Gjest digi foto Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Når jeg får mine digitale bilder printet ut er de så små og mye mer kvadratiske enn de gammeldagse bildene fra film. De var noe større og mer rektangulære. Hvorfor blir det slik? De blir litt mer stusselige synes jeg. Kan man endre på dette uten at bildet blir beskjært? 0 Siter
hare1365380455 Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Bestill større størrelse på bildene. 0 Siter
Excelsion Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Gamle bilder kom i 10x15cm. Disse digitale bildene blir i 10x13. Vanvittig stor forskjell er det jo ikke da :-) 0 Siter
Gjest digi foto Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Bestill større størrelse på bildene. Ja, men det var ikke forstørring jeg tenkte på da, men format. Vanlige bilder fikk man i 10x 15 eller hva det var, altså rektangulære. De digitale kommer i 10x13 og er da mer kvadratiske. Om man forandrer til 10x15 blir bildet beskjørt. Jeg lurer på _hvorfor_ det er slik. 0 Siter
Gjest digi foto Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Gamle bilder kom i 10x15cm. Disse digitale bildene blir i 10x13. Vanvittig stor forskjell er det jo ikke da :-) Jo, de blir mer kvadratiske, det er det jeg mener. Og lurer på om det kan endres. 0 Siter
Simen Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Ja, men det var ikke forstørring jeg tenkte på da, men format. Vanlige bilder fikk man i 10x 15 eller hva det var, altså rektangulære. De digitale kommer i 10x13 og er da mer kvadratiske. Om man forandrer til 10x15 blir bildet beskjørt. Jeg lurer på _hvorfor_ det er slik. Et didgitalt kompaktkamera tar bilder ca. i størrelsen 1 til 1.33. For å unngå å måtte beskjære bildet, må det derfor kopieres i ca. 10x13 format. Dersom du velger 10x15, må bildet beskjæres for å få riktig forhold mellom bredde og høyde. Hvis du derimot bruker et digitalt speilreflekskamera (mye dyrere), vil det ta bilder i ca. 1:1.5, altså 10x15cm. 0 Siter
Gjest digi foto Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Et didgitalt kompaktkamera tar bilder ca. i størrelsen 1 til 1.33. For å unngå å måtte beskjære bildet, må det derfor kopieres i ca. 10x13 format. Dersom du velger 10x15, må bildet beskjæres for å få riktig forhold mellom bredde og høyde. Hvis du derimot bruker et digitalt speilreflekskamera (mye dyrere), vil det ta bilder i ca. 1:1.5, altså 10x15cm. Ok, så speilreflekskamera vil gi meg "rett" størrelse da. Betryggende å høre siden jeg planlegger å kjøpe det. Var litt skeptisk om de også ga sånne små puslete bilder. Vet du hvorfor de kompakte digitale tar sånne mer kvadratiske bilder? Tusen takk for svar! 0 Siter
Simen Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Ok, så speilreflekskamera vil gi meg "rett" størrelse da. Betryggende å høre siden jeg planlegger å kjøpe det. Var litt skeptisk om de også ga sånne små puslete bilder. Vet du hvorfor de kompakte digitale tar sånne mer kvadratiske bilder? Tusen takk for svar! Jeg er ikke helt sikker, men jeg vil tro det har noe med størrelsen på bildebrikken i kameraet å gjøre.(Det er sikkert andre har som kan korrigere meg hvis jeg tar feil). Større brikker er ihvertfall svært mye dyrere å produsere. Det er derfor det er så enorm prisforskjell på et "vanlig" digitalt speilrefleks og et såkalt fullformat speilrefleks. 0 Siter
Gjest digi foto Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Jeg er ikke helt sikker, men jeg vil tro det har noe med størrelsen på bildebrikken i kameraet å gjøre.(Det er sikkert andre har som kan korrigere meg hvis jeg tar feil). Større brikker er ihvertfall svært mye dyrere å produsere. Det er derfor det er så enorm prisforskjell på et "vanlig" digitalt speilrefleks og et såkalt fullformat speilrefleks. Bildebrikken er ikke lagringsbrikken? Jeg er helt blank.. hehe.. Jeg må altså kjøpe et fullformats om jeg vil ha 10 x 15 da? Hvilken pris må man opp i da? 0 Siter
Gjest Dotta Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Bildebrikken er ikke lagringsbrikken? Jeg er helt blank.. hehe.. Jeg må altså kjøpe et fullformats om jeg vil ha 10 x 15 da? Hvilken pris må man opp i da? Canon eos 350D og nikon D50 er de billigste som tar bilder i 10X15 cm. De koster henholdsvis 5990 ogg 5490 kr. http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elkjop-Site/no_NO/-/NOK/El_ViewStandardCatalog-ProductPaging;pgid=bVZsy0IMnt0000E4VzBJQEe_0000wUwkloHx?CatalogCategoryID=0UzD4QFWTmsAAAEJ4whMUpD0&filename=productpage_text&windowtitle=Digitalt%20Speilrefleks 0 Siter
