Gjest Ziia Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Piker med Down syndrom har normal kjønnsmodning og kan bli gravide. Gutter med Down syndrom kan i de aller fleste tilfeller ikke gjøre noen gravid. Så de fleste som har seksuell omgang med personer med Down syndrom, og gjør dem gravide, er det da normale menn? Hva sier det om dem? Eller er det andre typer utviklingshemmede menn? Halvparten av barna som blir født av noen med Downs får selv IKKE kromosonavvik, men blir normale... Hvordan opplever de å være født av en med Downs, ha en mor med Downs, psykisk utviklingshemmed... som jo ikke blir sett så opp til av mange normale... Hvordan går det med dem?? Og kan en ikke-utviklingshemmed gifte seg med en dame med Downs? Om han først har gjort henne gravid, eller om det er kjærlighet... Eller er det mest overgrep? Vet en utviklingsjente, hun må settes på p-sprøyte fordi det er såpass mange (eller, rekke jo med en eller to da) som har sex med henne... Hun har kjæreste i blant. Og hun merker en med en gang at er psykisk utviklingshemmed, både utseende og væremåte, hva hun sier etc... rare greier jeg undrer meg over, har noen tanker om dette? 0 Siter
Gjest mbo Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Hei. Har jobbet på et bofellesskap for psykisk utviklingshemmede og der er det rutine at jenter/kvinner får p sprøyter bla fordi det faktisk har veldig sterk seksualdrift. Ellers har vi faktisk mye å lære av mennesker med b,l,a Downs syndrom,de viser sine følelser på godt og vondt . Nesten alle elsker musikk og liker å danse,de har har en livslyst som mange kan misunne dem, De jeg kjenner har også en liten jobb og ingen er så stolte som dem når de kommer hjem med den vesle lønna de får hver mnd,jobben er like viktig for dem som alle andre. Kom litt utenom trådstart her men jeg brenner litt for disse menneskene. Nå er det lenge siden jeg jeg jobbet med dem men de glemmer ikke folk de kjenner og klemmene jeg får når jeg møter en av dem er så hjertelige at man blir glad i hjertet lenge etterpå. Verden ville bli et mye fattigere sted uten mennesker med Downs syndrom. 0 Siter
Gemini Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Hei. Har jobbet på et bofellesskap for psykisk utviklingshemmede og der er det rutine at jenter/kvinner får p sprøyter bla fordi det faktisk har veldig sterk seksualdrift. Ellers har vi faktisk mye å lære av mennesker med b,l,a Downs syndrom,de viser sine følelser på godt og vondt . Nesten alle elsker musikk og liker å danse,de har har en livslyst som mange kan misunne dem, De jeg kjenner har også en liten jobb og ingen er så stolte som dem når de kommer hjem med den vesle lønna de får hver mnd,jobben er like viktig for dem som alle andre. Kom litt utenom trådstart her men jeg brenner litt for disse menneskene. Nå er det lenge siden jeg jeg jobbet med dem men de glemmer ikke folk de kjenner og klemmene jeg får når jeg møter en av dem er så hjertelige at man blir glad i hjertet lenge etterpå. Verden ville bli et mye fattigere sted uten mennesker med Downs syndrom. Mener du virkelig at kvinner med Down syndrom har sterkere seksualdrift enn andre kvinner? Jeg trodde heller det var snakk om samme seksualdrift, bare færre hemninger når det gjelder hva som passer seg å gjøre i ulike situasjoner. På samme måte som personer med Downs har færre hemninger på mange andre områder, noe av det som også gjør at de viser følelser på en så direkte måte (som du også nevner). 0 Siter
