Gå til innhold

Digitale bilder vs gammeldagse

Anbefalte innlegg

Gjest digi foto
Skrevet

Når jeg får mine digitale bilder printet ut er de så små og mye mer kvadratiske enn de gammeldagse bildene fra film. De var noe større og mer rektangulære. Hvorfor blir det slik? De blir litt mer stusselige synes jeg. Kan man endre på dette uten at bildet blir beskjært?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Størrelsen kan du endre på, forutsatt at oppløsningen til kameraet ditt er god nok til å printe større bilder. Du må rett og slett bestille større bilder. Hvis ikke foto-leverandøren din tilbyr større versjon må du nok finne en annen.

Formen kan du ikke gjøre stort med uten å beskjære bildene. Hvis du strekker dem vil jo alt på bildet bli bredere enn det egentlig er. Det vil neppe se bra ut.

Gjest digi foto
Skrevet

Størrelsen kan du endre på, forutsatt at oppløsningen til kameraet ditt er god nok til å printe større bilder. Du må rett og slett bestille større bilder. Hvis ikke foto-leverandøren din tilbyr større versjon må du nok finne en annen.

Formen kan du ikke gjøre stort med uten å beskjære bildene. Hvis du strekker dem vil jo alt på bildet bli bredere enn det egentlig er. Det vil neppe se bra ut.

Jeg vet jo at jeg kan kjøpe større bilder, det er ikke poenget mitt. Poenget er at gammeldagse bilder kom i 10x15 noe som ser bedre ut enn mer kvadratiske bilder i feks 10x 13. Bestiller jeg 10x15 av digitale så blir det enten hvit kant eller noe forsvinner, hvorfor og kan man endre dette?

Skrevet

Jeg vet jo at jeg kan kjøpe større bilder, det er ikke poenget mitt. Poenget er at gammeldagse bilder kom i 10x15 noe som ser bedre ut enn mer kvadratiske bilder i feks 10x 13. Bestiller jeg 10x15 av digitale så blir det enten hvit kant eller noe forsvinner, hvorfor og kan man endre dette?

Det er fordi formatet på digitale bilder er annerledes. Du kan ikke gjøre noe med det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...