Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi har kjøpt en tomt som ikke er byggeklar, (vi må grave etter vann og kloakk og dette koster jo en del. Nå har vi funnet ett hus vi liker godt men har alikevel en del endringer for å få det perfekt for oss. Vi må derfor få en arkitekt til å tegne huset.

Det vi lurer litt på er hva det er som avgjør hva huset vil koste? Ikke noe vits å presentere ett hus for en byggeprodusent om vi ikke har råd til å bygge det, og det blir mye penger på arkitekt om vi skal tegne om til vi har råd liksom.

Er det noen som har erfaring fra husbygging her?

Er det dyrer med ett plans hus en ett og halvt plan?

Huset vi tenker oss skal ha ett bad på 10 kvadrat + et gjeste toalett m vask.

ett kjøkken og ettt vaskerom, to peiser + at vi skal ha kjeller. Dette er vel med å avgir pris vil jeg tro....

spent på om noen vet noe :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/237863-tegne-hus-selv-og-pris/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arkitekt er dyrt, men hvis dere velger en med bred erfaring fra småhusbygging, så skal vedkommende kunne veilede dere mht hva som er prisfordyrende og ikke.

Forøvrig hadde jeg plaget ferdighusleverandørene med mange spørsmål på forhånd. De er sikkert interessert i å gi gratis veiledning inntil dere evt. har kjøpt.

Grunnen til at halvannenetasjes hus gjerne blir billigere enn alt på ett plan, er vel bl.a. at mange velger å innrede 2.etg. selv. Kanskje også flere årsaker, uten at jeg kommer på noen i farta). En annen ting man bør tenke på, særlig om man har en liten tomt, er hvilke regler kommunen har til utnyttelsesgrad, altså hvor stor andel av tomta som kan være bebygget. Her hos oss tror jeg det er snakk om 25%, altså at 75% av tomta må være ubebygget, til hage og innkjørsel.

Vi har halvannen etasje, men jeg skulle på mange måter ønske vi hadde alt på ett plan. Så - om dere har plass, og ikke ønsker sterkt et halvannenetasjes, så bygg 1.etg. (med kjeller da).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...