Gjest digi foto Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Canon eos 350D og nikon D50 er de billigste som tar bilder i 10X15 cm. De koster henholdsvis 5990 ogg 5490 kr. http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elkjop-Site/no_NO/-/NOK/El_ViewStandardCatalog-ProductPaging;pgid=bVZsy0IMnt0000E4VzBJQEe_0000wUwkloHx?CatalogCategoryID=0UzD4QFWTmsAAAEJ4whMUpD0&filename=productpage_text&windowtitle=Digitalt%20Speilrefleks Ok, takk, var omtrent det jeg har å bruke så det passer jo bra. Er det dumt å kjøpe nå tror du? Vil de bli mye billigere eller bedre snart? 0 Siter
Simen Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Bildebrikken er ikke lagringsbrikken? Jeg er helt blank.. hehe.. Jeg må altså kjøpe et fullformats om jeg vil ha 10 x 15 da? Hvilken pris må man opp i da? Du trenger ikke å kjøpe et fullformats speilrefleks. De koster gjerne fra 30 - 100.000 kr. :-) De er beregnet på proffene. Vanlige speilrefleks vil gi deg 10x15. Jeg kan anbefale Canon EOS 350D på det varmeste. Det får du for 5.995,- på nettet og hos Elkjøp. Da får du også med et 18-55mm objektiv. Men for å forvirre enda litt mer må jeg si at 18-55mm objektiv på et vanlig digitalt Canon speilrefleks tilsvarer ca. 28- 88mm på et analogt kamera. På et vanlig Canon speilrefleks må du gange brtennviddan på objektivet med ca. 1,6. (Nikon: 1,5). 0 Siter
Gjest Dotta Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Ok, takk, var omtrent det jeg har å bruke så det passer jo bra. Er det dumt å kjøpe nå tror du? Vil de bli mye billigere eller bedre snart? Nei, det er ikke dumt å kjøpe speilreflekskamera nå fordi det har akkurat vært et prisfall, og de blir neppe så mye billigere enn det koster nå. Jeg vil som simen anbefale canon eos 350D. Har kameraet selv og det tar suverene bilder. Tar du mye bilder av personer innendørs vil jeg anbefale den å kjøpe en lyssterk linse i tillegg til kitlinsen. En billig, men svært god linse er canon ef 50 m 1.8 som koster 900 kr fra mpx.no. Suveren til å ta bilder i dårlig belysning. Har du større budskjett så har du et helt hav av linser du kan kjøpe å leke deg med alt etter hva du har interessen av. Canon eos 350D ser ikke ut til å få en arvtager med det første heller. 0 Siter
Simen Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Nei, det er ikke dumt å kjøpe speilreflekskamera nå fordi det har akkurat vært et prisfall, og de blir neppe så mye billigere enn det koster nå. Jeg vil som simen anbefale canon eos 350D. Har kameraet selv og det tar suverene bilder. Tar du mye bilder av personer innendørs vil jeg anbefale den å kjøpe en lyssterk linse i tillegg til kitlinsen. En billig, men svært god linse er canon ef 50 m 1.8 som koster 900 kr fra mpx.no. Suveren til å ta bilder i dårlig belysning. Har du større budskjett så har du et helt hav av linser du kan kjøpe å leke deg med alt etter hva du har interessen av. Canon eos 350D ser ikke ut til å få en arvtager med det første heller. Hvis du etter noen år vil ha et annet kamerahus, kan du beholde all optikken. Både Nikon og Canon har samme fatningen på alle sine speilreflekskamera. 0 Siter
Gemini Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Jo, de blir mer kvadratiske, det er det jeg mener. Og lurer på om det kan endres. 10 x 13 er fortsatt ikke kvadratisk. Det er nok lite du kan gjøre for å endre formatet, annet enn å beskjære bildene. Men hvorfor ønsker du å gjøre det? Det viktigste er vel at det blir skarpe og flotte bilder? 0 Siter
Lillemus Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Hvis du etter noen år vil ha et annet kamerahus, kan du beholde all optikken. Både Nikon og Canon har samme fatningen på alle sine speilreflekskamera. Ååå - dette brakte frem mange, gode minner fra den tiden jeg hadde et godt, gammeldags Nikon speilreflekskamera gitt... ) Hadde flere objektiver og filtre og gud vet hva. Det var gøy! Nå vet jeg hva jeg skal spare til! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.