjon noe som en må bestille time til, eller kan en møte opp der og håpe de har tid til å ta deg inn? Jobber mye for tida, så er også litt vanskelig å bruke mange timer på et venterom...hvordan stadfestes/behandles dette forresten? 0 Siter
frosken Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 På Blindern kunne man i allefall før møte opp og vente på time dersom legesekretærene mente det man slet med var akutt nok. Hvis du tar med en urinprøve så tester de sikkert den umiddelbart og sørger for at du får se lege dersom prøven gir utslag. Men den gangen jeg studerte måtte man ofte vente lenge innen man fikk snakke med legen. Siden det er søndag i dag, så kan du ta med deg urinprøve ned på Oslo legevakt og få sjekket opp om det er en uvi du har fått. Da slipper du å være borte fra jobben for å gå til legen også. Tror neppe du blir avvist på Legevakten, men du må sikkert vente en stund. Hvis du tar med deg urinprøve, så prøv å få den mest mulig steril. 0 Siter
frosken Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 Jeg svarte bare på første del av spørsmålet ditt oppdaget jeg plutselig. UVI fastslås på grunnlag av urinprøve. Dersom symptomene er moderate vil man gjerne vente på resultat av dyrkning av urinprøven noe som tar noen dager. Til gjengjeld vil du man da få antibiotika som er skreddersydd til å ta knekken på de bakteriene som har forårsaket infeksjonen. Du sparer tid ved å ta med deg urinprøve til legen. Det aller gunstigste er å ta urinprøve om morgenen rett etter at du har våknet. 0 Siter
Gjest litt grønn på dette... Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 På Blindern kunne man i allefall før møte opp og vente på time dersom legesekretærene mente det man slet med var akutt nok. Hvis du tar med en urinprøve så tester de sikkert den umiddelbart og sørger for at du får se lege dersom prøven gir utslag. Men den gangen jeg studerte måtte man ofte vente lenge innen man fikk snakke med legen. Siden det er søndag i dag, så kan du ta med deg urinprøve ned på Oslo legevakt og få sjekket opp om det er en uvi du har fått. Da slipper du å være borte fra jobben for å gå til legen også. Tror neppe du blir avvist på Legevakten, men du må sikkert vente en stund. Hvis du tar med deg urinprøve, så prøv å få den mest mulig steril. Takk for raskt svar:) Betyr det at det kan gå over av seg selv også, eller kan en få problemer om en venter for lenge? Aner du forresten hva det koster å dra på legevakta og få sjekket en urinprøve?...Litt lite penger nå rett før lønning, men det går kanskje an å få regning på sånt? 0 Siter
frosken Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 Takk for raskt svar:) Betyr det at det kan gå over av seg selv også, eller kan en få problemer om en venter for lenge? Aner du forresten hva det koster å dra på legevakta og få sjekket en urinprøve?...Litt lite penger nå rett før lønning, men det går kanskje an å få regning på sånt? Endel har erfaring fra at det går over av seg selv ved at de drikker masse noen døgn. Regner med at du kan få giro på legevakta, du kan evt. ringe ned og spørre. Det koster omtrent det samme å gå på legevakta og til fastlegen, muligens er det noe helgetillegg. 0 Siter
Gjest litt grønn på dette... Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 Endel har erfaring fra at det går over av seg selv ved at de drikker masse noen døgn. Regner med at du kan få giro på legevakta, du kan evt. ringe ned og spørre. Det koster omtrent det samme å gå på legevakta og til fastlegen, muligens er det noe helgetillegg. Takk igjen! Føler meg som sagt litt grønn her, er jo 24, men bør vel bare være glad for at jeg svært sjelden trenger lege:) 0 Siter
NeaNoor Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 Om det er UVI og det ikke blir behandlet og ikke går over av seg selv, kan det utvikle seg til nyrebekkenbetennelse. Og det er VONDT. Dra på legevakta. Var der selv for noen uker siden med UVI. Måtte vente tre timer, men det må man nesten regne med når det ikke er akutt. Fikk i allefall snakket med lege, levert urinprøve og fikk medisin. Kostet litt over 200 kr., men du kan få med deg en giro. 0 Siter
Gjest litt grønn på dette... Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 Om det er UVI og det ikke blir behandlet og ikke går over av seg selv, kan det utvikle seg til nyrebekkenbetennelse. Og det er VONDT. Dra på legevakta. Var der selv for noen uker siden med UVI. Måtte vente tre timer, men det må man nesten regne med når det ikke er akutt. Fikk i allefall snakket med lege, levert urinprøve og fikk medisin. Kostet litt over 200 kr., men du kan få med deg en giro. Det var jo ikke så ille, den utgiften greier jeg fint:) Var på tannlegevakten en gang for mange år siden, og det var DYRT:) Nyrebekkenbetennelse virker ikke som noe jeg har lyst på, så nå blir det nok legevakten neste! Takk! 0 Siter
frosken Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 Takk igjen! Føler meg som sagt litt grønn her, er jo 24, men bør vel bare være glad for at jeg svært sjelden trenger lege:) Det er bra å være grønn mht medisinske spørsmål! Du kan forøvrig ringe Oslo legevakt og be om råd, telefonen er bemannet med relativt kompetente sykepleiere :-) Du har ikke spurt direkte, men dersom du lurer så slipper du å bli utsatt for noen inngående legeundersøkelse såfremt du ikke plutselig overhodet ikke får tisse. I såfall dreier det seg om noe annet enn UVI. 0 Siter
Dorthe Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 Takk for raskt svar:) Betyr det at det kan gå over av seg selv også, eller kan en få problemer om en venter for lenge? Aner du forresten hva det koster å dra på legevakta og få sjekket en urinprøve?...Litt lite penger nå rett før lønning, men det går kanskje an å få regning på sånt? Det koster 280 kr på legevakta og de sender deg alltid giro i posten noen uker etterpå hvis det er kveld eller helg. Men du må regne med noen kr på apoteket etterpå. Men antagelig får du en tredagers kur og det koster ikke så mye. 0 Siter
Gjest litt grønn på dette... Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 Det er bra å være grønn mht medisinske spørsmål! Du kan forøvrig ringe Oslo legevakt og be om råd, telefonen er bemannet med relativt kompetente sykepleiere :-) Du har ikke spurt direkte, men dersom du lurer så slipper du å bli utsatt for noen inngående legeundersøkelse såfremt du ikke plutselig overhodet ikke får tisse. I såfall dreier det seg om noe annet enn UVI. Neida, det går greitt det, syns sånne ting egentlig er greiere om en ikke har tid til å forberede seg på eventuelle ubehageligheter;) Men antar det dreier seg om UVI, har skjønt at det ofte kommer etter sex, og selv om vært aktiv i mange år, så sier det seg at det kan bli mye når kjæresten endelig er tilbake fra Nordsjøen:) 0 Siter
frosken Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 Neida, det går greitt det, syns sånne ting egentlig er greiere om en ikke har tid til å forberede seg på eventuelle ubehageligheter;) Men antar det dreier seg om UVI, har skjønt at det ofte kommer etter sex, og selv om vært aktiv i mange år, så sier det seg at det kan bli mye når kjæresten endelig er tilbake fra Nordsjøen:) God bedring:-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.