Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gynekologica

Jeg har aldri hatt noen plager, og er fortsatt tidlig i 20-årene, har aldri vært hos gynekolog eller foretatt noen undersøkelse av underlivet. Har hatt 2 sexpartnere, begge langvarige, og begge de to testet seg for sykdommer i forkant - negativt svar. Har ikke lyst til å ta en slik undersøkelse, men jeg er 95% sikker på at min partner gjennom 7 år nå er utro mot meg, og er livredd for at jeg kan ha fått noen sykdommer pga det. Derfor tenker jeg å ta en undersøkelse, få det ut av hodet.

Er det slik at man må henvises til gynekolog fra fastlege? Jeg ønsker ikke å gå til fastlegen min med dette. Kan man bare henvende seg direkte til en spesialist i gynekologi uten rekvisisjon? Det er viktig for meg å komme til en seriøs og hyggelig kvinnelig gynekolog i Oslo-området.

En av grunnene til at jeg så veldig gjerne vil gjøre dette er min frykt for HPV-viruset. min mor har dette, og fikk celleforandringer. Jeg vet at jeg (frem til dette med utroskap) ikke har viruset og håper på å få vaksinert meg så snart vaksinen er tilgjengelig. er det mulig å teste seg for dette viruset hos en gynekolog?

Er det noen som kan si litt om forløpet hos en gynekolog? Gjør det vondt? Er det ekkelt, har man ubehag etterpå osv?

Og så til det typiske spørsmålet da: Hvordan skal man se ut nedentil? (hårvekst osv...)

Håper det er noen som tar seg tid til å svare meg, det betyr mye for meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/237901-f%C3%B8rste-gang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det noen som kan si litt om forløpet hos en gynekolog?

Jeg kommer inn, hilser på, sitter ned og snakker litt, får beskjed om å ta av meg og legge meg på benken/stolen eller hva det er, så tar han først inn noe som heter spekulum for å komme ordentlig til, før han tar prøvene.

Gjør det vondt?

Nei, det skal ikke gjøre direkte vondt.

Er det ekkelt, har man ubehag etterpå osv?

Det er klart at ikke alle elsker å skreve for fremmede folk, så det er jo litt ekkelt. Ang ubehag etterpå så kan det gjerne komme litt blod, men trenger ikke. Merker ingenting annet.

Og så til det typiske spørsmålet da: Hvordan skal man se ut nedentil? (hårvekst osv...)

Bare vær som du pleier. Jeg har vært med på studien med HPV-vaksina og dermed tatt 8 (eller var det 12) ekstra underlivsundersøkelser de siste 3 årene, i tillegg har jeg vært gravid og har i den forbindelse hatt litt der nede også. Har sett svært variert ut der nede, men gynekologene er selvsagt så proffe at de har sett alle varianter og ikke reagerer på det på noen som helst måte.

Ellers - det kan være godt å ha på seg en litt lang genser eventuelt skjørt, sånn at man ikke føler seg altfor naken der nede. Du kan også ta med deg en inn, kjæreste, kontorpersonale, venninne, mor...

Håper du får tatt en sjekk for å se etter celleforandringer og kjønnsykdommer, så håper jeg du og kjæresten din finner ut av det etter hvert... :) Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/237901-f%C3%B8rste-gang/#findComment-1832728
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Jeg tror du selv kan bestille time hos gynekolog.

Si ifra at det er første gang.

Jeg ble rød i kinnene første gang, men det var fordi jeg var 16 år og flau. Men vondt? Nei det var det ikke. Legen var meget forsiktig.

Nå er dette vel 20 år, og mange GU siden... Generelt synes jeg at legene jeg har vært hos, har vært veldig flinke. De har latt meg kle av bak et forheng, og de har vært meget proff. De tar de nødvendige prøver, og er like interessert i å _se_ underlivet som de er i å se mandlene i halsen. Skjønner? HELT proff med andre ord.

Så hårvekst etc er ikke noe å bekymre seg om.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/237901-f%C3%B8rste-gang/#findComment-1832732
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...