Gjest ziia Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Hei. Har jobbet på et bofellesskap for psykisk utviklingshemmede og der er det rutine at jenter/kvinner får p sprøyter bla fordi det faktisk har veldig sterk seksualdrift. Ellers har vi faktisk mye å lære av mennesker med b,l,a Downs syndrom,de viser sine følelser på godt og vondt . Nesten alle elsker musikk og liker å danse,de har har en livslyst som mange kan misunne dem, De jeg kjenner har også en liten jobb og ingen er så stolte som dem når de kommer hjem med den vesle lønna de får hver mnd,jobben er like viktig for dem som alle andre. Kom litt utenom trådstart her men jeg brenner litt for disse menneskene. Nå er det lenge siden jeg jeg jobbet med dem men de glemmer ikke folk de kjenner og klemmene jeg får når jeg møter en av dem er så hjertelige at man blir glad i hjertet lenge etterpå. Verden ville bli et mye fattigere sted uten mennesker med Downs syndrom. ja, jeg brenner også for disse menneskene og vil ta utdannelse i vernepleie, synes også temaet er temmelig interessant. Men du har ingen tanker angående det innlegget mitt handler om da ? 0 Siter
Gjest mbo Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Mener du virkelig at kvinner med Down syndrom har sterkere seksualdrift enn andre kvinner? Jeg trodde heller det var snakk om samme seksualdrift, bare færre hemninger når det gjelder hva som passer seg å gjøre i ulike situasjoner. På samme måte som personer med Downs har færre hemninger på mange andre områder, noe av det som også gjør at de viser følelser på en så direkte måte (som du også nevner). Hei. Jeg kan ikke dokumentere men har lært under utdanning at dette faktisk er tilfelle. Selvfølgelig har de også mindre hemmninger og dette kan jo desverre bli utnyttet av kyniske personer. 0 Siter
Gjest mbo Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 ja, jeg brenner også for disse menneskene og vil ta utdannelse i vernepleie, synes også temaet er temmelig interessant. Men du har ingen tanker angående det innlegget mitt handler om da ? Hei. Føler jo at det har med tilrettelegging og gjøre,hvis ei jente med Downs blir jevlig utnyttet av såkalte friske menn er det jo noe som skurrer. Ingen skal jo overvåkes 24timer i døgnet men noen må jo holde oppsikt over hva som foregår,har ei jente med Downs syndrom egen leilighet må jo noen ha oppsyn med henne. Det foregår jo seksuell aktivitet på på bofelleskap også og det er umulig å unngå. Mange der har kjærester og deres kjærlighet er er like ekte som vår. Har gitt oss ut på et ganske ømtålig tema her, tror det er mange som inbiller seg at folk med psykisk utviklingshemmning aldri har sex. 0 Siter
Gemini Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Hei. Jeg kan ikke dokumentere men har lært under utdanning at dette faktisk er tilfelle. Selvfølgelig har de også mindre hemmninger og dette kan jo desverre bli utnyttet av kyniske personer. Ja, det er tragisk hvor kyniske enkelte mennesker kan være. Men jeg tror det er mange fordommer også blant fagfolk når det gjelder hvilke egenskaper og evner folk med downs eller andre typer utviklingshemning/funksjonshemning har... Ikke at jeg skal påstå med sikkerhet at det du lærte under utdanningen er feil, jeg stiller bare litt spørsmålstegn ved det. Ikke til deg direkte, jeg tenker bare litt høyt om hva jeg tror om saken... Det er vel kanskje ikke gjort så mange seriøse studier på temaet, vil jeg anta. 0 Siter
Gemini Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Hei. Føler jo at det har med tilrettelegging og gjøre,hvis ei jente med Downs blir jevlig utnyttet av såkalte friske menn er det jo noe som skurrer. Ingen skal jo overvåkes 24timer i døgnet men noen må jo holde oppsikt over hva som foregår,har ei jente med Downs syndrom egen leilighet må jo noen ha oppsyn med henne. Det foregår jo seksuell aktivitet på på bofelleskap også og det er umulig å unngå. Mange der har kjærester og deres kjærlighet er er like ekte som vår. Har gitt oss ut på et ganske ømtålig tema her, tror det er mange som inbiller seg at folk med psykisk utviklingshemmning aldri har sex. Jeg hørte en historie om utviklingshemmedes sexliv for noen år siden. Dette var nok før p-sprøytens tid, og muligens også i tiden med større institusjoner. I alle fall hadde det vært et "infomøte" om viktigheten av prevensjon, og litt andre ting rundt sex. Personalet hadde lagt merke til at ikke alle var like interessert, blant annet en gutt (ung mann) der. Personalet snakket litt med ham etter møtet, og lurte på om han ikke syntes dette var interessant, og snakket litt rundt dette med om det ikke var ei jente han hadde et godt øye til osv. Personalet fikk da et svar de ikke var helt forberedt på, gutten kunne nemlig fortelle at han ikke var interessert i noen jente, men en annen gutt på institusjonen, og at de hadde et visst sexliv allerede! :-) 0 Siter
Gjest glaice Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Jeg hørte en historie om utviklingshemmedes sexliv for noen år siden. Dette var nok før p-sprøytens tid, og muligens også i tiden med større institusjoner. I alle fall hadde det vært et "infomøte" om viktigheten av prevensjon, og litt andre ting rundt sex. Personalet hadde lagt merke til at ikke alle var like interessert, blant annet en gutt (ung mann) der. Personalet snakket litt med ham etter møtet, og lurte på om han ikke syntes dette var interessant, og snakket litt rundt dette med om det ikke var ei jente han hadde et godt øye til osv. Personalet fikk da et svar de ikke var helt forberedt på, gutten kunne nemlig fortelle at han ikke var interessert i noen jente, men en annen gutt på institusjonen, og at de hadde et visst sexliv allerede! :-) hihi :-) 0 Siter
Gjest Ziia Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Jeg hørte en historie om utviklingshemmedes sexliv for noen år siden. Dette var nok før p-sprøytens tid, og muligens også i tiden med større institusjoner. I alle fall hadde det vært et "infomøte" om viktigheten av prevensjon, og litt andre ting rundt sex. Personalet hadde lagt merke til at ikke alle var like interessert, blant annet en gutt (ung mann) der. Personalet snakket litt med ham etter møtet, og lurte på om han ikke syntes dette var interessant, og snakket litt rundt dette med om det ikke var ei jente han hadde et godt øye til osv. Personalet fikk da et svar de ikke var helt forberedt på, gutten kunne nemlig fortelle at han ikke var interessert i noen jente, men en annen gutt på institusjonen, og at de hadde et visst sexliv allerede! :-) ;P 0 Siter
Gjest mbo Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Jeg hørte en historie om utviklingshemmedes sexliv for noen år siden. Dette var nok før p-sprøytens tid, og muligens også i tiden med større institusjoner. I alle fall hadde det vært et "infomøte" om viktigheten av prevensjon, og litt andre ting rundt sex. Personalet hadde lagt merke til at ikke alle var like interessert, blant annet en gutt (ung mann) der. Personalet snakket litt med ham etter møtet, og lurte på om han ikke syntes dette var interessant, og snakket litt rundt dette med om det ikke var ei jente han hadde et godt øye til osv. Personalet fikk da et svar de ikke var helt forberedt på, gutten kunne nemlig fortelle at han ikke var interessert i noen jente, men en annen gutt på institusjonen, og at de hadde et visst sexliv allerede! :-) Hm. Intressant. Har liksom ikke tenkt den veien jeg men som hos oss kan det vel også være sånn. Sitter og tenker litt her jeg og det er så mange andre ting jeg kunne tatt opp som er viktige og som jeg har observert etter og ha hatt denne type jobb. 0 Siter
Gjest mbo Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 hihi :-) har du flere meninger enn hi hi når det gjelder dette? 0 Siter
Gjest glaice Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 har du flere meninger enn hi hi når det gjelder dette? Syns det var en søt historie jeg, derfor hihi.... kjenner mange med downs, så det var overhodet ikke vondt ment, hvis du trodde det. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.